"> " Odborný článek: Zlatá horečka v Kalifornii
Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Zlatá horečka v Kalifornii
Odborný článek

Zlatá horečka v Kalifornii

11. 4. 2022 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Marcela Svejkovská

Anotace

Lekci lze zařadit do hodin dějepisu, zeměpisu, občanské výchovy, angličtiny, hudební výchovy, … Časová dotace: 1 vyučovací hodina. Cíl: Vést k pochopení okolností vzniku velkoměsta San Francisca. S ohledem na historickou gramotnost jde o propojení minulého se současným. Učitel promítá obrázky na zeď, vytiskne a rozdá do skupin, pošle žákům e-mailem, … Žáci mohou pracovat individuálně i ve skupinkách.

Zlatá horečka v Kalifornii

(Metodiku vypracovala Marcela Svejkovská.)

CO ZPŮSOBILA ZLATÁ HOREČKA?

  • Lekci lze zařadit do hodin dějepisu, zeměpisu, občanské výchovy, angličtiny, hudební výchovy, …
  • Časová dotace: 1 vyučovací hodina.
  • Cíl: Vést k pochopení okolností vzniku velkoměsta San Francisca. S ohledem na historickou gramotnost jde o propojení minulého se současným.
  • Učitel promítá obrázky na zeď / vytiskne a rozdá do skupin / pošle žákům e-mailem, …
  • Žáci mohou pracovat individuálně i ve skupinkách.
  1. O jaký pramen se jedná? Co vše z něj lze vyčíst? Na co bychom se potřebovali zeptat? Čím bychom tento pramen ještě měli doplnit?
Obrázek č. 1

2. Poslechni si píseň Oh! Susanna! Přemýšlej, co má společného s předchozím pramenem.

Píseň Oh! Susanna se stala jednou z nejznámějších amerických písní vůbec. Její text byl mnohokrát upravován. Záhy se stala hymnou kalifornských zlatokopů. Porovnej její text s původní verzí – co chybí (a proč) a co vypovídá o zlaté horečce?

I came from Salem City

with my washpan on my knee

I'm going to California,

the gold dust for to see.

It rained all night the day I left,

the weather it was dry

The sun so hot I froze to death,

Oh, brothers don't you cry.

(Můžete porovnat s českými verzemi zpívanými Waldemarem Matuškou: https://www.youtube.com/watch?v=dfOGJi_lyQk nebo skupinou Rangers/Plavci: https://www.youtube.com/watch?v=hKnvJgT9TnU a zkusit hádat, proč se právě tato „westernová“ píseň stala populární v socialistickém Československu.)

3. Co nejpodrobněji popiš obrázek.

Obrázek č. 2

4. Na co asi myslel?

Obrázek č. 3

5. Porovnej obrázky:

Obrázek č. 4

6. Co se stalo se San Franciscem během jediného roku?

Obrázek č. 5
 
Obrázek č. 6

A za padesát let?

Obrázek č. 7

A dnes?

Zdroje obrazového materiálu:

Obrázek č. 1: Cit. 22. 11. 2021. Licence Public Domain. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:California_Gold_Rush#/media/File:California_Gold_Rush_handbill.jpg.

Obrázek č. 2: Cit. 22. 11. 2021. Licence Public Domain. URL: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kalifornsk%C3%A1_zlat%C3%A1_hore%C4%8Dka#/media/Soubor:1850_Woman_and_Men_in_California_Gold_Rush.jpg.

Obrázek č. 3: Cit. 22. 11. 2021. Licence Public Domain. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:California_Gold_Rush#/media/File:Gullgraver_1850_California.jpg.

Obrázek č. 4: Cit. 22. 11. 2021. Licence Public Domain. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:California_Gold_Rush#/media/File:Mining_on_the_American_River_near_Sacramento,_circa_1852.jpg.

Obrázek č. 5: Cit. 22. 11. 2021. Licence Public Domain. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Historical_images_of_San_Francisco#/media/File:CF1850_SAN_FRANCISCO_IN_NOVEMBER_1848.jpg.

Obrázek č. 6: Cit. 22. 11. 2021. Licence Pulic Domanin. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:California_Gold_Rush#/media/File:Historic_American_Buildings_Survey_Wells_Fargo_Bank_Historical_Museum_San_Francisco,_California_GENERAL_VIEW_-_FACING_EAST_NOVEMBER_1849_-_San_Francisco,_Historic_View,_1849,_HABS_CAL,38-SANFRA,84-1.tif.

Obrázek č. 7: Cit. 22. 11. 2021. Licence Pulic Domanin. URL: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/688_of_%27Amerika-_eine_allgemeine_Landeskunde._In_Gemeinschaft_mit_Dr._E._Deckert_und_Prof._Dr._W._K%C3%BCkenthal_herausgegeben_von_Prof._Dr._W._Sievers._Mit_201_Abbildungen%2C_etc%27_%2811230071704%29.jpg.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Marcela Svejkovská

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
11. 4. 2022
Velice oceňuji práci nejen s textem, který žáky vede ke kritickému přístupu k pramenům (Na co bychom se potřebovali zeptat?), ale především s dobovými fotografiemi. Zajímavá může být také úvaha nad oblibou country v socialistickém Československu.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení