Průběh výuky
Výuková aktivita začíná evokační badatelskou vycházkou do přírody. Úkolem žáků je sledovat ptáky v okolí školy a zaznamenat je – zapsat, vyfotografovat, natočit.
Při vyhodnocení výsledků se zaměříme na strategie, kterými žáci ptáky sledovali. Vyvodíme, že jsme některé ptáky také slyšeli, ale většina žáků je podle hlasu nepozná.
Seznámíme žáky s aplikací na určování ptáků podle zpěvu – Rozpoznávání ptačího zpěvu:
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.tu_chemnitz.mi.kahst.birdnet&hl=cs&gl=US
Do školních tabletů nainstalujeme aplikaci na určování hlasů ptáků.
Žáky rozdělíme do skupin a předáme jim tablety s nainstalovanou aplikací. Ve skupinách vyzveme žáky, aby si rozdělili role. Vedoucí skupiny koordinuje rozdělení rolí a plnění jejich zadání. Časoměřič kontroluje čas na přesun ven, vlastní pozorování a dobu na přípravu prezentace a samotnou prezentaci zjištění před třídou. Zapisovatel zapisuje všechna zjištění i návrh prezentace. Pomůckář pracuje s aplikací.
Venku vymezíme prostor a čas, ve kterém necháme žáky s pomocí aplikace určovat pozorované ptačí druhy podle hlasu. Použití aplikace je intuitivní a necháme žáky, aby na její ovládání přišli samostatně a aby nám následně ovládání vysvětlili.
Pozorování tablet zaznamená a ve třídě žáky necháme výsledky prezentovat. Žáci mohou také připravit prezentaci s nahranými zvuky, obohacenou o fotografie a další zjištěné informace o pozorovaných druzích ptáků. K prezentaci můžeme s žáky využít interaktivní tabuli.
![]() |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
![]() |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
![]() |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
Další náměty na obohacení tématu
- Tuto aktivitu je vhodné obohatit o oblíbené plyšové ptáky.
Žáky s hlasy ptáků v okolí školy můžeme seznámit také s pomocí plyšových ptáků, kteří se po zmáčknutí ozývají věrnými hlasy. Tyto ptáky můžeme objednat u České společnosti ornitologické, v informačních stáncích ZOO, v hračkářství i knihkupectví.
K plyšovým ptákům si můžeme připravit také popisky a fotografie, aby se žáci procvičili v jejich určování.
![]() |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
- Především na jaře můžou žáci tuto aktivitu doplnit o sledování ptačích hnízd, v jejichž blízkosti se nám daří opakovaně zaznamenávat stejné ptačí hlasy, které si tak žáci lépe zapamatují. Zaměříme se na sledování informací o pobytu jednotlivých ptáků, jaký mají tvar, z čeho jsou jednotlivá hnízda sestavena, a můžeme připravit vyčesané psí chlupy, které někteří ptáci ke stavbě využijí.
![]() |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
![]() |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
- Doprovodnou aktivitou může být jednoduchá stavba ptačích hnízd i stavba jednoho velkého společného hnízda například na školní zahradě.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.