Odborný článek

Hudební abeceda

14. 5. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavlína Hublová

Anotace

Metodický postup při výuce základních tónů stupnice C dur.

Hudební abeceda je velmi jednoduchá pomůcka, která žákům pomůže zapamatovat si základní tóny stupnice C dur - žáci si ji vytvoří ze čtverců (doporučuji 3 x 3 cm).

Věnujte 5 - 10 minut v úvodu každé hodiny procvičování s těmito kartičkami. Jednoduchou a zábavnou formou tak naučíte žáky základní terminologii, od které se později mohou odvíjet jejich další hudební znalosti.

Nabízím zde několik námětů na využití těchto kartiček tak, jak pracujeme s podobnými pomůckami při činnostním vyučování, které vychází z principů sdružení Tvořivá škola.

Aktivity pro jednotlivce
  • Žáci vždy v úvodu vyrovnají celou řadu, nechte někoho/všechny najednou přečíst celou abecedu. Nabídnete tak všem, aby si ji překontrolovali a opravili si chyby.
  • Chtějte po žácích, aby rovnali kartičky podle vašeho diktátu, využívejte pořadí tónů v hudební abecedě, např. "Seřaďte takto: 1. tón, 5. tón, 6. tón." Nezadávejte příliš instrukcí, ideální jsou 2 - 3. Všichni žáci mají tak šanci alespoň jednou (později víckrát) být úspěšní.
  • Ukazujte noty na notové osnově, žáci opět rovnají - pojmenovávají tóny.
Aktivity s jednou sadou pro dvojici
  • Hudební abeceda je vyrovnána na lavici. Žák A se otočí/zakryje si oči. Žák B několik karet (začínáme jednou kartou, později zvyšujeme počet) otočí nápisem dolů. Žák A má za úkol jmenovat správné tóny, pro kontrolu je otočí.
  • Obměna předchozího - chybějící kartička je odebrána, mezera zmizí. Žák A musí objevit chybějící kartičku/kartičky.
  • Obměna předchozího - abeceda není vyrovnána ve správném pořadí.
Aktivita pro dvojici - dvě sady
  • Žák A vybere jednu kartičku a položí ji doprostřed lavice. Žák B má za úkol přiložit vedle tón, který je hned před/za tímto tónem (hned před je dost těžké!)
Rozšíření aktivit

K sadě s písmeny můžete připravit i kartičky s notami (každá kartička musí obsahovat 5 linek notové osnovy a správně umístěnou notu; doporučuji čtvrťovou - je hodně výrazná a žáci mají stále před sebou, že noty od 3. linky se značí nožičkou dolů). Můžete pak tvořit dvojice - nota a název, popř. po každé z předchozích aktivit ještě přidat správné noty k názvům.

Pouvažujte také o tom, jestli nenecháte žáky vyznačit noty na druhou stranu kartiček s hudební abecedou. Tím by otáčení některých kartiček získalo nový rozměr - žáci musí doplnit název noty hudební abecedy a současně si fixují jeho umístění ve stupnici C dur.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
22.46 kB
PDF
Hudební abeceda

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Hublová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sebepoznání a sebepojetí
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Kartičky s názvy základních tónů stupnice C dur