BYL JEDEN MÍČ
Cíle: Prostřednictvím dramatické hry a předčtenářských dovedností rozkrýt rytmickou podobu básně a rozvíjet slovní tvořivost.
Věk: 4–6
Pomůcky: míč, klíč, sirka
V. Nezval
Byl jeden míč,
v tom míči klíč,
v tom klíči dírka,
v té dírce sirka,
v té sirce plamen,
skočil do kamen.
Metodika postupu:
1. Seznámení s básní
Učitelka recituje báseň, na konci každého verše napětí a pauza.
2. Hra na tělo
Při recitování děti předvádí vždy poslední slovo z verše, každý individuálně.
MÍČ – KLÍČ – DÍRKA – SIRKA – PLAMEN – KAMEN
3. Rozhovor nad textem, sdílení pocitů, názorů
Např.: Děti jak asi vypadal ten míč? A ten klíč?
Jak mohla být velká dírka v klíči?
Jak je velká sirka?
Jakou barvu má plamen?
Co to jsou kamna?
4. Kultivace smyslu pro rým a rytmus
Učitelka začne recitovat verš a děti doplňují skupinově nebo individuálně následné slovo, práce ve dvou řadách – první skupinka začne verš a druhá jej doplní.
5. Společná pohybová hra
Básničku recitujeme a provázíme pochodem, poskoky a štronzem v závěru. Vhodné je zapojit i dynamiku hlasu, začínáme šeptáním, postupně zesilujeme.
6. Malba básničky
Technika zapouštění barev do mokrého povrchu. Každé dítě dostane čtvrtku vystřiženou do tvaru kruhu (míče). Papír si namočí vodou a pomocí vodových barev a štětce zapouští obrazy z básně. Do míče nakreslí klíč s dírkou, dále sirku s plamenem. Jde spíše o prožitkovou arteterapeutickou techniku. Vhodné je pustit k činnosti relaxační hudbu.
7. Ztracená básnička /venkovní činnost na zahradu, do parku/
Pomůcky: míč, klíč, sirka
„Děti, děti, naše básnička, kterou jsme se naučili a kterou už umíme, se tady venku před námi schovala. Zkusíme ji společně najít?“
V přírodě nebo na zahradě učitelka připraví malé a bezpečné ohniště. Sedneme si kolem něho a zeptáme se dětí, zda ví, co to je (ohniště). Básnička se nám ale venku ztratila, někde tady na nás kouká. Máme napsanou básničku s vynechanými slovy. Učitelka recituje, ale když mlčí, děti mají za úkol ten zamlčený předmět hledat v okolí.
Kdo předmět najde, tak přinese, a hledá se dál.
V posledních verších (plamen, kamen) už učitelka zapálí oheň a děti sedí kolem.
Povídají si, jaké to bylo básničku hledat a jak nás za to zahřeje.
Děti mohou z okolí přinášet drobné větvičky, přikládat je na oheň a užívat si prožitek všemi smysly (možná i chutnými špekáčky :-)
Další možnosti:
Rytmická kresba podle veršů
Zhudebnění textu
Hledání stejných rýmů k základním slovům z básně (míč, klíč, sirka, …)
Závěr:
I v tak krátké básni je důležité, aby měl recitátor smysl pro stupňování a vyvrcholení zážitku. Děti těší dobře vygradovaná hra s napětím. Dostávají tak povědomí o důležitosti stavebního principu.
BYLA JEDNA BUBLINA
Cíl: Vypěstovat u dětí gradační cit pro následnou interpretaci básničky
Věk: 4–6
J. Vodňanský
Byla jedna bublina,
bublila se bublila.
A jak tloustla,
místo jídla
polykala vodu z mýdla.
Prásk! A praskla.
To má za to,
že mi ani nenabídla.
Metodika postupu:
Seznámení s básničkou v kruhu, kolem míče – recitace s gradací
Motivační rozhovor – co je bublina, jak vzniká, zážitky spojené s bublinou
Volný pohyb při čteném textu – děti mohou předvádět růst bubliny (rozšiřování, rozkročení, nafouknutí tváří, polykání vody). Štronzo (dřep) na prasknutí bubliny. Uvolnění
Výtvarná hra – zachycení gradace linií – rytmická kresba kruhů na velký formát papíru, střídání pravé a levé ruky a směrů
Pokus s vodou a mýdlem – trénování dechu, zadržování, zesílení – děti dostanou vodu s kapičkou mýdla a velkým silným brčkem foukají do vody a pozorují vznik bublin. Poté je mohou praskat (tuto aktivitu zařadit dle uvážení, aby se u mladších děti zamezilo vdechnutí vody). Mladší děti mohou lovit bubliny z bublifuku, které učitelka vytvoří.
Procházka za bublinou – k vodnímu toku (potok, rybník, řeka) – děti sledují a zapisují do tabulky čárky, kolik uviděly za danou chvíli na vodě bublin nebo jiných zajímavých úkazů na vodní hladině.
Říkadla:
BYLA JEDNA BABKA
Cíl: Zachytit rytmus básně a experimentovat s verši
Věk: 4–6
Byla jedna babka,
prodávala jabka,
za děravý groš,
prodala jich koš.
Zdroj: Leporelo Utíkej Káčo
Náměty na práci s říkadlem:
Děti tleskají na – babka a jabka
Děti dupají na – groš a koš
Obměna:
Děti vytleskávají a vydupávají a zároveň vymýšlejí zdrobněliny slov.
Babka – Babička
Jabka – Jablíčka
Groš – Grošíček
Koš – Košíček
Necháme děti tvořit a vymýšlet další slova zdrobnělá. Můžeme se doprovázet dřívky.
Ptáme se dětí, jaká slova se jim líbí více – zdrobnělá, nebo původní.
Jak se jim líbí, když jim říkáme jménem? Jaké oslovení se jim nelíbí? – vhodná prosociální aktivita i pro dětské posluchače-kamarády na úvod roku.
BYLA JEDNA ŽIŽALA
Cíl: Poukázat na etický rozměr básně
Věk: 4–6
Byla jedna žížala,
bonbon k svátku dostala,
nikomu ho nedala,
do díry se schovala.
Zdroj: http://cile-jako-rybicka.webnode.cz
Náměty na práci s říkadlem:
Dokáží děti najít, jakou vlastnost měla žížala?
Je to správné?
Umíte se dělit?
Co se mohlo stát žížale?
Zkusíme tu žížalu i básničku napravit?
Děti vymyslí, jak to mohlo jinak dopadnout.
Například:
Byla jedna žížala,
bonbon k svátku dostala,
kamarádům nabídla,
všem se potom líbila.
Závěr:
Poezie má v předškolním vzdělávání své nezastupitelné místo. Rozvíjí jazyk a nabízí velké množství her a námětů, jak děti přilákat do světa knih a naší krásné české slovesnosti.
Poezie nabízí především prožitek. U dětí předškolního věku je to prožitek zprostředkovaný učitelkou, která by měla být pro přednes a recitování básniček velmi nadšená.
Literatura:
Bečvářová, I. (2004): Pracovní listy z dramatické výchovy. Prachatice: SVIS MŠMT.
Nebesová, B. (2009): Poezie v předškolním vzdělávání. Bakalářská práce. Č. Budějovice. Dostupné online: https://docplayer.cz/16045067-Poezie-v-predskolnim-vzdelavani.html.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.