Téma: Práce s popisem osoby a jeho následné výtvarné zpracování
Úvod
Cíl úvodu: Žák dokáže sdělit cíl hodiny.
Žáci si sednou do kruhu na koberec. Učitel žáky na hodině přivítá. Sdělí jim cíl dnešní hodiny.
„Děti, dnes se naučíme pracovat s pojmem popis. Naším cílem je tedy porozumět pojmu popis, konkrétně popis osoby, umět ho vysvětlit a následně alespoň deseti větami popsat vámi vybranou postavu. A tuto osobu následně namalovat na velký formát čtvrtky A3.“
Aktivizační část
Cíl akt. části: Žák dokáže vlastními slovy definovat pojem popis osoby.
Učitel se žáky snaží navést k vlastní formulaci tématu. „Jak si myslíš, že můžeme popsat osobu? Co je to ten popis? Čím se každý z nás liší? Jak vypadáme? Čeho si na sobě všímáme? A v jakém pořadí? Čím se odlišujeme?“
Žáci sami dospějí k vymezení pojmu:
Popis osoby = popis vzhledu: vnějších znaků (figura, obličej, oči, ústa, krk aj.).
Učitel poukáže na důležitost při popisu, a to dodržovat jednotlivé kroky, stanoví si s žáky osnovu.
Popisujeme: postupně, přesně (od viditelných znaků).
Osnova:
1. Úvod: Koho popisujeme (maminku, kamarádku, aj.)
2. Hlavní část: a) postava, b) hlava (obličej, oči, ústa, nos, čelo, uši, vlasy), c) další nápadné znaky (pihy, brýle aj.), d) oblečení
3. Závěr: Vztah k postavě
Ukážeme si na příkladu: Učitel popíše sebe, následně někoho ze třídy (žáci mohou uhodnout, o koho se jedná).
Motivační část
Cíl: Žák pomocí hry popíše známou osobnost alespoň pěti větami.
Žáci si utvoří dvojici. Učitel rozdá každému z žáků obrázek slavné osobnosti. Každý žák se pokusí ve dvojici popsat osobnost dle jednotlivých kroků (musí ale vynechat v tomto případě jméno osobnosti, aby se mohlo jednat o hru).
Následně žáci položí obrázky doprostřed. Lístečky si ale proházejí.
Poté mají za úkol popis přečíst a přiřadit k dané osobnosti. Žáci si vzájemně naslouchají a hledají v popisu správnost.
Taktéž učitel poukáže na správnost, popřípadě se společně se žáky pokusí chybnost opravit.
V tomto případě je dobré dodržet i anonymitu toho, kdo lísteček psal, aby se necítil nepříjemně, kdyby neměl popis úplně bezchybně (nicméně je to první popis, na chyby právě poukážeme, mezi žáky však může být citlivější jedinec).
Hlavní část
Cíl:
Žák popíše alespoň 10 větami svého spolužáka.
Žák myšlenky zformuluje do textu.
Žák dodržuje jednotlivé kroky při popisu osoby.
Žák výtvarně zpracuje popis svého spolužáka.
Učitel vyzve žáky k tomu, aby se rozdělili do dvojic. Každá z dvojic se bude popisovat vzájemně. Sedí společeně v lavici tak, aby se mohli pozorovat.
Popis si následně společně přečtou. Popřípadě doplní. Učitel žáky obchází a kontroluje správnost.
Poté žáky vyzve k malbě spolužáka.
![]() |
Autor díla: Lucie Tůmová |
Závěrečná část
Cíl: Žák reflektuje vlastní poznatky a postřehy z hodiny.
Žák dokáže zhodnotit hodinu, vlastní práci.
Žák dokáže shrnout alespoň dvěma větami, co se naučil.
Žáci se s učitelem znovu setkávají v komunitním kruhu. Ukazují spolužákům své dílo a následně přečtou popis osoby. Žáci zhodnotí, zda se opravdu jednalo o popis. Zjistí tedy, zda spolužák dosáhl cíle hodiny.
Následně proběhne shrnutí celé hodiny učitelem, zhodnocení, pochvala.
Taktéž samotní žáci se zapojí do hodnocení a sebehodnocení. Odpoví na to, co se jim povedlo, co pro ně bylo obtížnější, co by příště udělali jinak. Vyjádří se, co si z dnešní hodiny odnášejí.
Ke konci už shrne celou hodinu učitel (shrne cíle a téma hodiny), pochválí žáky za práci.
Poznámka:
Hodina lze realizovat online. V takovém případě se žáci mohou popsat a namalovat podle fotografie spolužáků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.