Lekce časově vychází na dvě vyučovací hodiny, přičemž je možné je realizovat zcela v rámci online výuky. V první části se žáci věnují způsobům získávání železa z přírodních materiálů při práci s lineárním textem, ve druhé části žáci organizují získané informace do podoby diagramu, ze kterého jsou patrné společné a rozdílné vlastnosti vybraných kovů.
Výukové cíle:
Popis činností:
K úvodní motivaci lze využít obrázky navozující téma hodiny. Necháme žáky odhalit, o které téma v hodině půjde, a doptáváme se, podle čeho dané téma odhalili. V příloze 1 je zpracování s několika možnými obrázky (hra Minecraft, Červený lom v Brdech, pohádka O statečném kováři, herec Will Smith, superhrdina Iron Man).
Autor díla: Jakub Holec |
Žáci si samostatně čtou text „Železo a ocel“ (příloha), přemýšlí nad textem a tvrzením o železe, jeho výrobě a využití. Zapíší si vše, čemu z textu nerozumí. V případě online výuky sdílí problematické pojmy v chatu, případně je možné využít například aplikaci sli.do. Poté se společně s žáky zaměříme na vysvětlení problémových pojmů a částí textu. Můžeme rovněž položit otázky na porozumění podstatným částem textu: V jaké podobě se obvykle vyskytuje železo v přírodě? Jak lze získat čisté železo? Co je to ocel a jak se získává?
V reflexi toho, co nového se žáci naučili o železe a oceli, lze využít například aplikaci Mentimeter, ve které všichni žáci napíší odpověď na otázku: Co nového jsem se naučil/a o železe a oceli? Odpovědi si v závěru první hodiny společně projdeme.
V návaznosti na téma první hodiny se žáci zaměřují na práci s textem v učebnici, přitom popisují vlastnosti trojice důležitých kovů (např. železo, měď, hliník) a získané informace přehledně zaznamenávají do Vennova diagramu, ve kterém zachycují společné a rozdílné vlastnosti kovů. Pracují přitom v malých skupinách po 3–4 žácích.
Pro zpracování diagramů je důležité žákům na konkrétních příkladech vysvětlit principy uspořádání informací v rámci diagramu. Žáci mohou diagram tvořit pomocí vhodného softwaru či si jej mohou nakreslit. Důležité je, aby se všichni žáci zapojili do práce s tím, že si ve skupině rozdělí role – někdo vyhledává potřebné informace, někdo je zaznamenává a někdo je prezentuje při společném představení práce jednotlivých skupin.
Autor díla: žáci 8. třídy na ZŠ Kunratice |
Závěr:
Po prezentování skupinových prací žáci odpovídají na otázky týkající se učiva i organizace práce ve skupinách. Zde mohou například pomocí sdíleného formuláře (např. Microsoft Forms, Google Forms) vyplnit odpovědi na otázky, které zároveň společně s vyplněnými diagramy poslouží jako důkazy o učení žáků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.