Odborné články Základní vzdělávání Pohybová hra na sčítání a odčítání v oboru přirozených čísel do 10
Odborný článek

Pohybová hra na sčítání a odčítání v oboru přirozených čísel do 10

12. 1. 2023
Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci hravou formou provádí zpaměti jednoduché početní operace v oboru přirozených čísel do 10. Pamětně sčítají a odčítají, vytvoří příklady. Orientují se v řadě přirozených čísel v oboru do 10. Chápou potřebu spolupráce při řešení daného úkolu. Zažívají radost ze hry.

1. pohybová hra

Žáci se pohybují po místnosti. Vyučující řekne příklad v oboru přirozených čísel do 10. Na povel „Rovná se, teď!“ žáci utvoří takovou skupinku, aby jejich počet byl výsledkem příkladu. Zbývající žáci odpoví, kolik žáků jim chybí do kýženého výsledku, a zároveň zkusí vytvořit příklady, jejichž výsledky by odpovídaly jejich počtu. Tato hra je vlastně variací hry Molekuly. Učitel namísto čísla říká příklad.

Autor díla: PaedDr. Štěpánka Vondrášková

2. pohybová hra

Žáci utvoří 2 skupinky po 11. Pokud je žáků ve třídě více, můžou zdatnější žáci vytvořit početnější skupinu. Pokud jsou ve třídě velmi slabí žáci, mohou ti vytvořit skupiny o menším počtu žáků.

Každý z žáků představuje číslo od 1 do počtu žáků, co jsou ve skupině. Rozdají se jim kartičky s čísly nebo si čísla vylosují. Jeden z žáků stojí před řadou čelem ke spolužákům, nazveme ho mluvčím, řekne příklad na sčítání nebo odčítání v oboru přirozených čísel do 10 nebo do počtu dětí, co tvoří skupinu. Pokud je ve skupině 6 žáků a jeden z nich představuje mluvčího, tvoří příklady, jejichž výsledkem je maximálně 5. Pokud je ve skupině 11 žáků, tvoří příklady tak, aby jejich výsledek byl maximálně 10. Jeden z nich je mluvčím a ten tvoří a vysloví příklad.

Postaví se ten z řady žáků, jehož číslo představuje výsledek tohoto příkladu. Předá své číslo mluvčímu a své role si vymění. Nyní se stává mluvčím žák, který vypočítal příklad. Situace se opakuje. Vyučující prochází skupinami a kontroluje, zda jim tvorba příkladů nedělá potíže, koriguje a slabším napomáhá, jak příklad vytvořit. Pokud je nutné, vyučující ve skupině předvede, jak se takový příklad vytvoří, a přenechá pak slovo samotným žákům. Žáci se vzájemně kontrolují, zda je výsledek správný.

Autor díla: PaedDr. Štěpánka Vondrášková

 

Literatura a použité zdroje

[1] – NOVOTNÁ, Kristina. et al. Encyklopedie her. 1998. [cit. 2022-8-18]. Dostupný z WWW: [https://www.hra.cz/hra/molekuly].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková
Komentář recenzenta
Realizace jakékoliv aktivity prostřednictvím skupinové práce je příležitostí pro zapojení každého žáka.

Hodnocení uživatelů

Jarmila Nejezchlebová
15. 1. 2023, 19:21
5 z 5
bezva aktivita
5 z 5

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

kartičky s čísly