Na současný válečný konflikt na Ukrajině je nutno nahlížet v širším, především dějinném kontextu. Ve složitosti dějů 20. století je náročné se orientovat jak pro učitele, natož pro žáky a studenty. Standardně probírané učivo nepostačí pro porozumění současné situaci, je potřeba se s žáky bavit především v hodinách dějepisu a výchovy k občanství o hlubší problematice. K rozšíření znalostí by měly pomoci i následující odkazy na různé výstupy historických pracovišť, neziskových organizací i médií. Články lze například využívat při tvorbě referátů, části audionahrávek a diskusí pouštět přímo v hodinách a na jejich základě vést debaty. Studenty je nutné upozorňovat na to, že „kdo nezná svou minulost, je odsouzen ji opakovat“.
Nezisková organizace Post Bellum, projekt Paměť národa:
Ukrajina | Paměť národa (pametnaroda.cz)
Ukrajina | Paměť národa (pametnaroda.cz)
ČT24, pořad Historie.cs:
Jak se Ukrajina hlásila o své místo na slunci – Historie.cs | Česká televize (ceskatelevize.cz)
Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR):
Panelová výstava byla uspořádána k třicátému výročí samostatné Ukrajiny v létě 2021, v současné době se stala výstavou putovní a je realizována v několika městech v České republice. Její anotaci a stručnou komentovanou prohlídku s tvůrci Davidem Svobodou (ÚSTR) a Annou Chlebinou je možné zhlédnout zde:
Aktualita – Dějepis v 21. století (dejepis21.cz)
DOX – Paradox: Ukrajina – hybridní válka a škola | Facebook
HistoryLab – Vzdělávací aplikace pro práci s historickými prameny:
https://lms.historylab.cz/katalog/cviceni/o-cem-dnes-vypovida-pribeh-irmy-ze-sarajeva
Dějiny a současnost – časopis pro popularizaci historie:
Dějiny a současnost, Ukrajina na cestě 20. stoletím (dejinyasoucasnost.cz)
------
webové stránky o historii a současnosti česko-ukrajinských vztahů My a Ukrajina
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: