Protože rodiče dětí v mé třídě byli velmi ochotní a tvořiví, přemýšlela jsem, jak je zapojit do výuky. A nápad byl na světě! Vymyslím projekt zaměřený na pracovní činnost, v němž se nebude nikdo nudit, a ještě se mnohému naučíme. Potřebovala jsem však prostředníky, kteří by dětem radili, a tak jsem si vymyslela rodinu Kutilových, která děti celým projektovým týdnem provází. Pak už byl jen krůček k tomu, abych vytvořila pracovní listy. Snažila jsem se o to, aby činnosti děti bavily, byly pro ně zajímavé a netradiční. Při tvorbě těchto listů jsem si dala několik cílů. Aby jednotlivé dny na sebe navazovaly, jeden se odvíjel od druhého. Aby děti vedly k samostatnosti a konstruktivnosti. Proto jsem u jednotlivých činností vždy uváděla postup práce, podle kterého děti samy tvořily. Také jsem se zaměřila na to, aby se dověděly něco víc, než jen postup práce. Tak jsem k pracovním listům přikládala přílohy, ve kterých se děti dovídaly více o materiálech, se kterými pracovaly.
Nedílnou součástí tohoto projektového týdne byli rodiče. Někteří chodili po celý týden, někteří pouze na složitější aktivity, ale všichni nám velmi pomáhali. Myslím si, že činnosti, které jsme dělali, byly zajímavé nejen pro děti, ale také pro rodiče.
Ukázka úvodního pracovního listu
|
Název |
Cíle |
1. |
Keramika |
výroba keramického hrníčku podle písemného návodu |
2. |
Batika |
výroba batikovaného trička s originálními vzory podle písemného návodu |
3. |
Ruční papír |
výroba ručního papíru |
4. |
Obálka |
výroba obálky podle vlastního postupu |
5. |
Edison |
popis žárovky |
6. |
Svíčka |
výroba svíčky podle písemného návodu |
Samotný projekt jsme zahájili v kruhu na koberci. Rozdala jsem žákům pracovní listy určené pro první den a společně jsme se začetli do úvodního článku. Dětem jsem naznačila, na co se celý týden mohou těšit. Rodiče mezitím pracovali s keramickou hlínou, kterou dětem rozdělovali do lavic.
V kruhu na koberci si společně čteme, co se tento den u Kutilů přihodilo. Dovídáme se, že maminka ráno omylem rozbije hrníček a Vendulku hned napadne, že jí dnes v keramickém kroužku vyrobí nový. Žáci se společně s ní dají do práce a podle pracovního listu, ve kterém najdou podrobný postup práce, začnou tvořit. Ještě předtím se dočtou, co je to vlastně keramika a jak se dělí.
Opět sedíme na koberci a chystáme se na motivační část. Rodiče mezitím stříhají provázky, které budeme potřebovat k batikování. Pro tuto činnost jsme spojili lavice dohromady, aby děti měly více místa na práci.
Tomík ve škole batikoval tričko, které bude potřebovat na vystoupení pro mateřské školy. Děti se dozvídají, co je to batika, jak se tvoří a v příloze k pracovnímu listu si prostudují mnoho informací o bavlně, vlně, hedvábí a lnu.
Samotnému batikování předchází krátká přednáška o tom, jak správně uzlíky navazovat, jak vytvořit originální vzory a vysvětlení, co je to sypaná batika, která trička oživí.
Při této činnosti rodiče velmi pomáhali, především při pevnějším navazování uzlíků. Kdo z dětí měl již batiku hotovou, začal pracovat na tvorbě vlastního vzorníku látek.
Navázaná trička jsem obarvila doma v automatické pračce. Na to, jak výsledná trička vypadají, si musely děti proto počkat do dalšího dne.
K tomuto pracovnímu listu jsem dětem nakopírovala přílohy: listy o vlně, bavlně a hedvábí z knihy:
BUSSOLATIOVÁ E. - ORGANDOVÁ S.: Poznej věci kolem sebe. Praha, Knižní klub 1997
Při nezbytném ranním kruhu se děti dozvídají činnost pro tento den - výroba ručního papíru ze starých novin. Protože se jedná o složitější činnost, rozdělila jsem děti do skupin. V každé bylo 5 dětí. Rodiče pomáhali v každé skupině, především v té první, protože tam byla zapotřebí každá ruka.
První skupina - výroba ručního papíru
Po krátkém poučení o bezpečnosti při práci s mixérem jsme se pustili do práce podle návodu v pracovních listech. K dispozici jsme měli 2 mřížky se sítem pro výrobu papíru. Hotový papír jsme dávali sušit na připravené noviny. Je vhodné papír zatížit, aby se při sušení nezkroutil.
Druhá skupina - výroba vzorníku papírů
Děti si z přinesených papírů vytvářely vlastní vzorník. Nastříhané kousky různých druhů lepili na tvrdý karton a popisovali je.
Třetí skupina - práce v pracovních listech
Pracovní listy pro tento den obsahují také ekologickou tematiku. Žáci se zamýšlejí nad pojmem recyklace a do rámečku zakreslují odpovídající postup.
Čtvrtá skupina - práce s přílohou
V příloze k pracovním listům žáci naleznou vše o vlně, bavlně a hedvábí. Mají za úkol prostudovat si ji a zapamatovat si co nejvíc informací.
Všechny skupiny se během dne prostřídaly, a na závěr jsem si několika otázkami ověřila, jak si děti poradily se samostatnou prací v pracovních listech a v příloze. Prohlédli jsme si společně vytvořené vzorníky papírů a ujasnili si některé názvy druhů papírů. Psaní přáníčka jsme přesunuli na další den, protože papíry stále nebyly suché.
Babička Kutilových slaví svátek, ale děti nemají žádné přáníčko. Za pomoci maminky si jej vyrobí samy. A díky němu se žáci dozvídají mnoho nových informací o výrobě papíru ve starém Egyptě, Řecku i Číně. Také se zamýšlejí nad problémem recyklace. Na vyrobený papír napíší libovolné přání pro některého člena své rodiny.
K tomuto pracovnímu listu jsem dětem nakopírovala přílohy: listy o papyru, pergamenu a papíru z knihy:
BUSSOLATIOVÁ E. - ORGANDOVÁ S.: Poznej věci kolem sebe. Praha, Knižní klub 1997
Tento den jsme zahájili psaním přáníčka na ručně vyrobený papír. Potom jsme opět na koberci pročítali pracovní listy a říkali si, co nás čeká. Činnost pro tento den je zaměřena na samostatné a konstruktivné řešení problému. Protože nám dnes praktický úkol nezabere hodně času, rozdala jsem dětem také pracovní listy pro den pátý. Také dnes se našlo několik rodičů, kteří nám přišli pomáhat.
Vendula nemůže najít obálku, do které by vložila přání pro babičku, ale Tomík má řešení. Na základě jeho nápadu se žáci sami zamýšlejí nad postupem při výrobě obálky. Znají pouze pomůcky, které budou pro tuto činnost potřebovat. Také si zopakují psaní adresy a přemýšlejí nad tím, co se děje s dopisem hozeným do poštovní schránky.
Pracovní list pro tento den je zaměřen pouze teoreticky. Dnes si nic nevyrobíme, ale dozvíme se mnoho užitečných informací.
V kuchyni u večeře praskla žárovka. Tatínek pokládá složitou otázku, na jejíž odpověď se snaží děti přijít samy. Žáci pracují samostatně s odborným textem. Pokud správně počítají, zjistí tak příjmení slavného vynálezce žárovky. V odborném textu určují slovní druhy, vytvářejí popis. Zjišťují další informace o vynálezci žárovky.
Tento den jsem opět děti rozdělila do skupin. Každá skupina měla svůj úkol, na kterém pracovala. Rodiče se přidali k jednotlivým skupinám, prováděli pokusy, vytvářeli svíčky a zamýšleli se společně s dětmi nad bezpečností při manipulaci se zápalkami.
První skupina - pokus s voskem
Jedná se o jednoduchý pokus, zjišťování vlastností vosku. Výsledky pokusu děti zapisovaly do pracovních listů.
Druhá skupina - výroba svíčky
Po nezbytném poučení o bezpečnosti si děti celkem obratně a bezpečně vyrobili svíčku. Jen jsme museli s rodiči dohlížet, aby nedošlo k popálení.
Třetí skupina - práce s pracovním listem
Děti se zamýšlejí nad bezpečnou manipulací se zápalkami. Mají za úkol sepsat a nakreslit, jaké následky mohou nastat, pokud se zápalky používají nevhodně.
Všechny tři skupiny se postupně vyměnily a na závěr projektového dne každá skupina předvedla své obrázky a děti krátce přednesly vše, co si zaznamenaly o manipulaci se zápalkami. Na hotové svíčky si však musely děti počkat až do dalšího dne.
Maminka dětem vypráví o tom, jaké to bylo v minulosti, když ještě nebyla elektřina, a dostane výborný nápad. Každý si vyrobí originální svíčku. Výrobě předchází malý pokus, při kterém žáci zjišťují vlastnosti vosku.
Výrobou svíčky náš projektový týden nekončil. Protože probíhal od pondělí do pátku, děti musely přes víkend vydržet a hotové svíčky si mohly „rozbalit" až v pondělí. A nad zapálenými svíčkami probíhalo naše společné hodnocení projektu. V kruhu na koberci jsme si rekapitulovali den po dni a každý měl možnost se vyjádřit. Největší ohlas měla u dětí batika a výroba ručního papíru. Také však byli pyšní na své vlastní svíčky. Hotové výrobky nám zdobily zadní část třídy a většina dětí hrdě po celý týden oblékala své vlastnoručně batikované tričko.
Přestože byl tento týden náročný jak na přípravu, tak na realizaci, hodnotím jej jako velmi zdařený. Z mého pohledu probíhal velmi hladce. A to především zásluhou několika rodičů, kterým patří můj dík. Všechny aktivity se konaly pouze v naší třídě a vždy jsme se vešli do rozvrhu hodin. Myslím si, že volbou různých metod výuky a jejich střídáním jsem dosáhla vytýčených cílů. Mé pozitivní hodnocení nezkazí ani fakt, že se nám stalo několik nehod, jako bylo zničení mixéru při výrobě papíru (naštěstí až při posledním mixování), pár nedbale navázaných uzlíků při batice, což mělo za následek jiný vzor, než by si děti přály, a také voskem pokapaná podlaha a lavice (vše šlo naštěstí lehce
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.