Dílčí cíle:
- rozvoj tvořivosti, tvořivého myšlení a tvořivého sebevyjádření
- rozvoj schopnosti přizpůsobit se podmínkám prostředí i jeho změnám
- odstranění strachu ze tmy a neznámého prostředí
- rozvoj prostorové orientace
- osvojení si praktických dovedností
Nabízené hry a činnosti:
- seznámení se svátkem Halloween, jeho tradicí
Slaví se 31.10, převážně v anglicky mluvících zemí. Lidé se v tento den oblékají do strašidelných kostýmů a chodí od domu k domu na koledu. Charakteristickými znaky jsou kostýmy čarodějů, čarodějnic, duchů, kostlivci, vydlabané dýně, černé kočky, vše co je spojeno s tajemnem.
Děti si přinesly baterku, kterou využívaly po celou dobu integrovaného bloku. Pro některé činnosti, při kterých byly využívány baterky, bylo nutné zatemnit místnost, aby vynikly světelné efekty.
-
- rej světelných duchů - pohyb sbaterkou, sledování světla na stropě - pohyb pomalý, rychlý, skákavý, blikavý apod.
- setkávání duchů - odraz světla baterky na stropě - ve dvojicích, neverbální komunikace pomocí světla (baterky), orientace
- duch světla osvítil - vyhledávání kamarádů
- osvětlování věcí vmístnosti - orientace vprostoru, reakce na pokyn
- odhadování a určování síly ducha - podle světelnosti baterky
|
1. |
|
|
2. |
|
Podpora fantazie a představivosti, jazyková chvilka, hudebně pohybové činnosti, komunitní kruh, další použití baterky
-
- děti vymýšlí existenci různých duchů - duchové - skal, vod, hor, zahrady, stromů atd.
- verbální i neverbální komunikace duchů, pohybové i zvukové vyjádření
- při zvukovém vyjádření - procvičování hlásek, výslovnost
- reakce na pokyn - proměny vduchy - pohyb i vydávání zvuku podle předem dohodnutých pravidel
- průvod duchů
Návštěva v ostatních třídách. Využitím prostěradel, záclon a dalších odstřižků látek si děti za pomoci kamarádů a učitelky zhotovují převlek, obličej mají zahalený, zpod prostěradla si svítí baterkou.
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
Děti navštíví sklepní prostory školy, které již znají, seznámily se s nimi v integrovaném bloku „Průzkum MŠ". Jde o odstranění strachu, překonání sebe samého:
-
- pozorování intenzity světla při pomalém zhasínání baterky a naopak
- rozpoznáváme věci a lidi dle obrysů
- baterku rozsvítí ten, jehož jméno řeknu
- zvuková reakce na světlo a tma; při světle děti mohou mluvit, vpříšeří jsou potichu
- nebojíme se tmy, děti připravili tajuplnou cestu pro zaměstnance školy, po které je překvapovali duchové (pro děti
- nejzajímavější část, kterou si vyžadovaly několikrát opakovat
|
6. |
|
|
7. |
|
- Ať žijí duchové
- hudební komedie plná duchů, podnikavých holek a kluků
- poslech příběhu z DVD
- hudebně pohybové vyjádření - hudební části příběh
- strašidla a duchové
- činnosti podporující tvořivost, fantazii a pracovní dovednosti - tvoření zpřírodního materiálu a papíru
- obkreslení šablony postavy ducha, její vystřihnutí a další výtvarné zpracování dle fantazie dětí
- kresba - návrhy na dýňová strašidlavydlabání dýní, vykrajování dýní a jejich aranžování
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
|