Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Společně si hrajeme, společně posloucháme
Odborný článek

Společně si hrajeme, společně posloucháme

2. 5. 2022 Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Alexandros Charalambidis

Anotace

Příspěvek přináší námět na realizaci společné hudebně výchovné aktivity českých žáků a žáků z cizojazyčného prostředí (Ukrajiny). Při společné aktivitě využíváme rytmickou hru, která je přípravou na následný poslech skladby Artura Honnegera Pacifik 231. Samotná lekce je ověřena a byla realizována na ZŠ Meteorologická v Praze 4 – Libuši ve spojené skupině českých žáků (4. a 5. třídy Montessori) a 12 žáků 1. stupně z Ukrajiny.

Před vlastním poslechem

Výhodou je, pokud učitel v případě ukrajinsky hovořících žáků umí rusky (žáci rozumí). Pokud ne, pak lze použít slova, kterým žáci rozumět budou (igrať – hrát, lokomotív – lokomotiva, pojezd – vlak, jechať – jet, tormozíť – zpomalovat, uskoríť – zrychlit, priglušíť – zeslabit, rastí - sílit), a zároveň pohybem a hlasem předvést, o co půjde (lze se opřít o rytmické cvičení). K předposlechovým cvičením využijeme nástroje Orffova instrumentáře, ale také hlas (vydechování na písmeno š) [1]. Žákům na tabuli nakreslíme jednoduchou partituru (viz rytmické cvičení) a předvedeme, co jednotlivé hlasy budou dělat.

Rytmické cvičení

Cvičení různě kombinujeme – samotné hlasy, hra nástrojů Orffova instrumentáře, hlasy a nástroje dohromady. Rytmické schéma opakujeme a postupně zrychlujeme (vlak se rozjíždí), zpomalujeme (vlak přijíždí do stanice). Lze využít i hru s dynamikou – zesilujeme z piana do forte (vlak se přibližuje), zeslabujeme z forte do piana (vlak se vzdaluje). Všechny tyto rytmické hry pak můžeme dále vzájemně kombinovat a vymýšlet tak příběhy jízdy vlaku.

Poslech

K vlastnímu poslechu využijeme ukázku ze skladby Artura Honnegera Pacifik 231 z CD pro 3. ročník HV [2] (ukázka č. 18), případně lze využít některý z odkazů na YouTube – např. https://www.youtube.com/watch?v=wS6XAjd-9h8. Zdatný učitel může na videu ukazovat některé části znějící hudby v promítané partituře – například v úvodní části, kdy se vlak „rozjíždí“, jmenovat nástroje a nástrojové skupiny, které zvukomalebně napodobují rozjíždění parní lokomotivy – kontrabasy a violoncella (dechové nástroje). V čase cca 0:40–1:26 lze využít rytmických dovedností získaných z předposlechových činností – např. střídání pulzace ve dvoudobém taktu: dřívka x drhlo, dřívka x woodblok, dřívka x bubínek apod. (zrychlování tempa rozjíždějícího se vlaku).

Poslech můžeme oživit filmovým ztvárněním z roku 1949, které lze svým způsobem považovat za hudební klip – https://www.youtube.com/watch?v=rKRCJhLU7rs (začátek skladby je od 2:43). Lze případně zařadit i výtvarné činnosti – návrh plakátu ke koncertnímu provedení skladby. Pro inspiraci nabízíme obrázek z titulní strany orchestrální partitury této skladby.

Titulní strana partitury


[1] CD k učebnici HV pro 3. ročník ZŠ autorů M. Liškové a L. Hurníka, SPN, a. s.

[2] Cvičení převzato z učebnice HV pro 3. ročník ZŠ M. Liškové a L. Hurníka, SPN, a. s.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Alexandros Charalambidis

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Článek pro obor:

Hudební výchova 1. stupeň