Odborné články Základní vzdělávání Setkání s osobností: Václav Žmolík o mediální výchově a komunikačních dovednostech
Odborný článek

Setkání s osobností: Václav Žmolík o mediální výchově a komunikačních dovednostech

Anotace

Článek shrnuje stěžejní témata ze setkání s novinářem a moderátorem Václavem Žmolíkem, zasazená do kontextu proměn rozhlasu a televize od konce 20. století po současnost. Patří k nim: úloha mediální osvěty, možnosti školy v rozvoji komunikačních dovedností žáků, současné trendy mluvního projevu, vnímání anglicismů v češtině, význam kultivace estetického vnímání jazyka, segmentace mediálního prostoru a její důsledky.

Cyklus Setkání s osobností pokračuje i v roce 2022: Pracovníci Národního pedagogického institutu ČR si zhruba každého čtvrt roku zvou jednoho zajímavého, inspirativního hosta z různých oblastí lidské činnosti. 16. února se online setkali s Václavem Žmolíkem, novinářem, publicistou a moderátorem, dlouholetým spolupracovníkem Českého rozhlasu a České televize. Nabízíme vám krátké ohlédnutí za tématy, která by mohla zajímat i širší pedagogickou veřejnost.

Václav Žmolík představil posluchačům specifika práce v rozhlasových a televizních médiích a na příkladu svého profesního životopisu zároveň demonstroval vývoj mediální scény od 80. let 20. století po současnost.

Na základě svých zkušeností upozornil, že mnozí diváci a posluchači si nejsou vědomi rozdílů mezi soukromými a veřejnoprávními médií, neznají organizační strukturu a rozsah pravomocí mediálně známých osobností v souvislosti s jejich pracovní pozicí v daném médiu či pořadu. Jako negativní vnímá někdy až nekritickou důvěru v informace, které se objevují ve veřejném mediálním prostoru: „Často vysvětluji, že není možné automaticky věřit všemu, co se říká v médiích – i když si běžný posluchač nebude ověřovat informaci ze tří nezávislých zdrojů, minimálně by o ní měl přemýšlet,“ uvedl. Hovořil o významu mediální výchovy ve školách, která může pomoci dlouholeté deficity mediální osvěty odstranit.

Pseudolidovost versus kultura mluvního projevu

Kultivovaný mluvní projev Václava Žmolíka se brzy stal odrazovým můstkem k živé diskusi s pracovníky NPI ČR k tématům nespisovných a vulgárních výrazů v médiích a trendu k rozvolnění gramatických pravidel či nadužívání anglicismů.

Nespisovná čeština či vulgarismy se podle Václava Žmolíka neobjevují jen v určitých soukromých médiích, kde se obecně na kulturu projevu tolik nedbá, ale i ve slovníku některých herců ve snaze o „přirozenost“ a „lidovost“. Rozvolnění mluvnických pravidel však podle něj může být způsobené i nedostatkem korektorů, na které mnohde chybějí finanční prostředky. Což ovšem na druhé straně souvisí s výše zmíněným faktem, že kvalita mluveného či psaného projevu není v řadě médií prioritní.

Pokud jde o výrazy přejaté z angličtiny, Václav Žmolík zastává názor, že je vhodné používat je jen v případě, kdy neexistuje vhodný český ekvivalent – v Česku tedy můžeme klidně dál chodit na porady a pracovní setkání, a nemusíme mít meetingy a boardy. Někteří diskutující poukázali na fakt, že jazykovědci nebývají k řadě anglicismů nadměrně kritičtí, protože je z dlouhodobého pohledu vnímají jako součást vývoje jazyka. Angličtina dnes proniká do češtiny (a dalších jazyků) stejně jako dříve například latina. Poukázali rovněž na výzkumy veřejného mínění, které v 90. letech naznačovaly jistý pocit ohrožení českého jazyka, zatímco v současnosti generace, které nemají problém komunikovat v angličtině, podobné ohrožení nevnímají.

Se svým hostem se účastníci setkání shodli na tom, že anglicismy jsou do jisté míry módní záležitostí a v určitých skupinách či komunitách se vytváří specifický žargon, který už přestává být obecně srozumitelný. To společně vnímají z hlediska kultury jazykového projevu jako nepříznivé, zejména s ohledem na děti a dospívající, jimž mohou chybět alternativní pozitivní vzory. V této souvislosti diskutující zmínili i potřebu podporovat ve škole i mimo ni umělecké formy, které pomáhají kultivovat estetické vnímání jazyka.

V reflexi domácího i zahraničního kulturního a společenského dění mají podle Václava Žmolíka určité rezervy i veřejnoprávní média, v jejichž zpravodajství jsou tyto události spíše popelkou. Domnívá se, že k většímu mediálnímu zájmu by přispělo, budou-li organizátoři různých akcí a projektů o svých aktivitách média proaktivně informovat.

Televize versus rozhlas

Host našeho setkání vysvětloval i rozdíly v práci moderátora při přípravě a realizaci rozhlasového a televizního pořadu. Základní rozdíl je podle Václava Žmolíka v tom, že pro televizi je typická týmovost, zatímco v rádiu moderátor zvládne řadu procesů sám – produkčně zařídí hosty, připraví vysílání, vysílá a je sám sobě zvukovým technikem. I když v posledních letech se některé z těchto charakteristik mění: „V televizi někdy vidíme reportáž z místa, kterou dělá jeden člověk sám, patrně z finančních důvodů. Kvalita, na kterou jsme u reportáží zvyklí, jde v těchto případech dolů.“

Rádio, které mělo podle něj své kouzlo v tom, že moderátor jen povídal, se přizpůsobuje internetovým platformám a ve studiích se objevují kamery, bohužel jen průmyslové, které zdaleka nezajistí profesionální nasvícení jako kamery v televizním studiu. Moderátoři navíc nemají k dispozici maskéry. „Mnohým kolegyním to vadí, a já je chápu. Kvůli online platformám si zvykáme na něco, co nás netěší,“ říká. Ovšem nový zvukový formát – podcast – vítá. „Podcasty jsou vlastně staré známé audionahrávky. Jsou báječné tím, že si posluchač může pustit pořad v době, kdy má čas. Možná se tudy bude ubírat buducnost rádia, stejně jako si dnes mladí lidé vybírají videopořady na internetu a nesledují tolik živé televizní vysílání.“

Zároveň však upozorňuje: „Mediální prostor se stále více segmentuje, rozpadá se, přestává být prostorem, kde se potkáváme.“ Zejména pokud se posluchači, diváci a uživatelé sociálních sítí zajímají výhradně o určitá témata a názory a uzavírají se tak ve svých sociálních bublinách. „Nám žurnalistům se příležitost společného potkávání rozpadá pod rukama – ale velký prostor k setkávání zůstává ve školách.“ Úloha učitelé je v této oblasti podle něj stále velká a velmi důležitá.

Škola má příležitost odstraňovat komunikační nedostatky

Jako novinář a reportér pracoval Václav Žmolík často i v zahraničí. Může tedy srovnávat komunikační schopnosti a formulační dovednosti u nás a v řadě zemí Evropy, v USA, ale třeba i v Austrálii či Japonsku, kde mimo jiné dělal reportáže z olympiád (Nagano, Atlanta, Sydney). „Lidé u nás se nechtějí a neumějí vyjadřovat, točit anketu v Česku je, oproti zahraničí, hodně těžké,“ říká a dodává, že rezervy ve vyjadřovacích schopnostech mají i naši vědci či lékaři. To je podle něj často důvodem, proč se v médiích k řadě otázek opakovaně vyjadřují titíž odborníci – novináři totiž dávají přednost spolupráci s respondenty, kteří dokážou k danému tématu zformulovat „hotové odpovědi“.

Současná škola podle mínění Václava Žmolíka neklade dostatečný důraz na to, aby žáci samostatně hovořili o určitých tématech či vystoupili s vlastním názorem, který mají příležitost obhájit či diskutovat. Z pléna posluchačů v této souvislosti zazněla poznámka, že komunikace souvisí s charakterem otázek, které žáci řeší – je třeba je více orientovat k životním situacím, ne k prostému řešení úlohy. A také otázka, jaké formy by doporučil k tréninku komunikačních dovedností. „Ve škole by neměl chybět dialog a diskuse, nebo třeba výklad učiva žákem za podpory pedagoga,“ domnívá se novinář a moderátor.

Historická zkratka

Osobně jsem ve vystoupení publicisty Václava Žmolíka ocenila i slova o tom, že 90. léta 20. století nebyla jen érou zlodějů a kriminálních kauz, které jsou nyní s tímto obdobím v médiích spojovány především. Diskuse k tomuto tématu se mimo jiné dotkla i etických otázek uměleckého zpracování skutečných událostí, v nichž jsou jednotlivým filmovým osobám scénářem připisovány negativní skutky, ač se jich reální lidé, kteří se stali součástí předlohy, ve skutečnosti nedopustili (a v některých případech dosud žijí).

„Kdyby nebylo 90. let, neměli bychom demokracii. Je pravda, že někdo kradl a získal majetky, ale někdo uskutečnil své sny a vymýšlel báječné věci. V 70. letech, pokud se v televizi objevil nějaký rocker, dostal gumičku, aby nebylo vidět, že má dlouhé vlasy. V 80. letech se už o množství témat nesmělo vůbec mluvit. Ten hlavní rozdíl v 90. letech byl ten, že přišla svoboda,“ uvedl Václav Žmolík. I v mé osobní historii jsou totiž 90. léta spojená především s uvědoměním si významu svobody a jejího spojení s odpovědností a s možností zapojit se do občanské společnosti. To je oproti životu v totalitní společnosti zásadní kvalitativní změna.

Informace o hostu Setkání s osobností – Václav Žmolík

Wikipedie

Český rozhlas Dvojka

iRozhlas

Česká televize

ČSFD

Databáze knih

Autor
PhDr. Daniela Kramulová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024