Odborné články Základní vzdělávání Co by měl vědět český učitel fyziky ve škole s ukrajinskými žáky
Odborný článek

Co by měl vědět český učitel fyziky ve škole s ukrajinskými žáky

9. 6. 2022
Základní vzdělávání
Autor
Nataliya Kazachkova

Anotace

Článek přehledně seznamuje české učitele s podstatnými informacemi o výuce fyziky na ukrajinských školách. Konstatuje významné shody v obsahu ukrajinských kurikulárních dokumentů pro výuku fyziky s obsahem RVP ZV. Upozorňuje na rozdíly např. ve značení fyzikálních veličin a v postupech řešení úloh. Autorkou je Nataliya Kazachkova, Ph.D., výzkumná pracovnice v oboru didaktika fyziky z Fyzikálně-technologické fakulty V. N. Karazina Charkovské národní univerzity; tč. působí na Katedře didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V článku je ponecháno originální označení studenti a středoškolské vzdělání, i když se jedná o žáky a základní vzdělávání.

Je známo, že výuka fyziky je efektivnější, pokud se zaměřuje na pochopení obecných principů a pojmů než na memorování jednotlivých faktů. Hluboké porozumění je klíčem k praktickému využití znalostí v každodenním životě. Techniky výuky fyziky se stávají efektivnějšími a smysluplnějšími, když žáci mohou naučené poznatky aplikovat v reálných životních situacích. Je zřejmé, proč by měl student znát Newtonovy zákony, když existují pouze v testech a na stránkách učebnic? Děti se budou ochotněji učit nové poznatky, pokud si uvědomí, že je možné je uplatnit i mimo školu. Zkušení učitelé fyziky na Ukrajině učí pro hluboké porozumění, a ne jen pro zapamatování faktů, vzorců a fyzikálních pojmů. Hlavním úkolem učitele fyziky je vysvětlit žákům, jak lze poznatky z fyziky využít v praxi, a formulovat fyzikální principy z názorných fyzikálních pokusů a demonstrací, a ne naopak.

Podle ukrajinského oficiálního učebního plánu fyziky musí studenti:

  • porozumět výkladu učitele a informacím z učebnic a dalších textových a mediálních zdrojů;
  • slovně interpretovat fyzikální pojmy, fakta, jevy, zákony, teorie a měli by je umět zapsat;
  • prezentovat textové informace ve formě stručných údajů, vzorců nebo grafů;
  • popsat (ústně nebo písemně) fáze fyzikálního experimentu s použitím fyzikálních pojmů a konceptů.

Ne všechny znalosti a dovednosti si však učitel fyziky může snadno uvědomit. Při práci s ukrajinskými dětmi je třeba vzít v úvahu, že nejen nedávné ruské vojenské akce značně zkomplikovaly vzdělávací proces. V některých oblastech navíc proces výuky ve školách dokonce znemožnily. V roce 2019 začala na Ukrajině pandemie covidu-19, která rovněž zastavila vzdělávací proces. Proto spousta dětí na Ukrajině nemá od roku 2019 efektivní středoškolské vzdělání. Existují efektivní platformy distančního vzdělávání, kde se učitelé a studenti mohou seznámit s teoretickým a experimentálním materiálem z fyziky, ale ne všechny jsou pro studenty zdarma.

V našem článku předkládáme českým učitelům program z fyziky, který se žáci středních škol musí naučit v 7., 8. a 9. třídě. Porovnáme-li označení fyzikálních veličin v ukrajinských a českých školách, pak je téměř shodné, s výjimkou některých, které jsou uvedeny níže.

Fyzika na Ukrajině začíná od sedmé třídy.

V sedmé třídě ukrajinské školy jsou dvě hodiny fyziky týdně. Žáci se učí následující témata: Fyzika jako přírodní věda. Poznávání přírody. Mechanický pohyb. Vzájemné působení těles. Síly. Mechanická práce a energie.

V osmém ročníku jsou také dvě hodiny fyziky týdně. Učí se témata: Tepelné jevy. Elektrické jevy. Elektrický proud.

V deváté třídě na Ukrajině jsou tři hodiny fyziky týdně. V deváté třídě jsou zařazena témata: Magnetické jevy. Světelné jevy. Mechanické a elektromagnetické vlnění. Fyzika atomu a atomového jádra. Fyzikální základy jaderné energie. Pohyb a interakce. Zákony zachování energie.

Podrobný popis programu je uveden na webových stránkách KDF MFF UK – dostupné z: Projekt Heuréka – Fyzika se musí zažít! (cuni.cz).

Podle učebních osnov 7.–9. ročníku ukrajinští žáci řeší fyzikální problémy a používají k tomu následující fyzikální vzorce a zákony:

V sedmém ročníku

  1. Závislost rychlosti na dráze a čase: s = vt a grafické znázornění pohybu
  2. Úlohy na určení síly pružnosti, tíhy: F = kx a F = mg
  3. Úlohy na určení tlaku: p = F/S
  4. Úlohy na určení Archimedovy síly: Fa = ᵨ g V
  5. Úlohy na určení práce, síly: A = Fs

V osmém ročníku studenti  aplikují získané znalosti o tepelném pohybu; vlastnosti pohybu atomů a molekul látek v různých skupenstvích látek; fyzikální vlastnosti pevných látek, kapalin a plynů. Chápou tyto pojmy, formulují definici teploty, vnitřní energie, množství tepla, skupenského tepla, tepla tavení, vypařování, hoření paliva) a znají jejich jednotky.

  1. Q = cm (t – to) = cmΔt
  2. Q = Lm, kde L je měrné výparné teplo
  3. Q = λ m, kde λ je měrné teplo tání; m – hmotnost materiálu
  4. Q = q m, kde měrné spalné teplo paliva

V devátém ročníku studenti dovedou formulovat Coulombův zákon a řešit úlohy na Ohmův zákon pro část obvodu a znají vzorec Jouleova-Lenzova zákona, Ampérovu sílu a Lorencovu sílu.

  1. I = U/R
  2. Q = IUt
  3. Fа = I B l (jen pro úhel 90°)
  4. Fɩ = q v B

Věnujme nyní pozornost formalizaci fyzikálních úloh v ukrajinských školách, jak úlohu zapsat a vyřešit. Podívejme se na několik příkladů.

Řešení fyzikálních problémů obvykle zahrnuje tři fáze činnosti žáků:

1) analýza fyzikálního problému nebo popis fyzikální situace;

2) hledání fyzikálních zákonů a matematických metod pro analýzu a popis fyzikálního modelu problému;

3) realizace řešení a analýza získaných výsledků.

Úkol № 1

Ledovec plave ve vodě. Objem části ledovce nad vodou je 500 m³. Zjistěte objem celého ledovce, jestliže hustota ledu je 900 kg/m³ a hustota vody je 1 000 kg/m³. Zjistěte, jaký je objem ledovce nad vodou.

Autor díla: Nataliya Kazachkova


Úkol № 2

Zahřátý kámen o hmotnosti 10 kg, který se ochladí ve vodě o 1 °C, předá 4,2 kJ energie. Jaká je měrná tepelná kapacita kamene?

Autor díla: Nataliya Kazachkova


Vzhledem k tomu, že další studium fyziky na střední škole bude probíhat v závislosti na zvoleném profilu studia, je úkolem výuky v 7. až 9. ročníku vytváření představ o fyzikálních jevech a fyzice jako vědě. Na konci základního kurzu fyziky (9. ročník) je tematický celek „Pohyb a interakce. Zákony zachování“, který zdůrazňuje univerzální povahu a zásadnost zákonů zachování a celistvost fyzikálního obrazu světa.

Důležité je odhalit vliv fyziky na společenský rozvoj a vědeckotechnický pokrok, uplatnění výdobytků fyziky pro racionální využívání přírody a prevenci jejich škodlivých účinků na životní prostředí a lidský organismus.

Vytváření experimentální dovednosti je dlouhodobý proces, který vyžaduje systematickou práci učitelů a žáků ve výuce. Demonstrační pokusy a laboratorní práce uvedené v programu jsou požadavky Státního standardu základního a úplného středního všeobecného vzdělávání. Ukrajinské školy však většinou nejsou tak vybavené jako české školy. Podle podmínek a dostupné materiální základny fyzické učebny může učitel nahradit laboratorní práce nebo demonstrační pokusy ekvivalentními.

Seznam laboratorních prací v 7. třídě

№ 1. Úvod do měřicích přístrojů. Stanovení dělení stupnice přístroje

№ 2. Měření pevných látek, kapalin a sypkých materiálů

№ 3. Měření velikosti malých těles různými způsoby

№ 4. Určení periody otáčení tělesa

№ 5. Vyšetřování kmitů matematického kyvadla

№ 6. Měření tělesné hmotnosti

№ 7. Stanovení hustoty látek (pevných látek a kapalin)

№ 8. Výzkum pružných vlastností těles

№ 9. Určování součinitele smykového tření

№ 10. Zjišťování podmínek plavání těles

№ 11. Studium rovnovážného stavu páky

№ 12. Určení účinnosti jednoduchého mechanismu

Seznam laboratorních prací v 8. třídě

№ 1. Studium tepelné bilance v podmínkách mísení vody o různých teplotách

№ 2. Stanovení měrného tepla látky

№ 3. Měření odporu vodiče pomocí ampérmetru a voltmetru

№ 4. Vyšetřování elektrického obvodu se sériovým zapojením vodičů

№ 5. Vyšetřování elektrického obvodu s paralelním zapojením vodičů

Seznam laboratorních prací v 9. třídě

№ 1. Montáž a testování elektromagnetu

№ 2. Pozorování jevu elektromagnetické indukce

№ 3. Zkoumání odrazu světla pomocí plochého zrcadla

№ 4. Zkoumání lomu světla

№ 5. Určení ohniskové vzdálenosti a optické mohutnosti tenké čočky

№ 6. Výzkum zvukových kmitů různých zdrojů zvuku pomocí moderních digitálních prostředků

№ 7. Studium zákona zachování mechanické energie

V procesu výuky fyziky jsou základem vzdělávací a poznávací činnosti žáků fyzikální pojmy, zákony a fakta. Na konci základního kurzu fyziky v 7.–9. ročníku žáci:

  • mají základní znalosti o mechanických, tepelných, elektrických, magnetických, světelných a jaderných jevech a jejich využití v životě člověka; jsou schopni řešit fyzikální problémy; mají experimentální a badatelské dovednosti; kriticky myslí, aplikují získané znalosti v praxi a mají představu o fyzikální struktuře světa.
Autor
Nataliya Kazachkova

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Článek pro obor:

Fyzika