Počítání s penězi, hra na obchod a nakupování je na 1. stupni často zařazovanou aktivitou. V aktivitě, kterou chceme představit, je motivační účinek pro žáky umocněn použitím QR kódů jako prostředku k získání potřebných informací.
Připravené kódy rozvěsíme po třídě nebo na chodbě a každému žákovi dáme pracovní list. Žáci se samostatně, ve dvojicích či skupinách pohybují ve vymezeném prostoru. Hledají kódy, které pomocí telefonu nebo tabletu a aplikace k tomu určené rozkódují, a zjistí cenu za konkrétní potravinu. O jakou potravinu se jedná, poznají podle obrázku ve středu QR kódu. Získané informace (ceny potravin) si přepisují do tabulky, která je součástí pracovního listu.
Po vyplnění tabulky pokládá učitel žákům otázky, na které mohou odpovědět přímo na základě zjištěných informací, např. „Co je levnější než…?“ Tvoří slovní úlohy vedoucí k pamětnému sčítání a pamětnému odčítání, např. „Koupila jsem si nanuk. Zaplatila jsem 20 Kč. Kolik mi paní prodavačka vrátí?“ „Kolik zaplatím za jogurt a rohlík?“ „Mám 20 Kč, můžu si koupit dva banány?“ Na závěr žáci vypracují samostatně nebo pod vedením učitele zadání na pracovním listu.
Kromě dominantního rozvoje matematické gramotnosti a propedeutiky pro rozvíjení finanční gramotnosti je v aktivitě potenciál pro rozvoj čtenářské gramotnosti při získávání informací z nelineárních textů a následné práce s nimi. Rozvíjena je i jako dovednost aktivního naslouchání při pokládání otázek a následných odpovědí.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Inspirace ze ZŠ Hranice – Struhlovsko, pilotní školy PPUČ pro rozvoj gramotností ve výuce.
Ostatní články seriálu: