Cílem aktivity je zážitkovou formou seznámit žáky s životem ježka v přírodě a s odchovem slabších jedinců. Při odchovu slabších jedinců smysluplně a efektivně zapojíme do výuky využití digitálních vah.
Podzimní období je v přírodě charakteristické přípravou živočichů na zimu. Žáci v přírodě potkávají různě velké ježky a v případě, že se jim ježek zdá malý, mají tendenci jej zachraňovat.
Z pohádek mají žáci zkreslené informace o potravě ježků, které si v této aktivitě můžou opravit.
Při brainstormingu se žáků zeptáme, co je napadá, když se řekne ježek. Slova zapíšeme na tabuli a společně z nich vypracujeme myšlenkovou mapu. Při zpracování myšlenkové mapy můžou padat protichůdné informace, které se týkají potravy i přezimování ježků. Tuto situaci využijeme a vyzveme žáky, aby na tabletech vyhledali informace, které se týkají potravy i přezimování ježků, a zapsali si, z jakých stránek informace čerpají.
Po deseti minutách vyslechneme zjištěné informace a doplníme je do myšlenkové mapy.
Důraz dáme na informace, že je ježek hmyzožravec, který se neživí jablky, nesmíme mu podávat mléko, ale k odchovu využíváme psí konzervy a kapsičky.
Podstatné jsou také informace o tom, za jakých okolností je vhodné malé ježky zachraňovat. Rozhodující pro úspěšné přezimování je jejich váha, která by začátkem října neměla být menší než 200 g, v polovině října by měl ježek vážit minimálně už 350 g. K přežití v přírodě v zimě ježek potřebuje do konce listopadu vážit okolo 700 g.
Pokud nám žáci ježka, který potřebuje naši péči, přinesou, můžeme ho s úspěchem krmit potravou pro psy. Každý den takového ježka s žáky vážíme na digitálních vahách a údaje žáci můžou zaznamenávat do jimi navržené tabulky. Při dostatečné váze ježka vypustíme zpět do přírody.
![]() |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
![]() |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
Tuto velice úspěšnou aktivitu jsem i s živým malým ježkem absolvovala v několika třídách. Vždy se najdou žáci, kteří si myslí, že se ježek živí jablky a má rád mléko, tyto zkreslené informace úspěšně vyvracíme. Informace o přezimování ježků a jejich vážení jsou pro žáky většinou nové. Pokud se tato zjištění propojí s péčí o živého ježka, tak informace žáci vyhledávají s velkým zaujetím, s radostí se o ježka starají a nadšeně jej vypouští zpět do přírody.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.