Podle zvolené aktivity:
Již od prvního ročníku využívám čtverečkovaný sešit (č. 5110) v hodinách českého jazyka, matematiky i prvouky:
Nejjednodušší je využívat čtverečkovaný papír pro tvorbu tajenek a křížovek. Velmi brzy se žáci naučí vytvářet tajenky, což lze snadno využít k procvičování učiva – stačí zadat slovo nadřazené a žáci mají „navléknout korálky“ slov na zvolené slovo. Pokud žáci tvoří na papír, získáte tak zásobárnu křížovek, které můžete využít jako rozcvičky, motivaci, vyplnění volného času apod.
Trochu jinou variantou tajenek může být, pokud žákům nabídnete seznam slov, která se mají doplnit podle určitého klíče:
Obr. č. 1. Autor díla: Pavlína Hublová |
Učitel připraví na tabuli tajenky a slova k doplnění. Žáci si překreslí pole pro tajenky. Pak si čtou jedno slovo po druhém a podle zadání je zapisují do správných polí. Je třeba dodržet pořadí slov, aby vyšla hledaná tajenka.
Učitel zadá slova, která mají vyjít jako tajenka, např. SLOVESO a PŘÍSLOVCE. Žáci si připraví barevný sloupec s doplněnou tajenkou a doporučenou velikostí:
Obr. č. 2. Autor díla: Pavlína Hublová |
Pak se snaží doplnit slova do políček („navléknout korálky“) tak, aby splňovala podmínky, tj. do tabulky vlevo doplňovat pouze slovesa, do tabulky vpravo doplňovat pouze příslovce. Také se snaží dodržet délku slov, ale podle potřeby lze upravit pole (přidat nebo ubrat políčko).
Jednodušší variantou je, pokud nemusí být tajenka ve sloupci, ale může být „rozházená“:
Obr. č. 3. Autor díla: Pavlína Hublová |
Takto vyplněná pole může učitel využít k tvorbě tajenek k hádání, nebo mohou šikovní žáci podle svých příprav vytvořit přímo tajenky s vypsanými slovy pod volnými políčky (viz obr. č. 1). Takové přípravy může pak učitel např. s využitím dataprojektoru žákům promítnout a nabídnout k luštění.
Učitel zobrazí na tabuli tabulku, která má tři řádky. Druhý řádek je prázdný, obsahuje tajenku. První a třetí řádek napovídá písmena, která jsou hned před a hned za hledaným slovem v abecedě. Žáci mají za úkol doplnit chybějící písmeno do trojice.
Obr. č. 4. Autor díla: Pavlína Hublová |
Poznámka: V posledním sloupci je vidět, že písmeno A je ohraničeno dvojicí písmen Ž a B. Toto je třeba žákům předem objasnit.
Podobný postup, jen tabulka obsahuje víc chybějících písmen, žáci tedy procvičují řazení písmen v abecedě mnohem intenzivněji.
Obr. č. 5. Autor díla: Pavlína Hublová |
Poznámka: Tajenka může být ve sloupci (viz obr. č. 5), nebo je možné také v každém řádku vybarvit jiné políčko. Tím dostane luštění ještě trochu větší náboj a tajenka není hned vidět na první pohled.
Obě varianty mohou pochopitelně tvořit i žáci jako procvičování, popř. lze pak dále využít jejich tvorbu ve výuce (viz postup v první aktivitě Tajenky).
Doplňování Tajenek ve čtvercové síti s předloženými slovy má riziko, že pokud žák jedno slovo dopíše do špatné tabulky (špatně jej určí), rozhodí si pořadí minimálně ve dvou tabulkách. Proto je třeba chodit mezi žáky a průběžně dávat zpětnou vazbu.
Při vlastní tvorbě Tajenek i Abecedy je jednodušší variantou, pokud není nutné, aby bylo řešení ve sloupci, ale aby mohlo být rozházené různě (viz obr. č. 3). Žáci tak jen musí najít slova odpovídající požadavkům, např. sloveso, které má pět písmen, které obsahuje na kterékoli pozici dané písmeno. Dané políčko pak jen vybarví.
Skvělé je, že pokud se žáci naučí tvořit tyto typy hádanek (především Tajenky), lze to pak skvěle využívat i v jiných předmětech k zopakování základních znalostí a slovní zásoby (prvouka, matematické pojmy, angličtina apod.).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.