Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak efektivně pomáhat druhým i sobě
Odborný článek

Jak efektivně pomáhat druhým i sobě

14. 3. 2022 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Karel Pavlica Ph.D.

Anotace

Zaměření na pomoc v náročné situaci či době může být jedna z konstruktivních strategií, jak se k tomuto stavět, jak redukovat pocit bezmoci nebo jiné nepříjemné pocity, které se k současné (nebo obecně jakékoli krizové) situaci mohou vázat v souvislosti s děním na Ukrajině. Na druhé straně ale hrozí, že se člověk vyčerpá, vyhoří, když se do toho bude vrhat bezhlavě. Zároveň lidé, kteří potřebují naši pomoc, tu vždy byli, jsou a budou i mimo konflikt na Ukrajině.

V současné době se v souvislosti s událostmi na Ukrajině zvedla velká vlna solidarity s lidmi v nouzi, což je dobře, ale tato situace se nevyřeší hned zítra a časem může přijít určité vystřízlivění. Jak se taky ukazuje, živelná neorganizovaná pomoc může být spíše komplikací. V ČR existují organizace, které se na pomoc při mimořádných událostech zaměřují, aktivity na pomoc lidem v důsledku událostí na Ukrajině rovněž koordinuje vláda a instituce jí přímo řízené. Je dobré si proto zjistit, jaká forma pomoci je žádoucí, a zároveň si udělat něco jako inventuru vlastních možností pomoci, která by měla být co nejrealističtější, a nepomáhat na úkor toho, že se dostanu za hranu svých možností. Přinášíme proto návrh aktivity, která může být využita v současné situaci, nebo i za jiných okolností, pokud se téma zobecní. Výsledkem bude něco, co bude mít člověk v ruce, a může to využívat jako pomůcku i později v životě při rozhodování o tom, kde, komu a s čím pomoci, nebo jak v zátěžové situaci pomoci i sobě při jejím zvládání.

Návrh aktivity: Moje mapa pomoci

Cíl aktivity: Aktivita má za cíl zmapovat si své současné i dlouhodobé možnosti pomoci lidem v nouzi (v důsledku války na Ukrajině, nebo i obecně), svým blízkým i sám/sama sobě. Aktivita by měla být dobrovolná a nikdo by do ní neměl být nucen. Když někdo z nějakého důvodu pomáhat nechce, i to je možnost.

Pomůcky: Pracovní list rozdělený na šest stejně velkých polí s následujícím označením:

 

V současné situaci

Dlouhodobě

Pomoc/podpora osobám ohroženým válkou (nebo jinou mimořádnou událostí, jako jsou např. záplavy, tornádo atd.)

 

 

Pomoc/podpora svých blízkých v náročné situaci


 

 

Pomoc/podpora pro sebe sama


 

 

 

Průběh aktivity

Úvod, 5 minut:

  • Vyučující otevře možnost pomáhat jako jednu z možností, jak reagovat na současnou situaci, nebo obecně na mimořádnou situaci. Může rozproudit takový malý brainstorming na téma, jaká pomoc pomáhá a jaká pomáhat nemusí, nebo jestli je něco, na co bychom měli myslet, když uvažujeme, že se nějakým způsobem zapojíme do dobrovolnických nebo jiných aktivit.

Samostatná práce, 15 minut:

  • Vyučující rozdá každému jeden pracovní list a zadá samostatnou práci – zamyslet se nad tím a zaznamenat si do pracovního listu, jestli a jak v současné situaci mohu pomoci lidem ohroženým válkou, jestli a jak v současné době mohu pomoci svým blízkým, kteří mohou zažívat různé nepříjemné pocity v souvislosti s aktuální situací, a jestli a jak mohou podpořit sama sebe nebo kde mohu vyhledat pomoc, pokud se necítím dobře. Pak se zamyslím nad těmito třemi oblasti v dlouhodobém horizontu.
  • Forma záznamu může být různá, starší děti si to mohou zapisovat, mladší třeba kreslit, nebo tyto způsoby kombinovat.

Diskuze o tom, jak (ne)pomáhat, 20 minut:

  • Po samostatné práci by měla následovat společná diskuze o možnostech pomoci v daných oblastech, která by měla být opět dobrovolná, a jejímž cílem by mělo být ukázat široké pole možností, jak se dá pomáhat jiným i sobě, jaké možnosti pomoci jsou v současné situaci žádoucí a jaké méně, nebo třeba kde můžeme najít pomoc a podporu pro sebe i pro druhé.
  • Možnosti pomoci nehodnotíme na škále dobré a špatné, ale právě z hlediska toho, do jaké míry daná pomoc opravdu může někomu pomoci, nebo spíše situaci komplikuje (např. v současné situaci živelné pomáhání, které komplikuje situaci na místě u Ukrajinských hranic a může nás rychle vyčerpat, nebo obecně vnucuji svoji pomoc někomu, kdo o ni nestojí).
  • Bavíme se i o možných důsledcích (např. nabídnu svůj pomoc dítěti z Ukrajiny, ale pak zjistím, že nemám dost prostoru pro sebe a svoje běžné fungování, nebo si s tím dítětem nemusím sednout).
  • Zamýšlíme se i o dlouhodobém hledisku, např. „půjdu studovat medicínu a pak pomáhat tím, že budu léčit lidi“, nebo „budu sportovat a pracovat tak na tom, ať mám dost síly na pomoc druhým, když to budou potřebovat“, nebo „přečtu si knihu o tom, jak efektivně pomáhat“, nebo „vytvořím si mapu toho, jak můžu pomáhat, a budu si ji pravidelně aktualizovat“.
  • Můžeme se věnovat i konkrétním způsobům, jak já můžu v současné situaci pomoci, i když nemám moc peněz, času nebo čehokoli (např. si odepřu kapesné a požádám rodiče, aby to věnovali do nějaké sbírky, nebo napíšu dopis dítěti z Ukrajiny, nebo mu pošlu hračku přes nějakou pomáhající organizaci atd.), jak můžu pomoct rodičům (např. nabídnu pomoc s něčím doma), a hlavně, jak v náročné situaci opečovat i sebe (omezím čas, který věnuju sledování informací o válce, budu relaxovat atd.).

Závěrečné shrnutí a reflexe, 5 minut:

  • Uzavření hodiny s tím, že by se mělo shrnout to nejdůležitější, k čemu se v průběhu aktivity dospěje. Dobré je zdůraznit, že možnosti pomáhání jsou velice pestré a nemusí jít vždycky jen o dobrovolničení nebo posílání peněz. Že se nemusíme cítit špatně a zanedbávat se, když se někdo jiný cítí špatně, protože potřebujeme mít sílu a zdroje, které nám umožní pomáhat druhým. Že organizovaná forma pomoci při mimořádné události je lepší než živelná, proto je dobré si zjistit, jaké jsou možnosti, jaké organizace už pomáhají a jak, a najít si způsob, co můžu udělat já v dané situaci, aby to bylo ku prospěchu a abychom se nevyčerpali hned na začátku. Je dobré také zmínit, že když pomáháme někomu v náročné situaci, tak pomáháme proto, že tu pomoc potřebuje, ne proto, abychom z toho něco měli, a že ani vděčnost není automatická a není dobré ji očekávat, aby člověk nebyl zklamaný.
  • V rámci reflexe je možné položit otázku, jestli měla aktivita nějaký vliv na naši představu o tom, jak lépe pomáhat při mimořádných událostech, na co při tom myslet, co brát v úvahu, nebo co naopak spíše nedělat.

Zajímavé odkazy k tématu

Jak efektivně pomoci Ukrajině a co naopak nedělat: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-prehledne-jak-efektivne-pomoci-ukrajine-a-co-naopak-nedelat-190484

Jak pomáhat efektivně: https://leavingthebox.wordpress.com/2016/11/10/jak-pomahat-efektivne/

Dobré úmysly nestačí: Jak smysluplně pomáhat díky efektivnímu altruismu: https://www.databazeknih.cz/knihy/dobre-umysly-nestaci-jak-smysluplne-pomahat-diky-efektivnimu-altruismu-475990

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Karel Pavlica Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Hodnoty, postoje, praktická etika

Mezioborove presahy: