Podle zařazení aktivit v hodinách žák:
Učitel zobrazí očíslovaný seznam vět na tabuli. Žáci mají v každé větě najít skryté jméno a zapsat jej spolu s číslem věty do sešitu. Kontrola pak proběhne společně označením hledaných slov na tabuli.
V průběhu aktivity učitel prochází třídou a podle potřeby připomíná žákům správný pravopis vlastních jmen.
Počet vět (a druh jmen) volí učitel podle času a úrovně žáků.
Učitel zobrazí očíslovaný seznam zpřeházených slov na tabuli. Žáci mají pomocí přesunů písmen/slabik sestavit správná jména a napsat je spolu s číslem věty do sešitu. Kontrola pak proběhne společně na tabuli.
V průběhu aktivity učitel prochází třídou a podle potřeby připomíná žákům správný pravopis vlastních jmen.
Počet slov a druh přesmyček (slabikové nebo písmenné, jména osob, názvy měst, řek, pohoří apod.) volí učitel podle času a úrovně žáků.
Autor díla: Pavlína Hublová |
1. fáze: Tvorba. Žáci pracují v sešitě se čtverečky 1 x 1 cm (sešit č. 5110). Doprostřed stránky si zapíší slovo / slovní spojení – slovo nadřazené. Pak se snaží na jednotlivá písmena „navléknout“ slova, která jsou významem slova podřazená.
2. fáze: Kontrola. Kontrola probíhá ve dvojicích, nebo skupinách – žáci si vzájemně porovnávají svá řešení, doplňují si chybějící slova („korálky“), konzultují správnost doplněných slov.
3. fáze: Přepis. Žák přepíše určený počet slov ze čtvercové sítě do sešitu psacím písmem. Učitel před začátkem psaní zdůrazní pravopisné pravidlo psaní velkých písmen na začátku vlastních jmen.
Autor díla: Pavlína Hublová |
Ve 2. třídě jsem dávala max. 8 vět. Zajistila jsem, že šikovné děti měly co dělat a slabší, pro teré bylo toto čtení dost náročné, zvládly alespoň některé věty.
Když jsme Skrývačky děli poprvé, ukázali jsme si na první větě, jak hledat. Nechala jsem děti, aby se nejprve pokusily samy najít. Následně jsme ostatním poradili, v které části věty mají jméno hledat (zakroužkovali jsme na tabuli 2–3 slova, ve kterých se jméno nacházelo. Teprve pak jsme podtrhli řešení.
Číslování je důležité pro rychlou kontrolu, ale především žákům umožňuje přeskočit větu, ve které slovo nemohou najít, a věnovat se větě další. Teprve až když si žáci projdou "jednoduché věty", mohou se vrátit ke složitějším. Tuto dovednost je třeba s žáky také nacvičit, bude se jim hodit při psaní delších testů.
Přesmyčky písmenné lze natrénovat s pomocí čtverečků (2 x 2 cm) a hry GULÁŠ. Žáci si pak mnohem lépe představí přehazování písmen ve slovech a lépe tak luští.
---
Žáci si připraví určený počet čtverečků 2 x 2 cm. Učitel diktuje jednotlivá písmena, žáci zapisují (na jeden čtvereček jedno písmeno). Po nadiktování všech písmen proběhne rychlá kontrola a následně mají žáci sestavit z nadiktovaných písmen hledané slovo.
Příklady zadávání písmen:
Slovo, které by měli žáci sestavit je Jihlava. Sestavené slovo pak přepíší psacím písmem do sešitu, popř. s ním vymýšlí větu.
---
Přesmyčky slabikové jsou jednodušší, proto jsem je volila častěji pro názvy pohoří a měst. Žáci ještě nemají takové povědomí o městech a pohořích ČR, proto jim přehazování slabik napomáhá název lépe najít.
Tato aktivita je o něco delší, takže se hodí spíše jako součást hlavní části hodiny. Nicméně má mnoho využití – záleží na slově nadřazeném, které zvolíte. Lze ji tedy využívat k procvičení nejen slovní zásoby, ale také učiva ostatních předmětů (prvouka, anglický jazyk apod.).
Připravené "křížovky" můžete pak využít v některé z dalších hodin. Žák nebo učitel načtrne tvar křížovky na tabuli, žáci si připraví do čtverečkovaného sešitu. Následně žák nebo učitel říkají nápovědy k jednotlivým "korálkům", žáci si vyplňují svou křížku a snaží se vyluštit tajenku.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.