Odborné články Základní vzdělávání Společně ve škole a venku
Odborný článek

Společně ve škole a venku

16. 9. 2022
Základní vzdělávání
Autor
Eliška Hájková

Anotace

Učitelé formálního vzdělávání a lektoři pobytového střediska ekologické výchovy SEVER Horní Maršov se spojili a vytvořili čtyři metodiky ŠKOL V PŘÍRODĚ, jejichž cílem je rozvoj kompetencí žáků, učitelů a pracovníků v neformálním vzdělávání v oblasti odpovědného chování k životnímu prostředí. Výstupem jsou čtyři vzdělávací programy, které mají tři fáze: přípravná práce ve škole + pětidenní terénní pobytový kurz + následná práce s výsledky učení z kurzu ve škole.

Středisko ekologické výchovy SEVER realizovalo projekt „Společně ve škole i venku“, tento projekt byl podpořen z Evropské unie z operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

Cílem projektu bylo zvýšení kvality vzdělávání žáků a rozvoj kompetencí učitelů a pracovníků v neformálním vzdělávání tak, aby dokázali společně systematicky rozvíjet sociální a občanské schopnosti a smysl pro iniciativu a podnikavost v oblasti odpovědného chování k prostředí. Výstupem jsou čtyři vzdělávací programy, propojující formální a neformální vzdělávání. Vznikaly prostřednictvím společné práce pedagogů a lektorů. Všechny programy mají tři fáze: přípravná práce ve škole + pětidenní terénní pobytový kurz + následná práce s výsledky učení z kurzu ve škole.

Byly vytvořeny pro tyto věkové skupiny:

Program „Budujeme pevný vztah k přírodě“ (1.–3. ročník)

Základní motivační a dějovou linkou programu je pomoc rakovi prozkoumat okolní přírodu a ekosystémy. Žáci se stávají račími pomocníky a průzkumníky přírody. Příběh začíná doručením dopisu do školy, ve kterém rak žádá žáky o pomoc s objevováním přírody. V dopise rak žákům vypráví svůj příběh o odchodu a návratu do Krkonoš. Ve škole se díky dopisu žáci připravují na pobyt – pomocí pracovních listů i venkovních aktivit v okolí školy.

V průběhu školní práce získávají indicie, které jim pomohou najít a následně otevřít starý kouzelný hrnec. V hrnci se před každým programem objeví dopis od raka a pomůcky k programu. Poté v průběhu pobytu žáci zkoumají přírodu a objevují některé zákonitosti a vliv člověka. Závěrečný večer předají rakovi zprávu o svém průzkumu, za to jim náleží glejt průzkumníka, který pro ně rak připravil.

Následuje práce po pobytu ve škole, při které si žáci ukotví znalosti a dovednosti nabyté během pobytu, mimo jiné zkoumají některé ekosystémy v okolí školy a porovnávají si je s místy, která viděli během pobytu, a dělají něco konkrétního pro živou přírodu v okolí školy.

Program „Objevujeme děje a zákonitosti v životním prostředí“ (4.–5. ročník)

Žáci se stávají detektivy. Zabývají se příběhem osoby B. A., která je provází po celou dobu pobytu i před ním. Jako prostředek je využit deník „maršovského detektiva“, díky kterému se žáci dozvídají, jak má probíhat vyšetřování, co je při práci čeká a jaké hypotézy mají ověřovat. Ve škole probíhá příprava na detektivní práci, žáci zjišťují informace o místě, kam jedou. Získávají indicie k otevření starého kufru, ve kterém nacházejí každý den pomůcky k vyšetřování, a již zmiňovaný detektivní deník.

V průběhu pobytového programu objevují význam a přínos osobnosti B. A. pro oblast, kde žil, a v jeho historickém odkazu objevují principy zacházení se zdroji, fungování ekosystémů či vnímání krajiny. V závěru pobytu píší vzkaz detektivovi o tom, co při zkoumání přírody zjistili.

Následuje práce ve škole po pobytu, která je zaměřena na poznávání obce, ve které žáci chodí do školy, porovnávání ekosystémů „doma a na horách“ a hledání „své“ významné osobnosti pro obec, charakter okolní krajiny či vybudování ekosystému.

Program „Učíme se porozumět environmentálním systémům a problémům“ (6.–7. ročník)

Základní motivační a dějovou linkou programu je příběh Oldy D., který nás provází po celou dobu před pobytem i v jeho průběhu. Aktérem příběhu je dvanáctiletý Olda D., kluk z Horního Maršova, kterého všechno štve, zejména jeho sestra. O přírodu se moc nezajímá, rodiče se ho sice snaží brát na výlety, ale on by byl raději doma a hrál něco na počítači s kamarády. Olda získává k narozeninám místo telefonu, který opravdu potřeboval, deník. A tak se jej na protest všemu a všem rozhoduje psát.

Úryvky z tohoto „protest deníku“ nás budou provázet před každým programem v rámci pobytu a naznačovat nám, o čem program bude. Olda se rozhodne utéct z domova a následně se na útěku pohybuje v okolí Horního Maršova. Tento útěk bude to, co by mělo žáky nalákat navštívit HM – žáci dostávají novinový titulek o nalezení chlapce, který utekl z domova a byl nalezen. V průběhu pobytu s příběhem pracujeme, ale není naším hlavním tématem, spíše doprovází jednotlivé dny, jako by si žáci četli večer před spaním knihu. Poslední den pobytu příběh končí stejně jako jedna z etap programu.

Následuje práce po pobytu ve škole, při které si žáci ukotví znalosti a dovednosti nabyté během pobytu, mimo jiné zkoumají některé ekosystémy v okolí školy a porovnávají si je s místy, která viděli během pobytu, a dělají něco konkrétního pro živou přírodu v okolí školy.

Program „Učíme se zodpovědně jednat k životnímu prostředí“ (8.–9. ročník)

Program je zaměřen na rozvoj znalostí a dovedností na téma klimatické změny. Připravuje žáky na přijetí chování, které povede k environmentálně příznivějšímu chování. V průběhu celého programu žáky provází příběh o vrstevnících z blízké budoucnosti, kteří se musejí vypořádat s negativními dopady klimatické změny. V průběhu samotného pobytu žáci hledají alternativní možnosti chování, přičemž si na konci pobytu vyberou z těchto možností jednu variantu, kterou si vyzkoušejí ve svém životě.

Ve škole probíhá příprava na téma klimatické změny, především mapování, co již žáci vědí, a shrnutí příčin vzniku, ujasnění si fungování skleníkového efektu. V neposlední řadě motivace příběhem.

V průběhu pobytového programu na rozličných tématech žáci objevují komplexnost problému klimatické změny a vlastního vlivu na její dopady i možnosti řešení. V závěru pobytu se zabývají možnostmi změny vlastního chování ke snížení dopadů klimatické změny. 

Následuje práce ve škole po pobytu, která je zaměřena na konkrétní opatření přímo u nich ve škole, v obci apod., při které ve spolupráci s ostatními snižují energetickou náročnost provozu domácnosti, školy apod. Aktivity je nabádají dále se aktivně zajímat o společenské dění ve vztahu ke změně klimatu.

Výsledkem jsou vytvořené metodiky pro práci s žáky propojující aktivity terénního kurzu realizovaného ve středisku ekologické výchovy a v terénu (neformální vzdělávání) s přípravnou a následnou prací ve školách (formální i neformální vzdělávání). 

Finální verze programů jsou ZDE.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024