KOUZELNÝ KLÍČ
Motivační příběh na úvod:
Pavel Čech: „O klíči“
Malý kluk cestou do školy zahlédne něco na zemi. Starý klíč! Od této chvíle zapomene na čas a na to, že se mu nechce do školy, a v jeho hlavě se promítají fantazijní představy o tom, k čemu může klíč sloužit. Pohled na věžní hodiny ho ale rychle vrátí do reality. Klíč rychle schová do kapsy, jenže neví, že v ní má díru. A tak si ani nevšimne, že něco cinklo o zem. Konečně skončila škola a ulice je plná dětí. Jeden kluk zahlédne něco na zemi.
AKTIVITA TAJEMNÝ DŮM
Cílem této aktivity je rozvíjení tvořivého vyjadřování. Po prohlédnutí obrázku mají děti vyjádřit své pocity.
Děti sedí v kruhu a posílají si plátěný sáček a v něm krabičku, ve které je starý klíč. Hádají, co by v ní mohlo být – hmatem, poslechem, vnímáním hmotnosti. Pokud děti neodhalí předmět, můžeme jim nabídnout nápovědu – název začíná na hlásku K. Děti hádají – kulička, kamínek, kostka – až nakonec slovo KLÍČ. Klíč popisují slovy – jeho materiál, velikost, stáří. Ukazujeme dětem knížku od Pavla Čecha „O klíči“.
Titulní obrázek, kniha O Klíči |
(Ilustrace z knihy O Klíči, Čech)
Páni, ten musí být starý… A jak je velký a těžký. Mohl by být od toho strašidelného opuštěného domu na konci města. (Ukážeme dětem ilustraci šedivého domu mezi barevnými, můžeme navodit tajemnou atmosféru.)
Návodné otázky ke klíči a ilustraci
Už jste někdy podobný klíč viděli?
Od čeho může být?
Jak to asi vypadá uvnitř toho domu?
Myslíte, že v něm někdo bydlí?
Děti předvádí svoje návrhy pohybem – duchové, netopýři, pavouci, ...
Chtěli byste se podívat dovnitř?
Je v tom domě světlo, nebo tma?
AKTIVITA: POKOJ VE TMĚ
Cílem aktivity je dle vyprávění reagovat svým tělem, zaujmout pozici, vyjadřovat svou představivost a fantazii pohybem. Předkládat své myšlenky a nápady a rozpoznávat situace a vjemy podle zvuku.
Děti si mohou zahrát na pokoj v tajemném domě. Svými těly představují nějaký nábytek nebo věc (vylosují si na kartičkách např. zeď, stůl, židli, skříň, koště) a jedno až dvě nejstarší děti se poslepu opatrně pohybují v prostoru. Dále pouštíme zvuky podle sluchu (s pomocí CD „Co je to?“: Zvuky a ruchy I., Various Artists, 2005) – tekoucí voda, vrzající dveře, kapající kohoutek, …
AKTIVITA NA VEN: MĚSTO
Při pobytu venku hledáme ve městě staré domy, které nám připomínají něco tajemného jako z knihy. Doneseme dětem černobílé fotografie našeho města, můžeme tyto domy hledat a porovnávat.
Kreslíme venku starý dům uhlem, poté děti obrázek zmačkají a opět narovnají. Hledáme obrázky starých domů v knihách, na internetu – vytištěné nalepujeme na velký formát papíru a dokreslujeme další prostředí (společná práce dětí).
Pokračování v četbě...
Nebo bych se s ním mohl dostat do kouzelné zahrady, takové, jako je v té knížce, co jsem dostal na Vánoce. Chodil bych do ní a hrál si tam na indiány. Dětem představíme zvětšenou ilustraci.
Kapitola: Zahrada |
Ilustrace z knihy O Klíči, online http://www.pavelcech.wz.cz/Knihy/Oklici/K02.html
Společně popisujeme obrázek (s návodnými otázkami):
Už jste někdy viděli podobnou zahradu?
Jaké tam rostou stromy?
Co tam dělá kluk?
Kudy na zahradu přišel?
Jak jste poznali, že si hraje na indiány?
Co by se ještě mohlo dělat na takové zahradě?
Jaké ještě známe zahrady?
AKTIVITA: PROJEKT ZAHRADA
Cílem aktivity je vyhledávání informací z časopisů a knih a tvoření vlastního projektu zahrady.
Z časopisů můžeme přinést obrázky zahrad a vytvořit si na karton koláž vlastní nejkrásnější školkové zahrady.
Hledáme knížky, ve kterých jsou obrázky zahrad. Při pobytu venku vyhledáváme zahrady užitkové, okrasné. Pozorujeme je a komentujeme.
ZAHRADA NA PAPÍRU
Aktivita pro získání dovedností k použití digitálních technologií a médií.
Čtvrtku polepíme oboustrannou lepicí páskou. Děti sbírají rostliny a lepí je na čtvrtku. Obrázky vyfotíme, vytiskneme a děti do nich dokreslují vše, co by mohly na zahradě dělat. Každý svou zahradu může představit.
Výtvarná aktivita ve skupinách – rozdělení do skupin (děti si vytáhnou jeden obrázek, buď ovoce a zeleninu, zvíře, logo mateřské školy, nebo květinu). Společně celá skupina pracuje na jednom výtvoru zahrady – koláž doplněná kresbou a otisky přírodnin. – Kresba přírodninami a blátem na plátno. – Roztloukání barevných přírodnin na plátně (na polovinu plátna rozložíme přírodniny různých barev, přehneme a kamenem roztloukáme. Vzniklý obrázek můžeme ještě dokreslit černou fixou na textil.
Další činnosti:
Otisk klíče do keramické hlíny nebo moduritu – vznikne sádrový odlitek.
Do integrovaného celku je vhodné zapojit i rodiče – děti si z domova přinášejí různé klíče, ke kterým vymýšlely společně s rodiči příběhy. Ty si před spaním vyprávíme.
Další doporučení:
Hledání zámku a jeho klíče
Pracovní list – klíče a jejich stíny
Návštěva kováře a ukování vlastního velkého klíče
Závěr, evaluace
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.