Anotace
Týmy pilotních škol zapojených do projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) chystají na závěrečnou projektovou konferenci workshopy, ve kterých se podělí s ostatními účastníky o získané zkušenosti a konkrétní aktivity, které u nich byly realizovány „na cestě“ k rozvíjení gramotností. Například v ZŠ Hranice – Struhlovsko se dlouhodobě věnují rozvíjení čtenářské gramotnosti a hledají metody a formy, které by byly využitelné napříč všemi vzdělávacími obory. Jednou z možností jsou QR kódy, které mají univerzální využití, jsou pro žáky motivační a mohou podpořit jejich aktivní zapojení do práce s texty a s informacemi v různých kontextech. Do plánování a realizace aktivit se pod vedením školních koordinátorek pro gramotnosti zapojili učitelé různých předmětů a ročníků. Využití QR kódů tak sehrálo roli při sdílení a naplňování společného cíle, kterým je podpora čtenářské gramotnosti u všech žáků školy. Inspirativní náměty vám postupně představíme.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Očekávaný výstup: vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data; porovnává soubory dat; vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem; provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel; odhaduje a vypočítá objem a povrch těles; ovládá práci s textovými a grafickými editory i tabulkovými editory a využívá vhodných aplikací
Projekt je zamýšlený na dvě až tři vyučovací hodiny s využitím tabletů či mobilů (práce s QR kódy) a notebooků či PC (vyhledávání dat na internetu a jejich zpracování a prezentace prostřednictvím tabulkového kalkulátoru – práce s tabulkou a grafem). To vše je zarámováno do procvičování matematických dovedností. V jednotlivých částech projektu dochází k propojení především matematické a digitální gramotnosti, ale v nezanedbatelné míře i gramotnosti čtenářské, při počítání a vyhledávání úhrnů měsíčních územních srážek a prezentaci výsledků formou vytvořených tabulek a grafů. Projekt je využitelný při procvičování či opakování znalostí a dovedností nezbytných při výpočtu číselných algebraických výrazů, výpočtu vlastností krychlí a kvádrů, práci s tabulkovým kalkulátorem.
Tématem projektu jsou měsíční srážkové úhrny v Olomouckém kraji za prvních 8 měsíců roku 2020 a jejich srovnání s úhrny v roce 2019 a dlouhodobými srážkovými normály 1981–2010 v Olomouckém kraji v měsících leden až srpen.
Průběh:
Práce s matematickými dovednostmi: 8 QR kódů s obrázkem – číselným algebraickým výrazem, jehož výsledkem je číselné označení příslušného měsíce, k němuž jsou v QR kódu ukryty indicie k výpočtu měsíčního srážkového úhrnu (leden až srpen roku 2020).
- Procvičování pořadí početních operací a výpočtů s čísly celými, desetinnými i zlomky. Úkolem žáků je příklady vypočítat a příslušným QR kódům a indiciím v nich ukrytým přiřadit odpovídající měsíc (1 … leden; 2 … únor; atd.).
Práce s QR kódy: 8 QR kódů skrývajících indicie o územních srážkách v příslušném měsíci roku 2020, jehož číselné označení je „zakódované“ v obrázku – příkladu na QR kódu.
- Procvičování výpočtu vlastností krychle či kvádru. Úkolem žáků je QR kódy „sejmout“ a na základě dešifrovaných údajů, informací „ukrytých“ v QR kódech, vypočítat srážkové úhrny jednotlivých příslušných měsíců.
Práce s tabulkovým kalkulátorem: vytvoření tabulky a grafu, srovnání názornosti prezentace číselných údajů prostřednictvím tabulky a grafu, případně souvislého textu.
- Vytvoření tabulky z vypočítaných srážkových úhrnů v měsících leden až srpen roku 2020. Procvičení či výklad práce s tabulkovým kalkulátorem (např. Excelem, Calcem). Vkládání dat, formátování buněk, úprava vzhledu apod. Úkolem žáků je vytvořit tabulku srážkových úhrnů a vhodně ji naformátovat. 1. řádek tabulky bude obsahovat nadpis/název tabulky včetně uvedení jednotky uvedených hodnot srážkových úhrnů a po vytvoření ostatních řádků bude sloučen na šířku celé tabulky, 2. řádek bude mít v prvním sloupci prázdnou buňku a v dalších sloupcích názvy měsíců leden až srpen, 3. řádek v prvním sloupci uvedení roku (tj. „2020“) a v následujících sloupcích hodnoty vypočítaných srážkových úhrnů v měsících leden až srpen roku 2020.
- S využitím hotové tabulky žáci vytvoří sloupcový graf srážkových úhrnů v Olomouckém kraji v měsících leden až srpen 2020.
Práce s matematickými dovednostmi: šestice tvrzení vyplývajících z údajů v tabulce srážkových úhrnů. Ověření jejich platnosti či neplatnosti.
- Výběr trojice pravdivých tvrzení na základě dle výše uvedeného postupu vypočítaných hodnot uvedených v tabulce. Úkolem žáků je ověřit své znalosti a dovednosti z oblasti statistiky (výpočet průměrného srážkového úhrnu, určení maximální a minimální hodnoty) či matematických pojmů (rozdíl, dvojnásobek apod.).
- Příležitost doplnění o ukázku možností tabulkových kalkulátorů – využití funkcí a možnosti matematických výpočtů (např. výpočet sumy, průměru, vyhledání maxima či minima, výpočet rozdílu apod.).
Práce s QR kódy: neúplný kód
- V neúplném QR kódu na pracovního listu vybarví žáci políčka s číslicí, která je přiřazena výše zmiňovaným pravdivým tvrzením. Políčka s číslicí nepravdivých tvrzení nevybarvují!
Práce s daty, informacemi: vyhledávání informací na internetu.
- Po vybarvení QR kódu jej žáci načtou. V případě vybarvení správných políček získají odkaz na webovou stránku „Územní srážky“ s měsíčními srážkovými úhrny. Na ní rozkliknou v části „Měsíční úhrny srážek ve srovnání s normálem 1981–2010 na území ČR a jednotlivých krajů“ odkaz na rok 2019 a vyhledají srážkové úhrny v Olomouckém kraji v měsících leden až srpen 2019.
Práce s tabulkovým kalkulátorem: úprava tabulky a grafu
- Žáci upraví vytvořenou tabulku. Přidají 4. řádek – v 1. sloupci uvedou rok (tj. „2019") a v následujících sloupcích ve výše uvedeném kroku vyhledané srážkové úhrny v Olomouckém kraji v měsících leden až srpen roku 2019. Tabulku pak opět vhodně naformátují.
- Na základě upravené tabulky vytvoří žáci sloupcový graf srovnání měsíčních srážkových úhrnů v měsících leden až srpen za roky 2019 a 2020.
Práce s daty, informacemi: vyhledávání informací na internetu
- Ještě jednou se žáci vrátí k webové stránce „Územní srážky“ s měsíčními srážkovými úhrny. Na ní, pokud ji již zavřeli, opakovaně rozkliknou v části „Měsíční úhrny srážek ve srovnání s normálem 1981–2010 na území ČR a jednotlivých krajů“ odkaz na rok 2019 a vyhledají dlouhodobý srážkový normál 1981–2010 v Olomouckém kraji v měsících leden až srpen.
Práce s tabulkovým kalkulátorem: úprava tabulky a grafu
- Žáci upraví vytvořenou tabulku. Přidají 5. řádek – v 1. sloupci uvedou „Normál“ a v následujících sloupcích ve výše uvedeném kroku vyhledané dlouhodobé srážkové normály za období 1981–2010 v Olomouckém kraji v měsících leden až srpen. Tabulku pak opět vhodně naformátují.
- Na závěr na základě upravené tabulky vytvoří žáci kombinovaný graf srovnání měsíčních srážkových úhrnů v měsících leden až srpen let 2019 a 2020 (sloupcový graf) s dlouhodobými srážkovými normály 1981–2010 v Olomouckém kraji v měsících leden až srpen (spojnicový graf).
 |
Fotografie ze soukromého archivu autora
|