Odborné články Základní vzdělávání Co je soutěž, co je hra a kdy je soutěž hrou? Co přináší soutěž do života žáků?
Odborný článek

Co je soutěž, co je hra a kdy je soutěž hrou? Co přináší soutěž do života žáků?

22. 5. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Lenka Prýmasová
Spoluautor
Eva Lukavská

Anotace

Úvodní text k seriálu příspěvků hledající odpovědi na položené otázky.




Text je součástí seriálu příspěvků. Navazující články:
Co je soutěž?, Co je hra a kdy je soutěž hrou? a Co přináší soutěž do života žáků?



Autorky v jednotlivých příspěvcích chtějí zjistit, zda volené strategie her ve vyučování podporují rozvoj osobnosti žáka, zejména ve smyslu podpory rozvoje klíčových kompetencí. Docházejí k závěru, že odpověď není tak jednoznačná, jak se jeví. Ne vždy je soutěž soutěží konstruktivní, ne vždy je soutěž hrou. Je-li soutěží destruktivní, pak blokuje proces učení, proces rozvíjení osobnosti žáka. Pro učitele je velmi významné být schopen uvažovat o volbě metod ve vztahu k formulovaným cílům a uvažovat také o dopadu zvolených metod na žákovu osobnost.

Slovo úvodem

Tak pojďte děti, zahrajeme si. Jakou soutěž chcete dnes?" Podobné výroky lze slyšet v některých třídách našich škol. Na otázku, proč jsou v daných třídách zařazovány zejména soutěže, dostáváme odpověď: „Děti to chtějí." Opravdu? A chtějí to všechny děti? I ty, co nikdy nevyhrají? A co vlastně člověk prožívá při soutěži? Patřili učitelé ve škole k těm, kteří vyhrávali, či k těm, kteří prohrávali? V této souvislosti nás mohou napadnout další a další otázky.

V současné době, kdy uvažujeme o možnostech podporovat rozvoj klíčových kompetencí nám svěřených žáků, je velmi užitečné klást si výše uvedené otázky. Odpovědi na ně nám umožní lépe reflektovat procesy výuky. Rozhodly jsme se proto věnovat v následujících textech pozornost zejména otázkám soutěže. Textům o spolupráci je v literatuře v současné době věnován dosti velký prostor.

Jak je to se soutěžením a co jím podpoříme v rozvoji osobnosti, bylo pro nás klíčovou otázkou.

Pozn.: Práce je vybranou a upravenou částí diplomové práce Mgr. Lenky Prýmasové, vedené PhDr. Evou Lukavskou, PhD., odevzdané v roce 2007 na katedře pedagogiky FPE ZČU v Plzni.

Použitá literatura:
Adair, J.: Vytváření efektivních týmů. Praha: Management press, 1994. ISBN 80-85603-70-5.
Caillois, R.: Hry a lidé. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1998. ISBN 80-902482-2-5.
Drvota, S.: Od zvířete k člověku. Praha: Panorama, 1979.
Filipec, J. a kol.: Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0493-9.
Havlínová, M. - Kopřiva, P. - Mayer, I. - Vildová, Z. a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, s r. o., 1998. ISBN 80-7178-263-7.
Houška, T.: Škola je hra! Praha: Tomáš Houška, 1993. ISBN 80-900704-9-3.
Huizinga, J.: Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971.
Kasíková, H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, s r. o., 1997. ISBN 80-7178-167-3.
Kasíková, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: občanské sdružení AISIS, 2005. ISBN 80-239-4668-4.
Kasíková, H. - Valenta, J.: Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování (Pohledy pedagogické). Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-0-8.
Kopřiva, P. - Nováčková, J. - Nevolová, D. - Kopřivová, T.: Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
Koťátková, S.: Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing a. s., 2005. ISBN 80-247-0852-3.
Kraus, J. - Petráčková, V. a kol.: Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0982-5.
Krejčová, E. - Volfová, M.: Didaktické hry v matematice. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-423-5.
Lukavská, E.: Pozor, děti! Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. Dobrá voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
Mechlová, E. - Horák, F.: Skupinové vyučování na základní a střední škole. Praha: SPN, 1984.
Nováčková, J.: Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-8-2.
Svobodová, E.: Hra v mateřské škole. Praha: RAABE, řízení MŠ, 2005.

Autor
Lenka Prýmasová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024