Cíle
Práce s textem je určena zejména pro čtenáře (2.–3. třída), učíme kritické myšlení.
• žáci na základě klíčových slov vymyslí/napíší vlastní příběh
• porovnávají svůj příběh s původním příběhem Kde vzali indiáni oheň?
• porozumí hlavní myšlence příběhu
1. Před čtením
Na úvod rozdáme dětem barevnou kopii jedné ilustrace k příběhu Kde vzali indiáni oheň? z knihy Indiánské příběhy. Děti mají chvíli, aby si obrázek prohlédly a zamyslely se, o čem by mohl příběh, který budeme číst, být. Naším cílem je, aby si udělaly základní představu o prostředí a hlavní postavě příběhu a aby sdílely své nápady se spolužáky.
2. Klíčová slova
Děti se rozdělí do skupin po 2–3 a nabídneme jim několik „klíčů“ k příběhu. Jedním z nich je název příběhu a další slova či sousloví, která hrají v příběhu klíčovou roli (např. Kulhavá noha, oheň, tři překážky, náčelník, …). Úkolem dětí je ve skupinách vymyslet vlastní příběh a klíčová slova jim mají napovídat, kdo je hlavní postava (malý indián Kulhavá noha, který má opravdu nemocnou nohu, jak je patrné i z obrázku), jaká je zápletka příběhu (získat oheň), jaké překážky bude muset hrdina zvládnout (tři překážky) a jak to nakonec dopadne (stane se náčelníkem).
Pomocí zpětné vazby oceňujeme všechny dobré nápady a zápletky, které děti vymyslí. Při této aktivitě jsou zvýhodněny děti, kterým rodiče doma čtou a vyprávějí různé příběhy a které mají představu o tom, jak vypadá dobrý příběh. Dětem, které nemají s příběhy velkou zkušenost, pomůžeme tím, že jim předem řekneme, z čeho se příběh skládá, a pomocí šály nebo delšího kusu látky jim předvedeme, co je to zápletka.
1. Řízené čtení a uvědomění si významu informací: jedná se o text z knihy: Richard, U.: Indiánské příběhy, Thovt, Praha 2008.
Před mnoha a mnoha zimami, když ještě indiáni neznali oheň, žil u Medvědí řeky mladý náčelnický synek. Protože měl od narození jednu nohu kratší a kulhal, říkali mu všichni Kulhavá noha. Všichni se mu smáli…
Otázky: Za co se mu mohli smát? Vzpomenete si na situaci, kdy se někdo někomu smál? – vytváření souvislostí mezi textem a životem
… a pokřikovali na něj: „S takovouhle nohou se nikdy nemůžeš stát naším náčelníkem!“ A tak Kulhavá noha utíkal do lesa, kde se učil docela sám všemu, co musí umět správný indián. Tak se stal z Kulhavé nohy bezchybný střelec, nejlepší lovec a nejudatnější válečník.
Otázka: Co asi umí bezchybný střelec, nejlepší lovec a nejudatnější válečník? – vyjasňování významu slov
Jednoho dne k němu promluvil moudrý kalous ušatý: „Chceš se stát náčelníkem? Pak jdi za Matkou slunce, vezmi oheň a přines ho svému kmeni. Ale opatrně! Cesta je nebezpečná!“
Otázky: Co myslíte, vydá se na cestu? Jaké překážky bude muset překonat? – předvídání, zapojení předchozích zkušeností
A tak se Kulhavá noha vydal na cestu. Zanedlouho došel k hluboké propasti, která mu ale nenaháněla vůbec strach. Pokácel strom, směle po něm přešel a pokračoval dál ve své cestě. Na prérii musel čelit tříhlavému chřestýši. Ale i tentokrát si věděl rady. Zkrotil hada holí a nacpal ho do pytle.
Otázka: Proč nacpal chřestýše do pytle? – interpretace hrdinova chování
Znenadání na něj zaútočil jednooký sokol. Ale Kulhavá noha rychle popadl síť, hbitě ho spoutal a vzal s sebou.
Otázky: Proč si s sebou vzal i jednookého sokola? Připomíná vám to nějaký jiný příběh, který znáte? – interpretace hrdinova chování a vytváření souvislostí mezi texty
Nakonec Kulhavá noha dorazil až k příbytku Matky slunce. „Velice ti děkuji, že jsi pochytal tyhle nestvůry, aby už žádná z nich nemohla páchat žádné zlo,“ řekla. „Vezmi si jako odměnu za své služby sluneční paprsek a dones ho svému kmeni.“ Kulhavá noha poděkoval matce slunce a pospíchal směrem ke své vesnici.
Otázka: Co se asi stane ve vesnici? – předvídání
To bylo ale radosti, když Kulhavá noha přinesl svému lidu oheň. Nyní už mohli indiáni své úlovky opékat a vařit. A když nastaly studené zimní noci, už nemuseli více mrznout. Indiáni slavili svátek ohně a z Kulhavé nohy udělali svého náčelníka: náčelníka Zlaté slunce!
Otázka: Co se doopravdy stalo? – shrnutí příběhu
2. Reflexe
Požádáme děti, aby se vrátily do skupinek, ve kterých vymýšlely svůj vlastní příběh podle klíčových slov, a společně sdílely, co si o příběhu myslí a jak se jim líbil. V tuto chvíli mají příležitost příběh ocenit nebo naopak zkritizovat. Může se totiž stát, že jejich původní text byl velmi dobrý a z toho přečteného jsou naopak zklamané. Také děti upozorníme, že některé příběhy jsou mýty, ve kterých mnohé zůstává zahaleno tajemstvím – např. jak Kulhavá noha věděl, že s sebou má brát podivná zvířata, kterým čelil.
Druhým úkolem je porovnat vlastní a čtený příběh a najít nějakou shodu a rozdíl (např. náš indián se také stal náčelníkem, musel překonat jiné překážky, …).
3. Výtvarná činnost
S dětmi si společně můžeme vyrobit náčelnickou čelenku, kdy každé dítě nakreslí a ozdobí jedno pero na čelence.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.