Podle zvolené aktivity:
Již od prvního ročníku využívám čtverečkovaný sešit (č. 5110) v hodinách českého jazyka, matematiky i prvouky:
Čtverečkovaný papír je snadno dostupnou pomůckou pro tvorbu různých grafů, ať už sloupcových, nebo řádkových. Žáci velmi rychle pochopí princip tvorby (1 údaj = 1 vybarvené políčko). Témata vhodná pro výuku ve 2. ročníku (v závorce tematické propojení s učivem):
Výše uvedené tematické grafy by měly vznikat ve výuce.
V úvodu se vždy společně pokusíme odhadnout, kolik kategorií asi budeme potřebovat (měsíc narození = 12 sloupců/řádků apod.), jak by mohl graf vypadat. Pokud to jde, připravíme si kategorie, aby byla samostatná práce plynulejší a žáci byli maximálně úspěšní.
Frontální výuka. Společně zjišťujeme potřebné údaje a vyznačujeme je do čtverečkovaných sešitů a současně i na tabuli.
Skupiny, frontální výuka. Žáci pracují ve skupinách, zjišťují potřebné údaje a zapisují do sešitů. Následně skupiny prezentují své výsledky a učitel zapisuje do společného grafu na tabuli.
Výše uvedené dva postupy využívaly postupu ihned zapisovat údaje do grafu. Než přejdeme k samostatné práci a převodu z poznámek (textu) do grafu, je třeba i tento postup společně procvičit.
Individuální. Každý žák zjišťuje údaje samostatně a zapisuje si je do svého seznamu. Následně z poznámek tvoří graf. Při prvních pokusech doporučujeme využít párovou či skupinovou výuku, aby na tvorbu grafu z poznámek nebyli žáci sami.
Čtverečkovaný papír lze skvěle využít při objevování pravidel záměny činitelů a vyvozování výsledků násobilkových spojů.
Určitě nechte žáky ověřit pravidlo komutativnosti minimálně ještě jedním vystřiženým obdélníkem. Žáci mohou zvolit obdélník podle sebe – po zveřejnění pozorování více žáků budete mít reprezentativní vzorek, na jehož základě jste pravidlo opravdu ověřili.
Čtverečkovaný papír se pro tvorbu jednoduchých grafů hodí a žáci s jeho zařazením nemají problémy. Samozřejmě ve vyšších ročnících neopomineme další možná zobrazení (např. kruhové grafy).
Ve vyšších ročnících také přistoupíme k zhutnění výsledků, tj. jeden vybarvený čtvereček nebude značit jeden údaj, ale např. 5, nebo 10 (záleží na množství dat).
Práce s grafy není kompletní, pokud následně nepracujeme s grafem ve smyslu čtení údajů z grafu. Proto si vždy v hodině vyhraďte dostatek času na tuto činnost - viz doporučené otázky v článku Grafy ve výuce - tři náměty pro 1. stupeň ZŠ.
Násobilka je dlouhodobé téma a je tedy vhodné si s žáky vytvořit "násobilkové modely" do zásoby. Můžeme z tomu využít jedno hodinu praktických činností - stačí vystříhané a vybarvené čtverce a obdélníky podlepit čtvrtkou.
Modely pak dáme do krabice a můžeme používat jako rozcvičku - žák si vyloví model a uvede k němu zvolený příklad / příklady na násobení a / nebo dělení.
Později můžeme příklady na zadní stranu modelů napsat a můžeme pak dávat žákům, kteří potřebují násobilku déle procvičovat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.