Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Sčítání a odčítání v oboru přirozených čísel do 10 – online hra
Odborný článek

Sčítání a odčítání v oboru přirozených čísel do 10 – online hra

21. 2. 2023 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci hravou formou sčítají přirozená čísla v oboru přirozených čísel do 10. K vyřešení hry matematického charakteru volí různé strategie, při kterých zažívají radost ze hry i z počítání příkladů.

Hra na počítači

Tuto online hru je vhodné zařadit k procvičování sčítání přirozených čísel v oboru do 10 po procvičení sčítání manipulací s předměty. Oproti jiným online hrám má zde žák možnost nejen vytvořit správný příklad, ale zvolit si i vhodnou strategii, která mu pomůže hru vyhrát a postoupit do vyššího levelu. Při procvičování příkladů spojené se hrou a s nutným použitím strategie zažívá radost z počítání nejen bystrý žák, ale i ten slabší nebo průměrný. Každý z žáků volí svou strategii, tempo hry a postup. Levely se přizpůsobují individuální úrovni žáka a motivují ho tak k jeho zlepšení. Šňůra ubíhajících čísel vytváří u žáka pocit vzrušení překonat určité překážky a ne jen vypočítat matematický příklad.

odkaz na stránky: 

https://www.novelgames.com/en/mathlines/

Autor díla: https://www.novelgames.com/en/mathlines/


Uprostřed hracího pole je odpalovací pole, ve kterém je středová kulička. Kolem se točí šňůra dalších kuliček, na kterých jsou čísla od 1 do 9.

Autor díla: https://www.novelgames.com/en/mathlines/


Úkolem žáka je středovou kuličkou zasáhnout právě tu kuličku ze šňůry, která se středovou dává při sečtení číslo 10. Pokud je výsledek správný, obě kuličky zmizí, přičemž zmizí i ostatní kuličky v blízkém okolí, které s danou kuličkou tvoří také součet 10. Například když je středová kulička s číslem 8 a srazí kuličku s číslem 2 ze šňůry – obě zmizí a spolu s ní i další kuličky s číslem 2, které se nacházejí v těsném sousedství. Pokud je součet chybný, odpálená kulička se napojí k dalším do šňůry. Cílem je sestřelit co nejvíce kuliček, vytvořit páry tvořící součet 10 a zničit všechny kuličky v řadě na šňůře dříve, než se dokutálí k otvoru na konci své cesty.

Pokud šňůra kuliček dojde k otvoru na konci cesty, žák hru prohrává. Pokud sestřelí všechny kuličky spárováním do 10, žák postupuje do vyššího kola.

level 2:

Autor díla: https://www.novelgames.com/en/mathlines/

 

level 3:

Autor díla: https://www.novelgames.com/en/mathlines/


V případě, že na šňůře není správný korálek, který žák potřebuje k součtu do 10, vystřelí korálek mimo hrací šňůru a pokračuje ve hře. Pokud by se trefil do šňůry, korálek se zařadí mezi ostatní čísla.

Hru lze hrát pouze jednou, pokud žák prohraje, objeví se požadavek na zaplacení dalšího kola z vyhraných žetonů. Žák může hru zavřít a otevřít odkaz znovu. Hru může hrát opakovaně. 

Autor díla: https://www.novelgames.com/en/mathlines/

 

Literatura a použité zdroje

[1] – Math Lines. 2001. [cit. 2022-8-1]. Dostupný z WWW: [https://www.novelgames.com/en/mathlines/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
21. 2. 2023
Upevňování matematických operací prostřednictvím online hry může učitel využít k individualizaci nebo jako doporučení k domácímu procvičování.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

PC nebo tablet s připojením na internet