Odborné články Základní vzdělávání Rozvíjíme demokratickou kulturu na školách
Odborný článek

Rozvíjíme demokratickou kulturu na školách

6. 3. 2023
Základní vzdělávání
Autor
Jiřina Mrkvičková

Anotace

Projekt Demokratická škola se soustředil na rozvoj kompetencí žáků v oblastech uvědomělého občanství a na profesní rozvoj učitelů s tím spojený. Jeho snahou bylo definovat následující čtyři body: 1. Úvodní slovo k tématu demokratická kultura v prostředí školy; 2. Informace o projektových aktivitách, které se v rozvoji demokratické kultury osvědčily; 3. Příručka s aktivitami, které vám poslouží jako inspirace do běžné výuky; 4. Jak rozvíjet demokratickou kulturu na vaší škole.

Pokud chceme naše žáky vychovávat k úctě k lidským právům, spravedlnosti, rovnému přístupu, respektu a pomoci a zároveň reagovat na potřebu současné doby rozvíjet kritické myšlení a mediální gramotnost, musíme být schopni atmosféru demokratické kultury přinést i do školní třídy. Jak toho ale na středních školách dosáhnout a dostat demokratickou kulturu i do předmětů, kde bychom to běžně nečekali? A jak zároveň překročit hranice školy a ukázat žákům, že aktivní občanství a dobrovolnictví se mohou stát součástí jejich každodenního života?

Autor díla: Jiřina Mrkvičková

V rámci projektu Demokratická škola, reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_068/0001422, se o to pokusili žáci a pedagogové na třech středních školách a my z organizace EDUcentrum, z. ú., jsme hrdí, že se nyní můžeme podělit o výsledky jejich práce.

Projekt cílil na rozvoj kompetencí žáků v oblastech uvědomělého občanství, dobrovolnictví a mediální gramotnosti a také se zaměřoval na profesní rozvoj učitelů v oblasti specifických kompetencí potřebných k rozvíjení demokratické kultury ve škole. Veškeré dění projektových aktivit by nemělo ten správný účinek bez zapojení a spolupráce celé komunity školy, takže se pracovalo i na správném nastavení komunikace a informačních toků.

Pedagogové se účastnili workshopů a tvořili metodické listy a žáci zažívali netradiční proces vzdělávání díky novým metodám práce, přímé zkušenosti s dobrovolnictvím ve svém okolí a návštěvám a seznámením se s fungováním demokratických institucí. Mnohým žákům se tak změnily postoje týkající se aktivního občanství a hodnocení informací v médiích a na sociálních sítích. Rodiče studentů, ostatní pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci neboli školní komunita se zapojovala do dílčích aktivit a skrze zpětnou vazbu umožňovala vhled do celého projektu.

Na každé zapojené střední škole vyvrcholil pak projekt celoškolní konferencí, na které studenti prezentovali před spolužáky a celou komunitou školy své zkušenosti a přivítali zajímavé hosty z různých sfér demokratické kultury, např. Sabinu Slonkovou (investigativní novinářka), Ondřeje Hrubeše (Skautský institut), Annu Stellu (Komunitní zahrada Pastvina), Jana Berki (poslanec), Ivo Růžičku (influencer), Johanu Bázlerovou (Jsem v obraze) a další.

V neposlední řadě pak v rámci projektu vznikla praktická příručka, kterou bychom vám rádi představili prostřednictvím odkazu na web projektu a podělili se tak o cenné zkušenosti: https://demokraticka-skola.cz/inspirace-pro-ucitele/. Příručku si můžete prohlédnout, případně zdarma stáhnout.

V první části se čtenář dozví o průběhu projektu a jednotlivých krocích realizace a druhá část obsahuje metodické listy, které byly pedagogy vytvořeny a ověřovány ve výuce. Zajímavostí je, že se podařilo pedagogům rozvíjet demokratickou kulturu i mimo předměty, které se k tomu primárně nabízejí. V příručce je tak možné najít metodické listy z oblasti matematiky, chemie, biologie, zeměpisu, základů společenských věd a českého jazyka.

Autor díla: Jiřina Mrkvičková

Nejvýznamnějšími realizátory a těmi, kdo byli pro projekt hybateli, byli pedagogové. Přemýšlíte-li o tom, jak systematicky rozvíjet prvky demokratické kultury také na vaší škole, doporučujeme si nejprve ujasnit následující otázky.

Kdy začlenit?

Má-li se jednat o dílčí vstupy do hodin, pak určitě kdykoli. Má-li být však efekt dlouhodobý, jehož dopad můžeme reflektovat, je vhodné vytvořit si plán realizace nejméně na jeden rok a pracovat systematicky.

Proč realizovat?

Zamyslet se nad tím, zda vaše škola potřebuje posílit demokratickou kulturu a chce v rámci demokratické kultury růst. Mnoho škol již má parlamenty, senáty, třídní zastupitele, ale častokrát se opomíjí přesah za hranice školy. Bavíme se s žáky o demokracii, principy demokracie znají. Ale vědí, že i oni mohou být těmi, kdo pro demokracii mohou něco dělat?

Kde realizovat?

Nejde jen o prostory školy, je zapotřebí dostat se se studenty dál – do míst, kde si vyzkoušejí být aktivním občanem, do míst, kde získají zkušenost a pocit, že mohou být významnou složkou demokracie, kde zjistí, že se dá rozvíjet demokratickou společnost i jinak než finanční podporou. Na druhou stranu je důležité implementovat realizaci demokratické kultury i do školního prostředí, do samotné výuky, tedy pracovat s tématy kritického myšlení, mediální gramotnosti, aktivního občanství a pozitivního klimatu třídy průběžně.

Jaké předměty?

Zcela jistě se na první pohled nabízí realizace aktivit týkajících se demokratické kultury v základech společenských věd. My jsme zjistili, že přesahy do jiných předmětů mohou mít daleko větší přínos, než se předpokládá. Proto se nebojte a sáhněte po aktivitách v příručce https://demokraticka-skola.cz/inspirace-pro-ucitele/ a vyzkoušejte je třeba v matematice či biologii s cílem vzbudit u studentů potřebu být aktivními občany, kteří jsou schopni přemýšlet o informacích kriticky.

Je dobré vědět, co se osvědčilo: Fungovaly nám všechny aktivity, které studenty, pedagogy i komunitu aktivizovaly. Žáci velmi kladně vnímali, když měli možnost vlastní volby a zodpovědnosti rozhodovat, vybírat si. Již od prvního kroku, kdy jim bylo předloženo, že oni sami jsou hlavními aktéry demokracie a rozvoje v rámci veškerých aktivit projektu, začali svou roli brát vážně. Nejvíce se nám osvědčilo, když měli žáci možnost vyzkoušet si v terénu něco, s čím dosud neměli zkušenost. Poznatky a nevšední zážitky z dobrovolnického dne v komunitní zahradě a péče o zvířata, zkušenosti z návštěvy dětského domova, azylového domu, záchranné stanice pro živočichy nebo domova pro seniory se ukázaly jako významné podněty pro smýšlení o dobrovolnické činnosti. Taktéž se nám osvědčilo, když se žáci setkali s jim blízkými osobnostmi, na jejichž návštěvu se předem pečlivě připravili – absolvovali workshopy před realizací setkání, zabývající se např. nácvikem argumentace nebo prací s kontroverzními tématy. Významný je také poznatek, že v procesu osvojování si demokratické kultury je důležité ohlížet se zpět na kroky, které již v konkrétní třídě fungovaly, a skrze ně zkoušet další nové aktivity a metody.

Co podpořilo pedagogy: Jak již bylo zmíněno, nejvýznamnějšími realizátory a hybateli projektu byli pedagogové. Stavěli jsme na jejich silných stránkách a oblastech, v kterých jsou si sami jistí. Pracovali na plánech osobního pedagogického rozvoje a tím snadnější pro ně byla cesta k naplňování nastavených cílů na poli demokratické kultury. Jakmile se cítili v konkrétní oblasti jistější, chopili se snadněji dalších výzev. Důležitým podpůrným faktorem a impulzem pro další práci byla účast na workshopech, vzájemné sdílení materiálů a pilotování lekcí, sebereflexe a reflexe s kolegou. Jako velmi přínosný se ukázal i důraz na vnímání a reflexe proměny chování a postojů žáků a boření předsudků pod vlivem dobrovolnických akcí či diskuzí mimo třídu. Domníváme se, že je zapotřebí pedagogy stále podporovat v jejich práci a pomáhat jim hledat další cesty. K tomu má posloužit i naše příručka, kterou s vámi s radostí sdílíme, a přejeme úspěšnou implementaci do vaší výuky.

Jiřina Mrkvičková a tým spolupracovníků organizace EDUcentrum, z. ú.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jiřina Mrkvičková

Hodnocení uživatelů

Jiří Zajíc
31. 3. 2023, 01:48
4 z 5
Rozhodně inspirativní projekt.
A ta příručka stojí za opakované přečtení :-)
4 z 5

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024