Metodická poznámka
V úvodu je třeba říci, že se bude jednat o velmi složité téma. Učitel by měl zvážit podmínky a klima třídy, ve které se bude výuková lekce využívat. Je bezesporu nutné třídu nasměrovat ke konstruktivní kritice s využitím tolerance a vyvarovat se a minimalizovat jakékoliv rasistické poznámky a hate speech ze strany žáků. Pro nezkušeného učitele může být proto tato lekce náročná. Přesto toto téma vyžaduje pozornost.
Pomůcky: dataprojektor a učitelský počítač, žákovská zařízení s připojením na internet (počítač, tablet či mobilní telefon) – vždy minimálně jeden do dvojice (do lavice)
Teoretická část (5–10 min.)
V úvodu se žáci seznámí s důležitým pojmem digitální stopa. Tato část je společná s celou třídou a vyžaduje pouze vysvětlení formou frontální metody. K vysvětlení lze využít prezentaci (viz níže), kterou učitel promítne přes dataprojektor. Prezentace na závěr obsahuje tři otázky a vypracované odpovědi.
Odkaz na učitelskou prezentaci:
Motivační část (5 min.)
V úvodu žáci zhlédnou reportáž z pořadu 168 hodin, kterou odvysílala veřejnoprávní televize 13. 11. 2017.
Odkaz na reportáž: link
Reportáž zastavíme v čase 4:00 (po čtyřech minutách) a pokračujeme k dalšímu úkolu.
Praktická část
Úkol č. 1 – práce s pracovní listem (20–30 min.)
Následně žákům rozdáme nebo nasdílíme pracovní listy. Žáci budou pracovat ve dvojici v lavici na jednom pracovním listě. Následně úkol společně odevzdají.
Možnosti vypracování:
K vyplnění tohoto pracovního listu budou žáci potřebovat telefon, tablet, notebook či jakékoliv jiné zařízení s připojením na internet. Žáci budou během práce aktivně vyhledávat a číst na internetu.
Pracovní list využívá práci s českými zpravodajskými servery. Jejich výběr byl určen tématem a kvalitou zpracování dané problematiky. Autor vycházel ze seznamu nejnavštěvovanějších českých zpravodajských webů v březnu roku 2020, jehož seznam vyšel na webu Mediaguru.cz. V případné samostatné práci žáků opět doporučujeme, aby se žáci zaměřili pouze na tyto weby a vyhnuli se případným dezinformačním stránkám – viz tabulka.
![]() |
Učitelská verze pracovního listu s vypracovanými odpověďmi
Závěr práce s pracovním listem (10–15 min.)
Poté co žáci vypracují všechny samostatné úkoly, tak kontrolu pracovního listu přesuneme do společné diskuze nad jednotlivými body. Tato část se již pravděpodobně uskuteční v následující vyučovací hodině (z důvodu časové náročnosti samostatné práce). Tento čas může učitel využít ke kontrole toho, co žáci do pracovních listů zaznamenali. Pracovní listy není nutné hodnotit a hodnocení je pak možné přenechat na společnou diskuzi. Alternativou je, aby žáci pracovní listy vyhodnocovali sami, popřípadě spojit vždy dvě dvojice dohromady a společně řešit pouze ty situace, kde se čtveřice žáků neshodla.
Úkol č. 2 (10–15 min.)
Články, kdy stát zasáhl proti nenávistným komentářům na internetu, vždy vyvolávají ve společnosti veliké emoce. Na sociálních sítích se toto odráží v podobě masivní reakce čtenářů a interakce pod příspěvkem či článkem.
Žáky opět rozdělíme do dvojic a vyzveme je, aby na sociální síti Facebook vyhledali minimálně tři články o této kauze (viz výše).
U článků si poznačte:
Pro příklad lze uvést tento příspěvek od zpravodajského serveru Novinky.cz na sociální síti Facebook: odkaz.
Diskuze
Vzdělávací obsah lze dál rozšířit o tato témata, která zpracoval vzdělávací program organizace Člověk v tísni.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.