Aktivita navazuje na předchozí četbu z knihy Pohádky Boženy Němcové. Pracovní list je založen na znalosti pohádek Princ Bajaja a Sedmero krkavců a slouží ke shrnutí jejich obsahu se zaměřením na postavy, které v pohádkách vystupují. Žáci pracují ve skupinách, z úryvku textu poznávají, o které pohádky se jedná a plní navazující úkoly. Pro samostatnou kontrolu správnosti splněných úkolů využívají QR kódů, které čtou pomocí aplikace k tomu určené. Vhodné je, aby po celou dobu žáci měli danou knihu, anebo výběr celých pohádek k dispozici a mohli se k textům vracet. Aktivita by neměla sloužit k ověření, zda si pohádky zapamatovali, ale jako podpora a motivace k práci s textem.
V úvodu si žáci společně připomenou, které pohádky z knihy od Boženy Němcové znají. Mohou hlasovat o „nejkrásnější pohádce“, „o nejstrašidelnější pohádce“ apod.
Ve skupinách sdílejí, která z pohádek je nejvíce zaujala a proč. Následně si vezmou připravený pracovní list a vypracují ve skupinách dané úkoly. K jejich vypracování mohou používat celé texty z knihy. V průběhu práce si samostatně kontrolují správnost splněných úkolů pomocí QR kódů. Pokud jsou žáci některé skupiny s vypracováním pracovního listu hotovi dříve než ostatní, zahrají si hru: „Hádej, kdo jsem!“ (Jeden ze členů skupiny si myslí postavu z pohádky a ostatní mu dávají otázky, na které lze odpovědět pouze ano–ne, dokud nemají dostatek informací, aby uhodli název postavy.)
Na závěr svou práci ve skupinách společně zhodnotí. Pokud nemají žáci s hodnocením skupinové práce dostatek zkušeností, měl by jim vyučující poskytnout kritéria, podle kterých ji budou hodnotit. Hodnocení je zaměřeno jak na vzájemnou spolupráci ve skupině, tak na splnění daných úkolů.
Čtenářská gramotnost je rozvíjena již v úvodu při vzájemném sdílení pocitů z předchozí četby. Při plnění úkolů z pracovního listu žáci hledají v textu přímo vyjádřené informace, zaměřují se na důležité dějové momenty, na hlavní postavy, na dějovou posloupnost a při tom rozvíjejí svou dovednost rychlé orientace v textu. Učí se shrnovat, o čem text je. Jak bylo zmíněno v úvodu, důležité je, aby žáci měli celé texty pohádek k dispozici a mohli s nimi v průběhu aktivity pracovat.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Inspirace ze ZŠ Hranice – Struhlovsko, pilotní školy PPUČ pro rozvoj gramotností ve výuce.
Ostatní články seriálu: