Pomůcky: kousky čerstvého chleba, obrázky různých druhů pečiva
Popis činnosti:
Učitelka rozdala každému dítěti kousek chleba. Děti chleba ochutnaly a učitelka navázala rozhovor:
Učitelka použila k rozhovoru obrazový materiál - druh pečiva, suroviny, povolání.
Děti si v komunitním kruhu zdokonalovaly své řečové dovednosti, vyjadřování a udržení pozornosti.
Pomůcky: maňásek kuřátko, rekvizity k pohádce, různé obilné klasy (žito, oves, ječmen, pšenice)
Popis činnosti:
Učitelka zahrála dětem veršovanou maňáskovou pohádku „Kuřátko a obilí". Po shlédnutí pohádky následovala krátká pohybová chvilka „na kuřátka". Děti běhaly po třídě a pohyby rukou naznačovaly křídla kuřátek, na znamení učitelky si všechna kuřátka sedla na bobek. Hra se několikrát opakovala. Po pohybovém odreagování učitelka vyzvala děti, aby jí vyprávěly, o čem pohádka byla, vyprávění dětí doplňovala důležitými tematickými otázkami:
Děti si zdokonalovaly své jazykové dovednosti, paměť, upevňovaly si vztah k literatuře, učily se společenskému chování při sledování pohádky.
Pohádka splňovala kromě potřebných informacích o obilí také výchovný podtext - proč kuřátko zabloudilo. Učitelka dětem vysvětlila, že zabloudit mohou jak děti, tak i dospělí. Vedeme s dětmi rozhovor na téma, co dělat, když se ztratíme, jak se chovat, aby se nám to nestalo (znát své jméno, bydliště, umět říct, kde jsme byli, než jsme zabloudily, co tam bylo nápadného - cedule s nápisem, park, obchod atd., poslouchat svou maminku a paní učitelku, všímat si svého okolí apod.)
Pomůcky: klasy a zrna z různých druhů obilí, misky, herbář, encyklopedie
Popis činnosti:
V předešlé pohádce se kuřátko ptalo ne cestu obilných klasů - kterých? Děti jmenovaly druhy obilí z pohádky. Učitelka ukázala dětem jednotlivé klasy. Děti si je prohlížely a snažily se hledat rozdíly mezi nimi, učitelka každý druh obilí pojmenovala. Také dětem připomněla a ukázala, že mají všechny druhy obilí v herbáři, který tvořily na podzim. Stejně tak, jako jsou rozdílné celé klasy, tak jsou rozdílná i semínka různých druhů obilí.
Učitelka rozdělila děti na menší skupinky (3 - 4 děti), každé skupině dala 4 misky s různými druhy obilných zrnek a obrázky jednotlivých druhů obilovin, (na kterých byly znázorněny klasy i zrna). Děti porovnávaly rozdíly nejprve vizuálně a hmatem,pak je vyjadřovaly slovně. Po té se snažily každou misku s obilnými zrníčky přiřadit k odpovídajícímu druhu na obrázku.
Děti si utvořily představu o různých druzích obilí, procvičovaly si smyslové vnímání, smysl pro detail, hledaly a slovně popisovaly rozdíly.
Pomůcky: obilná zrna, různé druhy mouky, různé druhy pečiva, barevné papírové talíře
Popis činnosti:
Děti byly rozdělené do menších skupin, každá skupina dostala různé druhy obilných zrnek. Každé dítě si zkusilo rozloupnout několik zrnek, přičemž zjistily, že se v nich ukrývá bílý prášek - mouka. Obilná zrna, která se sklidí na poli, se dovezou do mlýna, kde z nich umelou mouku. Mouky máme více druhů, ale zásadní rozdíl mezi klasickou moukou a celozrnnou je, že celozrnná mouka se umele z celých zrnek (včetně „slupky") a mouka klasická vznikne pouze z náplně zrnek (bez slupky).
Děti si prohlédly a hmatem prozkoumaly rozdíly mezi klasickou moukou a celozrnnou. Také ochutnaly obyčejné pečivo a celozrnné pečivo. Slovně vyjádřily, v čem se liší mouka klasická a celozrnná a v čem se liší pečivo.
Hra „Na Popelky"
Každá skupina dětí dostala 4 barevné papírové talíře. Na jeden z nich jsme nasypali směs tří druhů obilí. Děti - Popelky obilná zrna třídily - každý druh na jeden barevný talíř.
Děti si touto činností procvičovaly jemnou motoriku, hmat, zrak, chuť, rozlišovací schopnosti, učily se vzájemně se dohodnout a spolupracovat.
Pomůcky: obrázkový seriál - jak se vyrábí chleba, šňůrka, prádelní kolíčky
Popis činnosti:
Učitelka podle obrázků navázala s dětmi rozhovor, co vše se musí stát, než se čerstvý voňavý chleba dostane k nám na stůl. Děti si obrázky nejdříve prohlížely, popisovaly je a diskutovaly o nich. Učitelka vyprávěla dětem příběh obilného semínka, které se dostalo z pole až do voňavého chleba. Poté se děti pokusily seřadit obrázky posloupně podle děje.
Děti připevňovaly podle děje jednotlivé obrázky kolíčky na šňůrku nataženou ve třídě. Když všechny obrázky pověsily, ještě jednou je zkontrolovaly, zda následují správně za sebou, a zopakovaly si dlouhou pouť zrnek až k voňavému chlebu.
Děti si procvičovaly paměť, logické uvažování, vyjadřovací schopnosti, opět byla důležitá domluva a vzájemná spolupráce.
Pomůcky: obrázky, Orffovy nástroje, publikace Evy Kulhánkové „Písničky a říkadla s tancem"
Popis činnosti:
V předešlé činnosti se děti seznámily s různými stroji (kombajn, traktor, secí stroj a další), které pomáhají lidem při pěstování a sklizni obilí, a tak jim usnadňují namáhavou práci. Ale ne vždy pomáhaly lidem stroje. Učitelka podle obrázků vypráví dětem, jak se obilí pěstovalo dříve - lidé měli svá malá políčka, kam obilí seli ručně, sedláci je sekali kosami a vázali do snopů. Obilí se muselo vymlátit cepy, zbyla sláma a obilná zrna se vozila do mlýna, kde z nich mlynáři mleli mouku.
Hra na mlynáře podle písně „Mlynáři" (Eva Kulhánková: Písničky a říkadla s tancem)
Čtyři dvojice (popřípadě trojice) utvoří kříž, ve středu se vnitřní děti uchopí křížem za ruce. Pohybem a držením těla znázorňují točení mlýna. Ostatní děti zpívají a doprovázejí zpěv na Orffovy nástroje. Pak se vymění.
Děti si upevňovaly hudební a pohybové dovednosti.
Pomůcky: sláma, nůžky, lepidla, barevné čtvrtky
Popis činnosti:
Když se obilí vymlátí, zbude sláma. Učitelka se ptá dětí, kde se může sláma využít (podestýlka pro krávy, koně, králíky, pejskovi do boudy, vyrábí se z ní slaměné klobouky, lze použít jako brčko na pití, dříve se dávala jako výplň do matrací, vyrábějí se z ní slaměné vánoční ozdoby a řetízky apod).
My si zkusíme vyrobit ze slámy obrázky.
Popis: Každé dítě si vybere barevnou čtvrtku a dle fantazie na ni skládá a lepí kousky slámy do různých obrazců. Slámu si děti zastřihují nůžkami na délku, kterou pro tvoření svého obrázku potřebují. Hotové výrobky necháme zaschnout, učitelka je orámuje lepenkou.
Děti si procvičily vyjadřovací schopnosti, představivost, fantazii, zručnost, jemnou motoriku ruky.
Pomůcky: papírové bílé čepice, suroviny na těsto, kuchyňské náčiní (misky, vařečky, plech)
Popis činnosti:
Každé dítě dostalo bílou kuchařskou čepici vyrobenou z papíru, a tak se všechny děti proměnily na pekaře. Na stole byly nachystané různé suroviny. Pekaři třídili suroviny, které do chlebového těsta nepatří (např. olej, vajíčko, citron, flóra, maggi, jogurt).
Těsto na chléb: voda, pšeničná mouka, žitná mouka, semínka na posypání - lněná, sezamová, bazalku, kmín, sůl
Děti pracovaly ve skupinkách (2 - 3 děti). Každá skupinka zpracovala těsto, mohly si vybrat, zda budou péct chléb z pšeničné nebo žitné mouky. Když bylo těsto hotové, každý pekař si pak uhnětl svůj bochníček chleba, který posypal semínky. Takto hotové chleby jsme společně dali ne plech a paní kuchařka nám je ochotně upekla. Upečené chleby provoněly celou školku a děti na ně byly právem hrdé.
Děti si touto činností procvičovaly jemnou motoriku, učily se třídit, vybírat, rozhodovat se, pracovat individuálně i společně, propojovaly si informace z minulých činností.
Pomůcky: obrázky s různými druhy pokrmů, různé druhy pečiva ke svačině
Popis činnosti:
Na koberci byly obrázky s různými druhy potravin - maso, chleba, sýr, rohlíky, salám, různé druhy ovocných a zeleninových salátů, dort, omáčka, koláče, jogurt, pizza, bramborová kaše, knedlíky, dort a další. Děti měly roztřídily obrázky na dvě skupiny - jedna skupina obrázků potravin, které neobsahají mouku, a druhá skupina potravin, které ji obsahují.
Hostina (v době svačiny) - různé druhy pečiva (sladké i slané) - různé druhy koláčů, světlý chléb, tmavý chléb, celozrnné rohlíky, sýrové rohlíky, koblihy, housky, buchty, preclíky...
Učitelka vysvětlila dětem, že si dnes zahrají na takovou menší hostinu i se svými pravidly: každé dítě si může na svůj talířek vzít, na co má chuť, ale jen tolik, kolik opravdu sní. Pak, když bude mít ještě chuť, si může dojít přidat a ochutnat další druhy pečiva. K pití si děti vybíraly ovocný čaj, bylinný čaj nebo mléko. Pečivo bylo rozdělené na menší kousky, aby děti mohly ochutnat více druhů.
Obměna hry: Na restauraci
Děti se posadí ke stolečkům jako hosté, 2 - 3 děti je obsluhují jako číšníci v restauraci. Ptají se jednotlivých dětí, jaké pečivo chtějí přinést, a postupně roznášejí talířky s pečivem každému dítěti.
Touto hrou se děti učily společenskému stolování, slušnému chování.
Popis činnosti:
Na závěr tohoto integrovaného bloku jsme s dětmi navštívili malou soukromou výrobnu pekárny v nedalekém městečku. Majitel nám vyšel vstříc a ochotně provedl děti celou výrobnou.
Děti měly možnost poznat, jaké pečivo se vyrábí ručně a v čem pomáhají stroje. Pozorovaly postup výroby některých druhů pečiva, např. stroj, který hněte těsto, pec atp.
Pro děti byla návštěva pekárny nejen zdrojem dalších poznatků, ale také nevšední zážitkem, o kterém jsme si povídali a kreslili ve školce několik následujících dnů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025