Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Evropské státy a jejich hlavní města
Odborný článek

Evropské státy a jejich hlavní města

2. 3. 2021 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Milan Královič

Anotace

Týmy pilotních škol zapojených do projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) chystají na závěrečnou projektovou konferenci workshopy, ve kterých se podělí s ostatními účastníky o získané zkušenosti a konkrétní aktivity, které u nich byly realizovány „na cestě“ k rozvíjení gramotností. Například v ZŠ Hranice – Struhlovsko se dlouhodobě věnují rozvíjení čtenářské gramotnosti a hledají metody a formy, které by byly využitelné napříč všemi vzdělávacími obory. Jednou z možností jsou QR kódy, které mají univerzální využití, jsou pro žáky motivační a mohou podpořit jejich aktivní zapojení do práce s texty a s informacemi v různých kontextech. Do plánování a realizace aktivit se pod vedením školních koordinátorek pro gramotnosti zapojili učitelé různých předmětů a ročníků. Využití QR kódů tak sehrálo roli při sdílení a naplňování společného cíle, kterým je podpora čtenářské gramotnosti u všech žáků školy. Inspirativní náměty vám postupně představíme. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

Očekávaný výstup: určuje hlavní města evropských států

Materiál je určený pro žáky 2. stupně a slouží k procvičení jejich znalosti hlavních měst států Evropy. Žáci budou potřebovat mobilní telefon nebo tablet s aplikací pro čtení QR kódů. Mohou mít k dispozici také mapu Evropy.

Připraveny jsou dvě verze pracovních listů. Jedna verze obsahuje státy se známějšími hlavními městy a druhý s méně známými městy. Žák zakroužkuje z nabídky vybrané hlavní město u každého státu a poté provede kontrolu řešení pomocí QR kódu. Kontrolu může udělat sám nebo si pracovní list vymění se spolužákem a vzájemně si ho zkontrolují.

Pracovní list se dá použít i jako test, ale dané verze mají odlišnou obtížnost, proto nedoporučuji je používat pro rozdělení žáků na skupinu A a B.

Další variantou je využití pracovních listů pro uspořádání soutěže dvojic. Každá dvojice dostane obě verze současně. Podle svého rozhodnutí buď vyplňují oba listy společně, nebo si je mezi sebou ve dvojici rozdělí. Učitel může předem určit čas, po který mohou vyplňovat. Po označení všech odpovědí nebo po uplynutí času si listy opět vymění s jinou dvojicí a ta je pomocí QR kódů zkontroluje. Podle získaných bodů se určí pořadí.

Materiál se dá použít také v upravené verzi jako pexeso.

Připravená aktivita může také sloužit jako „odrazový můstek“ pro další aktivitu, která bude podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. Žáci si ve dvojicích vylosují z pexesa dva QR kódy a k daným hlavním městům vyhledají informace z vhodných zdrojů. Podle svého uvážení se zaměří na několik vybraných údajů (rozloha, počet obyvatel, doprava, turistické informace, kultura, sportovní vyžití, počasí v konkrétním období apod.) a podle nich obě města porovnají. Svoje zjištění představí spolužákům. Mohou přidat i komentář, ve kterém z měst by chtěli žít a proč.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
242.19 kB
PDF
Příloha 1
pdf
271.48 kB
PDF
Příloha 2
pdf
845.7 kB
PDF
Pexeso

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Milan Královič

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Inspirace ze ZŠ Hranice – Struhlovsko, pilotní školy PPUČ pro rozvoj gramotností ve výuce.
Ostatní články seriálu: