Odborné články Základní vzdělávání Volně dostupná mobilní aplikace s digitálními vzdělávacími zdroji
Odborný článek

Volně dostupná mobilní aplikace s digitálními vzdělávacími zdroji

28. 2. 2023
Základní vzdělávání
Autor
Rudolf Pospíšil

Anotace

V pražském Království železnic jsme v projektu podpořeném z prostředků ESF a MŠMT vytvořili mobilní aplikaci, funkční v prostředí Android a iOS, v níž lze spustit vložené pracovní listy pro školní exkurze – digitální vzdělávací zdroje (dále DVZ). Aplikace je volně ke stažení a k dispozici. Součástí projektu je také aplikační rozhraní pro tvorbu nových DVZ.

Ústav modelů ve vzdělávání, zapsaný ústav – provozovatel smíchovské stálé expozice Království železnic (KŽ), která je oblíbeným cílem exkurzí základních a mateřských škol, představuje a nabízí k využití mobilní aplikaci Království železnic (dále jen App). Ta postupně zcela nahradí papírové pracovní listy vzdělávacího programu expozice, které nahrazuje digitálními vzdělávacími zdroji (DVZ).

Práce s aplikací a DVZ je zahrnuta do programu exkurze a disponuje vyhrazeným režimem pro školy. Žákům a pedagogickému doprovodu jsou zapůjčeny tablety, na kterých v expozici pracují. Po příchodu do expozice pedagogický doprovod „založí třídu“ a vybere pro děti odpovídající DVZ. Děti se připojí se svými tablety do třídy a průběh tohoto procesu pedagog sleduje na svém tabletu. Jakmile jsou všechny děti připraveny, pedagog „spustí“ třídu. V té chvíli se dětem zobrazí úvodní popis DVZ a jsou vyzvány k zahájení samostatné práce.

Zatímco se dětem postupně zobrazují jednotlivé úkoly DVZ (obvykle v různém pořadí, aby nepostupovaly expozicí společně), tablet pedagoga zobrazuje on-line přehledy: 

  1. všech žáků ve třídě a aktuálního stavu (počet zpracovaných úkolů DVZ a počet správných odpovědí),
  2. přehled všech úkolů vybraného DVZ a jejich správné řešení.

Díky tomu je pedagog nebo lektor KŽ (který je po dobu exkurze třídě k dispozici) schopen ihned identifikovat děti, které se oproti ostatním ocitají ve skluzu, zjistit, proč tomu tak je, a nabídnout pomoc.

Poté, co děti práci s tablety a DVZ ukončí, si pedagog může souhrn otázek a podrobné výsledky všech dětí odeslat na svou e-mail adresu k pozdějšímu využití. Data obsahují:

  1. výčet všech úkolů DVZ a jeho číslo,
  2. seznam všech žáků a jejich podrobné výsledky (počet bodů u jednotlivých úkolů + celkový čas).

Podpora pro pedagogy, která on-line reflektuje aktuální situaci všech žáků zapojených do třídy, je zásadním posunem v otázce digitálního přístupu ke zdrojům vzdělávání. Pedagog je schopen ihned reagovat a poskytnout podporu dětem, které s vybraným tématem a jeho úkoly postupují pomaleji než ostatní. To podle procesu ověření způsobují dva aspekty:

a) dítě „bojuje“ se samotným úkolem – nerozumí zadání, není si jisto, jak odpovědět,
b) nebo dítě narazilo na technický problém – neví, jak správně odpovědět, ačkoliv zná odpověď – nepochopení ovládání aplikace.

Nejčastěji jde o nepozornost při čtení zadání otázky či úkolu. To je (podle mého názoru) důsledek zkušenosti z ovládání mobilní aplikace typu Instagram, Tik Tok apod. Při procházení příspěvků se uživatel (zde dítě) soustředí na několik prvních sekund, během nich se rozhodne, zda jej příspěvek zajímá, nebo nikoliv, a následuje rychlý posun na další podnět (příspěvek). Proto během úvodní prezentace k ovládání aplikace – a znovu těsně před zahájením samostatné práce dětí s tablety – upozorňujeme, že cílem není čas, ale správnost odpovědí, a že některé otázky mohou vyžadovat více než jednu správnou odpověď (např.: typ otázky = více možností textových – Zatrhni vše, co patří do povinné výbavy jízdního kola).

Podpora pro děti s poruchami učení

Tato část reflektuje relativně vysoký počet dětí ve třídách, které práci s aplikací a DVZ z důvodu různých poruch učení nezvládají. To platí také pro děti, jejichž rodným jazykem není čeština. Abychom vyšli vstříc jejich potřebám, připravili jsme:

  1. Druhé verze DVZ označené (U) jsou upravené. Obsahují méně otázek, texty zadání jsou kratší, vyhýbají se složitým souvětím a nabídky odpovědí zahrnují méně distraktorů.
  2. Úpravy zobrazení (platí po nastavení pro celou aplikaci a veškeré texty v ní, včetně menu a ovládacích prvků):
    • změna podkladové barvy z bílé na: tmavý režim nebo výběr ze tří světlých tónů různých barev,
    • písmo:
      • běžné zobrazení, tj. verzálky a minusky / vše verzálkami,
      • řez písma (normal, semi-bold, bold),
      • rozpal mezi písmeny.

Současně jsou k dispozici metodiky pro pedagogy (jak založit dvě skupiny v jedné třídě a jak dále vést práci dětí s poruchami učení na vybraném DVZ) a současně i metodika pro děti. Ty jsou v tištěné verzi poskytnuty každé třídě v rámci exkurze, i ke stažení na www stránkách expozice v sekci Příprava na exkurzi.

Odbornou poradkyní, autorkou metodik a upravených DVZ projektu byla PhDr. Kamila Balharová. 

Tvorba nových DVZ

Projekt zahrnuje také aplikační rozhraní pro tvorbu a vkládání nových DVZ. V tomto procesu autor vkládá jednotlivé otázky a zadává tyto parametry:

  1. téma DVZ,
  2. popis pro děti – úvod a závěr (zobrazí se v úvodu samostatné práce) a po jejím ukončení,
  3. informace pro pedagogy:
    1. popis obsahu DVZ,
    2. metodika práce,
    3. klíčové kompetence či získané dovednosti
    4. tipy na cestu zpět z exkurze do školy,
  4. otázky a úkoly DVZ (texty: jedna správná, více správných, dtto s obrázky, doplnění do vět přetažením textu nebo obrázku, odpověď slovem, odpověď číslem, křížovka, chip, „oběšenec“):
    1. ilustrační obrázek či video k otázce,
    2. vazba na model (v kolejištích expozice jsou na ochranných sklech QR kódy. Zadáním některého zajišťujeme, že v daném okamžiku dítě stojí přesně tam, kde potřebujeme, aby bylo schopno odpověď v modelu nalézt. Žák musí tabletem nejprve načíst odpovídající QR kód, a teprve poté se mu zobrazí samotná otázka nebo úkol,
  5. zobrazení otázek v náhodném pořadí – určeno k tomu, aby se v případě interakce s modelem ve stejnou chvíli celá třída nesetkala na stejných místech. Tato varianta ale není možná v případě, že jednotlivé otázky na sebe navazují (typicky u DVZ k výuce jazyků),
  6. určeno pro: definice ročníků ZŠ, MŠ, SŠ, případně dle věku dětí,
  7. okruh DVZ / předmět: Dopravní výchova a její podkategorie, environmentální výchova, angličtina, zdravověda atp.,
  8. viditelnost DVZ, pokud je zatrženo, DVZ se zobrazí v aplikaci.

Přístup do aplikačního rozhraní pro tvorbu DVZ lze získat po registraci nového uživatele a schválení administrátorem projektu. 

Odkazy

Projekt byl podpořen prostředky ESF

Detaily projektu

Zkrácený název projektu: UMVV – pracovní listy pro 21. století
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_067/0012380
Název programu: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Číslo výzvy: 02_18_067
Název výzvy: Implementace strategie digitálního vzdělávání II

 

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti