Výhodou je, pokud učitel v případě ukrajinsky hovořících žáků umí rusky (žáci rozumí). Pokud ne, pak lze použít slova, kterým žáci rozumět budou (igrať – hrát, lokomotív – lokomotiva, pojezd – vlak, jechať – jet, tormozíť – zpomalovat, uskoríť – zrychlit, priglušíť – zeslabit, rastí - sílit), a zároveň pohybem a hlasem předvést, o co půjde (lze se opřít o rytmické cvičení). K předposlechovým cvičením využijeme nástroje Orffova instrumentáře, ale také hlas (vydechování na písmeno š) [1]. Žákům na tabuli nakreslíme jednoduchou partituru (viz rytmické cvičení) a předvedeme, co jednotlivé hlasy budou dělat.
Rytmické cvičení
Cvičení různě kombinujeme – samotné hlasy, hra nástrojů Orffova instrumentáře, hlasy a nástroje dohromady. Rytmické schéma opakujeme a postupně zrychlujeme (vlak se rozjíždí), zpomalujeme (vlak přijíždí do stanice). Lze využít i hru s dynamikou – zesilujeme z piana do forte (vlak se přibližuje), zeslabujeme z forte do piana (vlak se vzdaluje). Všechny tyto rytmické hry pak můžeme dále vzájemně kombinovat a vymýšlet tak příběhy jízdy vlaku.
K vlastnímu poslechu využijeme ukázku ze skladby Artura Honnegera Pacifik 231 z CD pro 3. ročník HV [2] (ukázka č. 18), případně lze využít některý z odkazů na YouTube – např. https://www.youtube.com/watch?v=wS6XAjd-9h8. Zdatný učitel může na videu ukazovat některé části znějící hudby v promítané partituře – například v úvodní části, kdy se vlak „rozjíždí“, jmenovat nástroje a nástrojové skupiny, které zvukomalebně napodobují rozjíždění parní lokomotivy – kontrabasy a violoncella (dechové nástroje). V čase cca 0:40–1:26 lze využít rytmických dovedností získaných z předposlechových činností – např. střídání pulzace ve dvoudobém taktu: dřívka x drhlo, dřívka x woodblok, dřívka x bubínek apod. (zrychlování tempa rozjíždějícího se vlaku).
Poslech můžeme oživit filmovým ztvárněním z roku 1949, které lze svým způsobem považovat za hudební klip – https://www.youtube.com/watch?v=rKRCJhLU7rs (začátek skladby je od 2:43). Lze případně zařadit i výtvarné činnosti – návrh plakátu ke koncertnímu provedení skladby. Pro inspiraci nabízíme obrázek z titulní strany orchestrální partitury této skladby.
Titulní strana partitury |
[1] CD k učebnici HV pro 3. ročník ZŠ autorů M. Liškové a L. Hurníka, SPN, a. s.
[2] Cvičení převzato z učebnice HV pro 3. ročník ZŠ M. Liškové a L. Hurníka, SPN, a. s.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: