Nabízené aktivity v sobě nesou potenciál pro rozvoj následujících schopností a dovedností dětí:
Náměty činností pro rozvoj matematické gramotnosti dětí v předškolním věku
Název námětu: Barevné království
Období: Předškolní vzdělávání
Tematický okruh: Svět okolo nás
Vazba na očekávaný výstup RVP PV:
Rozvíjené gramotnosti a jejich složky
Matematická gramotnost
Popis námětu výchovně vzdělávacích aktivit
HLAVNÍ ČINNOSTI:
Pro tento tematický blok byl vytvořen původní motivační příběh „Barevné království“. Motivace je v předškolním vzdělávání zásadní pro zaujetí dětí a jejich následnou přirozenou spolupráci při aktivitách. Příběh je dětem prezentován jako dramatizace loutkami. Loutka představující krále pak doprovází děti celým blokem jako motivační postavička, která je za to, že mu pomohly vysvobodit jeho království, odměňuje tím, že je učí nové hry, které se hrají v jeho barevném království, nebo dětem daruje kouzelné barvičky, se kterými mohou čarovat apod.
Pomůcky – maňásek krále, pytel (nejlépe veselý, třeba povlak na peřinku), hračky různých barev, košíky (krabice) v barvách které budeme třídit.
VYPRAVĚČ: Bylo jednou jedno království, všechno tam bylo veselé a barevné. Lidé si tam žili šťastně a spokojeně. A právě to se nelíbilo zlému kouzelníkovi, který jim to nepřál a to barevné království zaklel.
KRÁL (nešťastně lamentuje): Ano, ano děti, ten zlý kouzelník nám záviděl a všechny barvy pomíchal a zpřeházel, v království nastal strašlivý zmatek. Mezi lidmi začali neshody a hádky. Já jsem z toho tak nešťastný. Chodím po celém světě a hledám, kdo by nám pomohl a království zachránil. A tak jsem přišel až k vám. Děti, pomůžete mi království zachránit?
Maňásek krále děti prosí, aby mu království pomohly vysvobodit. Když děti souhlasí, ukáže král na připravený barevný pytel, ve kterém jsou kostky a hračky různých barev.
KRÁL: Tady v tom pytli mám, děti, všechny pomíchané a přeházené barvy. Pomozte mi je správně roztřídit.
Popis činnosti – Král vysype pytel na zem, říká u toho kouzelné zaklínadlo a děti se pustí do vysvobozování – tedy třídí hračky podle barev do předem připravených barevných košíků.
Zaklínadlo: Barvy a barvičky z kouzelné krabičky,
dají se do práce, to bude legrace.
Po dokončení třídění barev král dětem děkuje a všichni se společně radují ze zlomení zlé kletby.
Metodická doporučení – u mladších dětí stačí použít základní čtyři barvy, u starších dětí je možno barevnou škálu rozšířit podle věku a schopností.
Cíl – soustředěně poslouchá divadelní představení, prožívá radost, rozpoznává dobro a zlo, rozpoznává a přiřazuje základní barvy, učí se empatii k druhým, pomáhá druhému, třídí soubory předmětů podle určitého pravidla, řeší kognitivní úkoly, myslí kreativně, orientuje se v prostoru.
Pomůcky – obrázky barev
Popis činnosti – učitelka zvedne jednu barvu a řekne tu část říkadla, která k barvě patří, děti pak samy doplňují, co vše může mít ještě danou barvou. Tak se vystřídají všechny základní barvy.
Říkadlo: ČERVENÁ – Červené je jablíčko, červené je srdíčko. Červený mám kabátek, co nosím jen ve svátek.
MODRÁ – Modré je nebe, když je krásný den. Modré jsou oči maminky mojí, modré je moře, kde se vlnky honí.
ŽLUTÁ – Žlutá je barva sluníčka, žlutá jsou babičky klubíčka, co hraje si s nimi kočička. Žluté je malé kuřátko, žluté je také kachňátko.
ZELENÁ – Zelená je travička, kde se pase kravička. Zelená je barva lístečku, který vyrostl na našem stromečku.
Cíl – uvědomuje si a rozpoznává barvy okolo sebe a vše, čím je obklopeno, získává povědomí o přídavných jménech, přiřazuje podle určitého pravidla, řeší kognitivní úkoly, myslí kreativně, rozvíjí smysl pro detail.
Pomůcky – kroužky (pro každé dítě jeden). Učitelka má jakýkoliv předmět červené, žluté a zelené barvy, který je vhodný jako terčík (barevný papír, kroužek, kostku, šátek).
Popis činnosti – každé dítě uchopí kroužek do obou rukou jako volant a tím se promění na řidiče motorových vozidel. Sami si mohou určit, jaké jsou vozidlo. Děti jsou poučeny o tom, co znamenají barvy na semaforu.
Dále jsou poučeny o tom, že se z nich nyní stávají řidiči, a jaká pravidla musí řidič dodržovat, aby se nestalo neštěstí – o rychlosti jízdy, o předjíždění, o směru jízdy a o respektování ostatních řidičů.
Ve chvíli, kdy učitelka zvedne zelený terčík, se děti mohou pohybovat určeným směrem, dávají pozor na změnu barvy terčíku učitelky a pohotově na ni reagují.
Cíl – uvolňuje se, rozvíjí postřeh, rozpoznává barvy, získává povědomí o dopravních pravidlech, respektuje ostatní okolo sebe, dodržuje daná pravidla, orientuje se v prostoru, rozlišuje a reaguje podle určité vlastnosti.
Barevná kostka:
Pomůcky – velká hrací kostka, která má na každé stěně jinou základní barvu.
Popis činnosti – děti se posadí do kruhu, učitelka hodí kostkou. Podle barvy, která na kostce padne, každé z dětí přinese věc stejné barvy.
Cíl – rozpoznává barvy a věci v prostředí okolo sebe, přiřazuje podle určité vlastnosti, řeší úkol, uvědomuje si souvislosti, rozvíjí smysl pro detail.
Pracovní list: vybarvovaní podle daných barev
![]() |
Cíl – rozpoznává barevné symboly a pracuje podle nich, vybarvuje ohraničené plochy, rozvíjí jemnou motoriku, vybarvuje podle určité vlastnosti.
Královský bál:
Pomůcky – velká obruč, Orffovy nástroje (pro každé dítě jeden), bubínek
Motivace – za odměnu nás král pozval na královský bál.
Popis činnosti – každé dítě si vybere jeden nástroj, děti se volně pohybují okolo obruče (palác), za doprovodu Orffových nástrojů. Když zazní bubínek, děti se zastaví a přestanou hrát. Učitelka určí konkrétní prvek, podle kterého mohou děti vstoupit do „paláce“, např.: „Do paláce mohou vstoupit všichni, co mají na sobě… barvu.“ Podle zadané barvy děti reagují.
Obměna – motivace se dá upravit podlé tematického celku, např: „Do domečku půjdou všichni, co mají rádi zmrzlinu.“ nebo „Do domečku půjdou všichni, co mají na sobě brýle.“ nebo „Do domečku půjdou všichni, co mají doma bratříčka.“ „Do domečku půjdou všichni, co neradi uklízejí.“ apod.
Cíl – uvolňuje se, rozvíjí postřeh, uvědomuje si vlastní individualitu, rozpoznává barvy, respektuje ostatní okolo sebe, dodržuje daná pravidla, orientuje se v prostoru, reaguje na signál, přiřazuje podle určitého pravidla, řeší situaci, uvědomuje si souvislosti.
Barevné hádanky:
Popis činnosti – učitelka dává dětem jednoduché hádanky, které v sobě obsahují barvu, např: „Je to červené a kulaté, co je to?“ (jablko, jahoda, míč…).
Cíl – přiřazuje podle barvy a tvaru, rozvíjí slovní zásobu, pracuje s pojmy a s přídavnými jmény, rozvíjí představivost, uvědomuje si věci okolo sebe a souvislosti mezi nimi, rozvíjí smysl pro detail.
Barevné bingo:
Pomůcky – velká hrací kostka, která má na každé stěně jinou základní barvu, barevné (barvy podle barev na hrací kostce) lepicí papíry nastříhané na čtverečky, pro každé dítě čtvrtka a tužka.
Popis činnosti – děti si nejprve na čtvrtku nalepí čtverečky různých barev (všechny děti by měli mít stejný počet čtverečků – nejméně 9, barvy jsou libovolné), lepit je mohou v řadách či v mřížce nebo jiném uskupení, které je pro ně přehledné. Pak se děti posadí do kruhu, učitelka hodí kostkou. Podle barvy, která na kostce padne, si děti přeškrtnou políčko příslušné barvy. Vyhrává ten, kdo má první všechna políčka přeškrtaná.
Metodické doporučení – hra je vhodná pro děti od 5 let
Cíl – uvědomuje si a rozpoznává barvy, přiřazuje je, pohotově reaguje na signál, soustředí se, dodržuje pravidla, uvědomuje si souvislosti.
Tanec s barvami:
Pomůcky – karty barevného kvarteta, vhodná písnička (např. Barevná písnička)
Popis činnosti – Každé z dětí si vytáhne kartu s jednou barvou a tančí na hudbu dle vlastní fantazie. V okamžiku, kdy přestane hrát hudba, musí se chytit za ruce s kamarádem se stejnou barvou karty. Pak si děti barevné karty mezi sebou vymění a tanec pokračuje.
Obměny podle tematického celku
varianta A – POČETNÍ SKUPINY 4
Pomůcky – kartičky s číslicemi do 4
Popis činnosti – děti tančí na hudbu dle vlastní fantazie. V okamžiku, kdy přestane hrát hudba, ukáže učitelka číslici, současně vysloví její hodnotu a ukáže na ruce počet prsty. Podle toho jakou číslici ukáže, tolik dětí se musí chytit za ruce.
Metodické doporučení – doporučuji nejprve dětem připomenout, aby do skupiny započítávaly i sebe. V případě, že na to zapomenou, jim připomeneme, že skupinu tvoří i ony. Tato činnost je vhodná pro děti od 5 let.
varianta B – ZNÁM ČÍSLICE (NEBO GEOMETRICKÉ TVARY)
Pomůcky – kartičky s číslicemi do 6 (nebo geometrické tvary) – pro každé dítě jedna sada kartiček (stačí vytištěné na počítači nebo napsané rukou)
Popis činnosti – děti i učitelka rozloží všechny kartičky na zem tak, aby číslice byly vidět. Děti tančí na hudbu dle vlastní fantazie. V okamžiku, kdy přestane hrát hudba, ukáže učitelka číslici, současně vysloví její hodnotu a ukáže na rukou počet prsty. Každé z dětí vyhledá na zemi a sebere kartu s příslušnou číslicí.
varianta C – ČÍSELNÉ ŘADY
Pomůcky – čtyři sady kartiček s číslicemi do 6 (podle počtu dětí)
Popis činnosti – Každé z dětí si vytáhne jednu kartu s číslicí a tančí na hudbu dle vlastní fantazie. V okamžiku, kdy přestane hrát hudba, zkusí děti vytvořit tři číselné řady podle svých kartiček.
Metodické doporučení – tato činnost je vhodná pro děti od 5 let.
Cíl – uvolnění, rozhýbání, reaguje na signál, zná číslice do 6 a jejich hodnotu, umí je přiřazovat, umí vytvořit početní skupiny do čtyř a číselné řady do 6. Vyjadřuje hudbu pohybem dle vlastní představy a tím rozvíjí fantazii. Spolupracuje, dodržuje pravidla, pohotově reaguje na signál, chápe základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívá – porovná, řadí a třídí, přiřazuje podle určitého pravidla, orientuje se v elementárním počtu do deseti, pozná více, stejně, méně, první. Orientuje se v prostoru i v rovině, řeší kognitivní problémy, úkoly a situace, dokáže myslet v pojmech.
Cvičení se židličkou:
Pomůcky – pro každé dítě židlička
Popis činnosti – každé z dětí si postaví židličku ve třídě tak, aby okolo ní mělo dost místa. Pedagog určí výchozí pozici, aby děti začaly cvičit jednotně (např. Děti se posadí na židličku tak, aby viděly na učitelku. Nebo: Postaví se za židličku tak, aby viděly na učitelku). Následně pedagog pokračuje pokyny určující orientaci v prostoru, způsob pohybu a počet pohybů např:.
Cíl – chápe prostorové pojmy – vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi apod. v prostoru i v rovině, řeší úkoly a situace.
Hry s padákem:
Pomůcky – barevný padák
Na barvy – děti se chytí padáku, každé za jednu barvu. Pedagog zavolá jednu barvu, děti zvednou padák nad hlavu a děti, které se drží jmenované barvy, se pustí, podběhnou na druhou stranu padáku a vymění se.
Rizika – děti se rády probíhají pod zvednutým padákem, místo přeběhnutí na druhou stranu padáku.
Cíl – umí se orientovat v prostoru, rozpoznává barvy, reaguje podle dané vlastnosti.
Pomůcky – bedna nebo koš s barevnými plastovými míčky
Popis činnosti – učitelka vyhazuje míčky z koše, může to doplňovat říkadlem, a děti míčky zase vracejí zpátky.
Říkadlo: Ententýky barvičky, kutálejte se míčky!
Červené, zelené, modré, žluté,
hop, šup a už tu bude.
Cíl – zlepšuje postřeh, vyvíjí co největší tempo, uvolňuje se.
Popis činnosti – děti sedí v kroužku, učitelka rozpočítává: „Pla-ve mý-dlo po Vl-ta-vě, ja-kou ba-rvu a-si má?“. Vybrané dítě zvolí barvu (např. zelená) a pokračuje v rozpočítávání podle dané barvy („ze-le-nou“). Dítě, na které rozpočítávání padne, má za úkol říct věc, která má zvolenou barvu („tráva“). V dalším rozpočítávání pokračuje dítě, které odpovídalo.
Cíl – zvládá rytmizaci slov, uvědomuje si barvy v prostředí okolo sebe a vše čím je obklopeno, rozvíjí představivost.
Pomůcky – jednobarevné kostky
Popis činnosti – Několik kostek v různých barvách, postavených vedle sebe do řady, úkolem dětí je pokračovat v řadě ve stejném motivu opakování barev. Obtížnost můžeme stupňovat využitím většího počtu barev a náročností motivu.
Metodické doporučení – u nejmenších dětí stačí kombinace dvou nebo tří kostek; u starších dětí je možno počet kostek zvyšovat podle jejich schopností.
Obměna I – místo kostek můžeme použít jednobarevné korálky, které děti navlékají podle předem připraveného motivu. U této varianty je pak rozvíjena i jemná motorika.
Obměna II – můžeme použít korálky různých tvarů a děti navlékají podle motivu sestaveného z různých tvarů korálků.
Cíl – rozvíjí kombinační schopnosti a schopnost systematického řazení barev či tvarů.
Popis činnosti – na zahradě rozmístíme kartičky různých barev, děti dostávají různé úkoly např.:
- Každý přinese jednu červenou kartičku.
- Holčičky přinesou žlutou kartičku a kluci modrou.
Cíl – rozpoznává barvy, orientuje se v prostoru, samostatně plní zadaný úkol, rozvíjí předmatematické myšlení.
Popis činnosti – ve vymezeném prostoru stojí volně rozptýlené děti, mezi nimi chodí dítě určené za „čápa“ v rytmu říkanky – Čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku, … Dítě „čáp“ zvolí barvu a ostatní děti se snaží zvolenou barvu najít a chytit se jí. „Čáp“ se snaží chytit některé z dětí dřív, než se zvolené barvy dotkne. Chycené dítě je pak čápem.
Rizika – děti, které se chtějí stát „čápem“, se záměrně zvolené barvy nechytí.
Cíl – rozpoznává barvy ve svém okolí, orientuje se v prostoru, zlepšuje postřeh a rychlost.
Popis činnosti – Pedagog dává dětem hádanky a úkoly týkající se barev v prostředí, ve kterém se pohybují. Děti mohou pozorovat, jaké barvy mají auta, která potkají – například „Kolik potkáme zelených aut?“ apod... Pedagog může vyhlásit soutěž „Kdo například první uvidí modrý dům?“ (musí vědět, že poblíž nějaký modrý dům je), nebo „Kdo první najde žlutou kytičku?“ apod.
Cíl – uvědomuje si barvy a věci, se kterými se setkává, vyhledává pomocí zrakového vnímání, řeší úkol.
Komentář z pohledu vzdělávacího procesu
Tyto výchovně vzdělávací aktivity vycházejí z přirozených potřeb a schopností dětí předškolního věku. Jsou zaměřeny na rozvoj v oblasti matematických vztahů. U dětí rozvíjejí schopnosti, pomocí nichž dokážou rozpoznávat rozdíly a podobnosti mezi předměty a jevy, které jim pomohou porozumět jednotlivým vztahům. Tyto aktivity jsou doplněny i pozorováním a porovnáváním předmětů a jevů v nejbližším okolí dítěte, při procházkách, při prohlížení obrázků v knížkách, apod. Děti by měly umět jednotlivé jevy i popsat, proto je důležité u dětí rozšiřovat slovní zásobou, jejíž pomocí budou umět rozdíly a podobnosti mezi předměty a jevy popsat, což jim pomůže porozumět jednotlivým vztahům. Tyto aktivity byly realizovány s dětmi ve věku 3–6 let. Většinu her je možné použít se všemi dětmi tohoto věkového rozpětí. Pouze u mladších dětí je potřeba některé z těchto činnosti zjednodušit a přizpůsobit jejich potřebám. Tento vzdělávací blok je možné zařadit již v adaptačním období.
Komentář z pohledu gramotností
V tomto období mají děti obrovskou potřebu pohybu, která pramení z vnitřní touhy po vlastním rozvoji, takže je pohyb možno využít jako motivaci i při rozvoji v oblasti matematických představ. Současně se v tomto období děti učí hlavně prostřednictvím hry a tvůrčích procesů. Pomocí pohybu, her a kreativity je možné dětem pomáhat získávat zkušenosti a rozvíjet se v oblastech základních matematických představ a vztahů, kdy objevováním vztahů mezi objekty okolního světa si utvářejí a rozvíjejí počátky logického myšlení.
K nejlepším výsledkům v rozvoji docházelo pomocí pohybových her spojených s nějakým matematickým úkolem. Pro děti v tomto věku je pohyb přirozený z hlediska přirozeného rozvoje motoriky. A pokud mají být ve statické pozici delší dobu, je to pro ně velmi náročné a vyčerpávající. Proto je dobré střídat pohybové aktivity s těmi statickými. Pro vzdělávání dětí by bylo prospěšné, kdyby došlo k přesahu těchto pohybových aktivit spojených s rozvojem matematických schopností i na první stupeň ZŠ. Běhen těchto pohybových aktivit si děti ani neuvědomují, že se vzdělávají, považují to za hru. Současně je pedagog může pozorovat, jakým způsobem si s daným úkolem jsou schopny poradit a jak spolu kooperují. Dají se tak i diagnostikovat jejich individuální schopnosti a potřeby a ty se pak dají následně použít při individuální práci s dítětem.
Činnosti a příležitosti, které bychom měli během vzdělávání vytvářet a dítěti nabízet a tím umožnit rozvoj jeho schopností důležitých pro rozvoj matematického myšlení:
Reflexe:
V mnoha lidech vzbuzuje matematika obavy, či dokonce strach. Tomu je možné předcházet tím, že děti začneme seznamovat s matematickými představami již v předškolním věku zábavnou formou.
Dětí ve věku tří až čtyř let rády cokoli počítají, neustále se snaží počítat předměty okolo sebe. Představu o množství je důležité dětem přiblížit na konkrétních předmětech každodenního používání a sledování (jablka, rohlíky, tužky, auta, stromy, kostky, panenky, mince, apod.). Také už v tomto věku je možné dětem přiblížit porovnávání, přiřazování, třídění předmětů prostřednictvím hry nebo ve všedních činnostech (prostírání, rozdělení bonbónů, koláčů, apod.). U dětí čtyř- až šestiletých je stále zachována důležitost manipulace s předměty doprovázená mluvenými projevy a podněty, stejně jako v počátečním vzdělávání. To nám dává možnost rozvíjet slovní zásobu matematických pojmů (porovnávání výšky, šířky, délky, hmotnosti, atd.), která je zatím pasivní. Procvičujeme s dětmi prostorové vnímání a pojmy, které se k orientaci vztahují (umístění předmětu v prostoru – nahoře, dole, vpředu, vzadu, vlevo, vpravo, atd.).
Hlavní rizika ohrožující úspěch vzdělávacích záměrů v oblasti rozvoje matematického myšlení:
POUŽITÉ ZDROJE:
MELICHAR J., SVOBODA J.: Rozvoj matematického myšlení I pro studium učitelství pro mateřské školy. Ústí nad Labem: PF – UJEP, 2003.
AUTORSKÝ TÝM NPI: Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=92035&view=13192.
DOPORUČENÉ ZDROJE:
FUCHS, E., LIŠKOVÁ, H., ZELENDOVÁ, E. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. (Metodický průvodce), JČMF, Praha 2015, ISBN 978-80-7015-022-1.
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
KREJČOVÁ, E. Hola, hola, škola volá. Praha: SPN, 2018, ISBN 978-80-7235-603-4.
LIETAVCOVÁ, M., LIŠKOVÁ, H. Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-388-9.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.