Anotace
Článek přináší tři aktivity k procvičení učiva správného psaní velkých písmen v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování. Aktivity lze vložit do kterékoli části hodiny jako motivaci, oddechovou chvilku, aktivní procvičování a jsou vhodné pro 2.–3. ročník.
Skrývačky
Učitel zobrazí očíslovaný seznam vět na tabuli. Žáci mají v každé větě najít skryté jméno a zapsat jej spolu s číslem věty do sešitu. Kontrola pak proběhne společně označením hledaných slov na tabuli.
V průběhu aktivity učitel prochází třídou a podle potřeby připomíná žákům správný pravopis vlastních jmen.
Počet vět (a druh jmen) volí učitel podle času a úrovně žáků.
Jména osob
- O půlnoci se ve vesnicích světla na ulicích zhasínají.
- Při mém příchodu byly už obě lavice v první řadě obsazené.
- Rodiče odcházejí do divadla a mají na sobě slavnostní šaty.
- Kdo se teď právě raduje, protože našel jméno?
- Doma tě jistě pochválí za jedničky.
- Azore, příště páníčkovi ty bačkory nekousej!
- Nejvíc se mi líbil konvoj těch starých vojenských aut.
- Je zde někdo, komu by se film nelíbil?
- Při bouřce vaše kočka uteče vždy někam do úkrytu.
- A než kapitán odplul, zamával mi.
- Teto, máš čas?
- Škoda našeho člunu, potopil se.
- Na hlavě raráška jsou dva rohy.
- Prší, ale na nás ne!
Názvy měst
- Špatně zavřený kompot vytekl a dno batohu bylo celé mokré.
- Děti si berou na výlet batoh s pitím a svačinou.
- Hledám dobrou movitou nevěstu.
- Uražené ouško hrnečku táta přilepí sekundovým lepidlem.
- Topoly a habr nově vysázeli u potoka.
- I velmi dobří šprýmaři někdy přestřelí.
- Na dobrou bramboračku je zapotřebí česnek, koření a houby.
- Dříve, či později rozbolí hlava každého.
- Vypěstovali jsme si na zahradě čínské zelí.
- Při bouřce nám létá borová kůra po celé zahradě.
- Táta si přivstal, aby viděl úsvit a vycházející slunce nad mořem.
- Podívej se, zdobí-li naše okna květiny.
- Levé oko líně mrklo.
- Kočí bičem jednou mávl a šiml se dal do pohybu.
Přesmyčky
Učitel zobrazí očíslovaný seznam zpřeházených slov na tabuli. Žáci mají pomocí přesunů písmen/slabik sestavit správná jména a napsat je spolu s číslem věty do sešitu. Kontrola pak proběhne společně na tabuli.
V průběhu aktivity učitel prochází třídou a podle potřeby připomíná žákům správný pravopis vlastních jmen.
Počet slov a druh přesmyček (slabikové nebo písmenné, jména osob, názvy měst, řek, pohoří apod.) volí učitel podle času a úrovně žáků.
Názvy měst (písmenná přesmyčka)
- HRAPA
- BRÁTO
- PEŇZL
- BORN
- MOULOCO
- SMOT
- VOSATAR
- HAJVILA
- LÍKNO
- DRABEPICU
Názvy měst (slabiková přesmyčka)
- HAPRA
- VAOSTRA
- BELIREC
- OMOUCLO
- BIPARCEDU
- OVAPA
- VAJIHLA
- CELITEP
- MUCHOTOV
- ČÍNDĚ
Názvy řek (slabiková přesmyčka)
- CENILUŽ
- VASÁZA
- VAVLTA
- VARAMO
- LICEOR
- ŘEOH
- LAJIHVA
- RAJIZE
- KABEROUN
- OVATA
Názvy pohoří (slabiková přesmyčka)
- KOKRŠENO
- NÍSEJEKY
- NÍKSNĚŽ
- MAŠUVA
- DYBESKY
- TYPAKAR
- BYCHŘI
- NYČISMR
Ukázka kontroly na tabuli
 |
Autor díla: Pavlína Hublová |
Korálky ve čtvercové síti
1. fáze: Tvorba. Žáci pracují v sešitě se čtverečky 1 x 1 cm (sešit č. 5110). Doprostřed stránky si zapíší slovo / slovní spojení – slovo nadřazené. Pak se snaží na jednotlivá písmena „navléknout“ slova, která jsou významem slova podřazená.
2. fáze: Kontrola. Kontrola probíhá ve dvojicích, nebo skupinách – žáci si vzájemně porovnávají svá řešení, doplňují si chybějící slova („korálky“), konzultují správnost doplněných slov.
3. fáze: Přepis. Žák přepíše určený počet slov ze čtvercové sítě do sešitu psacím písmem. Učitel před začátkem psaní zdůrazní pravopisné pravidlo psaní velkých písmen na začátku vlastních jmen.
 |
Autor díla: Pavlína Hublová |