Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > K výuce žáků z Ukrajiny – fyzika
Odborný článek

K výuce žáků z Ukrajiny – fyzika

28. 4. 2022 Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Miroslav Bartošek

Anotace

Článek obsahuje doporučení k výuce fyziky pro žáky, kteří v rámci emigrace přišli do České republiky v průběhu tohoto školního roku. K řádné výuce v běžných třídách je třeba, aby ukrajinští žáci integrovaní do třídy zvládli i odbornou terminologii nutnou k pochopení učiva. Článek uvádí, jak je možno využít kooperace českých a ukrajinských žáků a učebních materiálů z internetu. Upozorňuje na ukrajinské učební plány fyziky od 7. do 11. ročníku a jejich překlad do češtiny. Upozorňuje na připravovaná dvojjazyčná videa s přírodovědnou tematikou. Uvádí kontakt na digitální ukrajinsko-český překladač a adresu na stránky KDF MFF UK, kde se shromažďují informace k výuce fyziky.

Článek je určen učitelům fyziky a ředitelům škol.

Obecně

Současný pobyt ukrajinských žáků v českých školách doporučuji pojmout především jako přípravu na systematické a plné zapojení do výuky v příštím školním roce. Je třeba si uvědomit, s jakými problémy se potýká i český žák při změně bydliště a školy. Pro ukrajinské žáky je vše umocněno důsledky nuceného a spěšného odchodu z domova a bydlením v provizorních podmínkách v zemi s odlišným prostředím a jazykem. Zbývající část školního roku a prázdniny je vhodné využít především k navazování pozitivních vztahů ukrajinských žáků s jejich českými spolužáky a vytváření bezpečného prostředí, v němž se ukrajinští žáci adaptují na organizaci práce v českých školách a cítí se přitom dobře a bezpečně; na vybudování mostu, po kterém všichni, ukrajinští žáci a jejich čeští spolužáci společně se svými učiteli a rodiči nastoupí cestu společného vzdělávání.

Doporučení k výuce fyziky

Předchozí doporučení neznamenají rezignaci na výuku. Naopak vyzývají využívat všechny vhodné příležitosti k efektivnímu zapojení žáků do činnosti školy, včetně zapojení ukrajinských žáků do běžné výuky ve škole. Je však třeba mít na mysli jistá úskalí.

Využití kooperace s českými žáky

Fyzika je obor, ve kterém vyučovací jazyk obsahuje řadu odborných pojmů, z nichž jen část má mezinárodní univerzální slovní základ. Rovněž symbolické značení fyzikálních veličin není v češtině a ukrajinštině (případně ruštině) stejné. Bez specifické jazykové podpory tedy k efektivní výuce fyziky pro ukrajinské žáky znalost běžné češtiny nestačí. Tuto jazykovou bariéru lze, jak zkušenost ukazuje, překonat s využitím kooperace českých a ukrajinských žáků při plnění úkolů, zejména úkolů spojených s praktickou činností, například jednoduchých experimentů nenáročných na dodržování pravidel bezpečnosti práce a obsluhy přístrojů.

Využití internetu

Pro ukrajinské žáky, zejména pro ty starší, je důležité, aby mohli navazovat na to, co se učili dle ukrajinských učebních plánů. Aby si mohli porovnávat i nové pojmy získané v českém jazyce s jejich ekvivalenty v ukrajinštině a v systému ukrajinských učebních plánů. Proto je důležité zabezpečit ukrajinským žákům přístup k internetovým lekcím a učebnicím fyziky, které byly v Ukrajině připraveny k distančnímu vzdělávání během koronavirových opatření. Žáci si tak mohou vytvářet přirozeným způsobem odborný dvojjazyčný slovník. K tomu lze využít informace a učební materiály dostupné z https://lib.imzo.gov.ua.

Dobrým odrazovým můstkem je i společné sledování výukových videí k fyzikálním tématům – např. na Vzdělávací videa pro školu i zábavné učení doma – ČT edu – Česká televize (ceskatelevize.cz). Ukrajinští a čeští žáci mohou společně komentovat videa ve svém rodném jazyce, což nejen podpoří osvojení odborné terminologie ukrajinskými žáky, ale obohatí je i české žáky o zkušenost ze vzájemné komunikace s omezenými jazykovými znalostmi včetně k tomu potřebné empatie.

Ve spolupráci KDF MFF UK a ČAV se připravuje dvojjazyčná česko-ukrajinská verze vybraných videí ze série Nezkreslená věda. K výuce fyziky se tedy využívá metoda CLIL. Materiály budou prezentovány na Týdnu vědy, který v červnu pořádá ČAV, a jsou již nyní k dispozici na webu Projekt Heuréka – Fyzika se musí zažít! (cuni.cz) (materiály budou postupně doplňovány).

Učební plány 

Je výhodné, když učitel ví, co může od ukrajinských žáků očekávat a eventuelně využít ve společné výuce. Učební plány jsou v originále k dispozici na výše uvedené adrese https://lib.imzo.gov.ua nebo Всеукраїнський розклад | Міністерство освіти і науки України (mon.gov.ua). Vzhledem k jazykové příbuznosti ukrajinštiny a ruštiny mohou mladším učitelům pomoci v překonání jazykové bariéry starší kolegové, kteří absolvovali dříve povinnou ruštinu, nebo přímo učitelé ruštiny.

KDF MFF UK díky ukrajinské kolegyni Natalyi Kazachkové připravila překlad učebních plánů fyziky, jsou dostupné z: Projekt Heuréka – Fyzika se musí zažít! (cuni.cz).

Učebnice a další učební materiály

Učebnice k výuce fyziky pro 2. stupeň základní školy nabízí na svých stránkách nakladatelství Fraus, dostupné z: Učebnice ZDARMA pro ukrajinské děti v ČR | Підручники для українських дітей у Чехії (fraus.cz).

Jazyková podpora

Výzkumníci z Ústavu formální a aplikované lingvistiky (ÚFAL) vyvinuli v rekordním čase veřejně dostupný automatický překladač mezi češtinou a ukrajinštinou. Cílem projektu je pomoci uprchlíkům z Ukrajiny překonat jazykovou bariéru a usnadnit jim kontakt v českém prostředí. Překladač je dostupný z Vědci z Matfyzu vyvinuli automatický překladač mezi češtinou a ukrajinštinou | Matematicko-fyzikální fakulta (cuni.cz).

K využití matematiky při výuce fyziky může pomoci Odborný článek: Rychlá pomoc do matematiky v ukrajinštině (rvp.cz), v článku jsou odkazy na stránky se spoustou materiálů do matematiky i jinam.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Miroslav Bartošek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Článek pro obor:

Fyzika