Odborné články Základní vzdělávání Hola, děti, do knihovny – aneb Začínáme s češtinou
Odborný článek

Hola, děti, do knihovny – aneb Začínáme s češtinou

23. 5. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Jiřina Závodná

Anotace

Příspěvek popisuje, jak vhodně využít školní knihovnu ve vyučovacích hodinách českého jazyka.

Příspěvek byl převzat z časopisu Český jazyk a literatura, vydávaného SPN, a. s.


Každý učitel, který svoje povolání nevykonává jen s rutinou a trpným „vyhořením", stojí co chvíli před problémem, jak své žáky vhodně motivovat a aktivizovat, aby se jim učení nestalo nutnou a často i stresující povinností, jak v nich podpořit jejich přirozenou zvídavost a pěstoval v nich chuť a potřebu přijímat nové podněty, informace a zkušenosti nejen ve školní třídě, ale především i mimo ni.

Neřekla bych nic objevného, kdybych obecně hovořila o tom, ke kterým faktorům musí učitel při této činnosti přihlížet a jaké má možnosti realizace svého záměru. Proto bych se ráda zmínila o jednom konkrétním příkladu motivace k výuce českému jazyku ze své (nikoli dlouhé) praxe.

Před dvěma lety jsem se stala češtinářkou a současně i třídní učitelkou primy1 Gymnázia Děčín. Naskytla se mi tudíž příležitost pracovat s velice nadanými žáky2, a zvláště díky pozici třídního s nimi podnikat řadu věcí nad rámec školních osnov. Aby se však chuť „hrát si s češtinou" přenesla i na mé žáky, spojila jsem úvodní blok informací o češtině a jejím studiu se seznámením žáků s novým prostředím. Novost prostředí podstatně ovlivňuje přístup primánů ke školním aktivitám - jak jsem se ostatně mohla sama několikrát přesvědčit. Nový kolektiv, v němž si musejí znovu vydobýt svou pozici, a společnost starších, leckdy výrazně starších žáků, může primány pozitivně motivovat k nové práci, ale také deprimovat a frustrovat. Citlivý individuální přístup je na místě víc než kdy jindy.

Na několik úvodních hodin jsem přesunula výuku z klasické třídy do školní knihovny. Podmínkou takové činnosti je pochopitelně příslušně velká knihovna, vybavená dostatečným množstvím studijního materiálu, lavic a židlí. Mým cílem bylo dokázat žákům, že mluvit a později i psát a číst česky není samozřejmou kompetencí, jež byla dána do vínku všem příslušníkům našeho národa, ale že v sobě tento dar jazyka českého nese i závazek pečovat o něj a dále jej pěstovat. K tomu je však potřeba „zahradníka" poučeného a vybaveného vhodným „nářadím". Obrovskou výhodou věku 11-12 let je to, že dítě se dá ještě velice snadno nadchnout. Převládající spontaneitu dětství již od 7. třídy postupně potlačí prepubertální okolí a konvence dospělých.

Nechala jsem žáky prozkoumat knihovnu, seznámit se s paní knihovnicí i s výpůjčním řádem a snést na pracovní plochu základní jazykovědné příručky. Škola je jazykovědnými příručkami vybavena dostatečně, tj. třiceti kusy od každé, což odpovídá průměrnému počtu žáků v jedné třídě. To je ideální stav, který umožní každému pracovat s vlastní příručkou. Práce pozbývá smyslu, pokud je počet příruček nižší než jedna pro dvojici. Zadávala jsem postupně úkoly jednotlivcům, dvojicím i skupinám, aby se činnosti rychle střídaly, ale aby žáci měli možnost vyniknout podle svých schopností a aby si už od začátku zvykali na formy práce, které byly pro ně leckdy zcela nové.

Žáci vyhledávali tatáž hesla v Pravidlech českého pravopisu a Slovníku spisovné češtiny a porovnávali informace, které jim tyto příručky o jednotlivých výrazech poskytovaly. Snažila jsem se také o to, aby si uvědomili, že i v jazykovědě existuje pluralita názorů; SSČ a PČP například přiřazují některá slova k různým slovním druhům.

Zjišťovali původ svých křestních jmen, příjmení, názvů obcí, odkud pocházejí, zkoušeli vysvětlit, jak některá slova vznikla, a své hypotézy si ověřovali v etymologických slovnících. Vybírala jsem slova etymologicky zajímavá - např. kluk (louka, loukoť, oblouk), jícha (jíška), červený, bazilišek, kravata atp.

Na slovech domácího i cizího původu žáci vnímali příbuznost jazyků a jejich vzájemný kontakt a interakci. Do protikladu k tomu jsem jim pustila dvě videoukázky3 z televizního seriálu F. L. Věk (J. Sovák v roli „spěšnoveda" předčítá R. Brzobohatému v roli F. L. Věka, čím hodlá nahradit slova do češtiny „přivandrovalá") a z televizní podoby Zábranovy a Škvoreckého Vraždy se zárukou (továrník Zdeborský jako zapálený člen „Spolku pro očistu českého mluvu" přivádí k šílenství celé své okolí); obě humorně zachycují jazykový purismus. V tomto případě si žáci všímali toho, že tendence očistit češtinu od všech cizích vlivů a zásahů nevymizela spolu s koncem národního obrození. Zamýšleli se nad tím, čím je jazykový purismus vyvoláván a co jsou jeho pozitiva a negativa.

V pohádce Proč si dávat dobrý pozor na jazyk měli s pomocí SSČ odhalit 16 zašifrovaných frazémů, v nichž se vyskytuje slovo jazyk nebo jazýček. Vytvářením slovních spojení a sousloví obsahujících jednak adjektivum český, jednak substantivum jazyk byli žáci vedeni k vnímání mnohovýznamovosti slov a specifik víceslovných pojmenování a uvědomovali si potřebu umět se nejen vyjadřovat pregnantně, ale i výhodu, kterou jim poskytne schopnost užívat rozmanitostí mateřského jazyka. Citáty z dobových mluvnic (Gebauer, Trávníček) vyvolaly velký zájem, ba veselí (formulacemi pro ně archaickými uváděnými ve srovnání se současnými) a největší nadšení pak procvičování některých pravopisných jevů na počítači4 a vyhledávání doplňujících informací na internetu. Touto cestou se seznámili s výukovými programy, které byly nainstalovány na počítačích žákům přístupných a slouží k tomu, aby si mohli individuálně procvičit pravopis, určování gramatických kategorií, větné rozbory atd. Obliba takových aktivit je značná.

Kladný vztah žáků ke knihám a knihovně jsem se pokoušela průběžně posilovat, mj. „Nocí v knihovně" pořádanou o rok později. Večerní program začínal výukovým blokem zaměřeným na magii, mýty a pohádky. Následovalo předčítání vybraných textů, zejména pohádek z různých koutů světa. Závěr byl věnován přípravě projektu „Zlatovláska" (komiks, parodie, novinová zpráva, filmový scénář, přebásnění atp.) a soutěže pro celou školu, křížovky4, na jejíž tvorbě se podíleli všichni sekundáni. Ti také druhý den dodali zadání do každé třídy, sesbírali výsledky a vylosovali vítěze. Vítězná třída byla odměněna knihami, jež byly zaplaceny z fondu Unie rodičů. Následovala objevná cesta po škole zakončená pasováním na právoplatného sekundána v tmavé sborovně, osvětlené jen malou svíčkou.

Zda se mi můj záměr podařil, ať posoudí zejména mí žáci sami, jedno je však jisté - co do početního zastoupení má třída v knihovně dennodenně vede.


1 6. třída základní školy/prima víceletého gymnázia je podle mého názoru stěžejní ročník pro vytváření postojů k jednotlivým předmětům, resp. vědním oborům, a často má vliv i na výběr budoucího povolání.
2 Zcela jistě by se jinak pracovalo se žáky 6. tříd ZŠ, kde musí učitel vzhledem k výrazné heterogonii skupiny žáků mnohem častěji věnovat více prostoru výchovné složce svého pedagogického působení než složce vzdělávací. Prima víceletých gymnázií je specifickým kolektivem, kolektivem „těch nejlepších", což však s sebou přináší vedle nesporně pozitivních aspektů i riziko až nezdravé konkurence. Někteří žáci, dosud vynikající, a tudíž zvyklí na soustavné úspěchy a chválu, se jen stěží vyrovnávají s tím, že v nové třídě jsou svými znalostmi i dovednostmi průměrní, nebo dokonce podprůměrní. Ne všichni tuto zkušenost přijmou a reagují na ni přirozeným zvýšením studijní aktivity. Objevuje se i snaha být nejlepším cestou snižování ostatních žáků (urážkami, ponižováním atp.), nezřídka doprovázená těžko ovladatelnou agresivitou. Ta může být podpořena některými projevy rodičů, rozčarovaných z náhlého nárůstu počtu špatných známek; ti hledají příčinu žákova klasifikačního propadu na straně učitelů.
3 Knihovna je vybavena videopřehrávačem, je možno použít plátno a dataprojektor, a tak vyvolat dojem promítaného filmu, což znásobí prožitek percepce.
4 Inspirovat se lze: ČECHOVÁ, M., OLIVA, K. Hrátky s češtinou. Praha: SPN, 1993.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jiřina Závodná

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Český jazyk a literatura 1. stupeň