Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Společně to dokážeme (10. díl) – „Sluníčko s paprsky z nastříhaných proužků papíru“
Odborný článek

Společně to dokážeme (10. díl) – „Sluníčko s paprsky z nastříhaných proužků papíru“

9. 8. 2021 Předškolní vzdělávání
Autor
Bc Marie Čermáková

Anotace

Článek je jedním ze série článků navazujících na úvodní první díl s teoretickým úvodem k popisovaným aktivitám. Aktivity uváděné v sérii článků mají společnou formu práce – děti pracují v různě velkých skupinách. Všechny z uvedených aktivit rozvíjí přirozeně spolupráci mezi dětmi a vzájemné vztahy při plněné společného úkolu, potažmo jsou rozvíjeny i jiné dovednosti, což je uvedeno vždy na začátku každého článku v dalších záměrech pedagoga. Závěr každého článku tvoří reflexe, tedy zpětná vazba pedagoga k uvedené a zdokumentované aktivitě.

Další záměry pedagoga

Podporovat rozvoj jemné motoriky při práci s nůžkami, lepidlem a grafickým materiálem. Vytvářet povědomí o typickém počasí v aktuálním ročním období – na jaře.

Popis aktivity

Tato aktivita byla zařazena na začátku jarního období, kdy jsme si povídali o typickém počasí pro jaro. Jeden arch balicího papíru byl zastřižen do čtverce a na něj byl nakreslen velký kruh černou lihovou fixou. Děti na něj dle vlastní fantaze dotvořily opět černou lihovou fixou kontury oblohy a detaily slunce. Následně toto kolorovaly nejdříve hoblinkami ze strouhané progresy a vodovými barvami. Společně jsme z připravených pruhů žlutého papíru vystříhali dostatek tenkých proužků a ty jsme pak použili na dolepení paprsků sluníčka.

Autor díla: Marie Čermáková

Obrázek č. 1 – sluníčko s paprsky z nastříhaných proužků papíru

Reflexe

V rámci této aktivity se děti naučily zacházet s lepidlem, nůžkami i grafickým materiálem. Také bylo u dětí vytvořeno povědomí o tom, jaké počasí nám většinou přináší jaro. Děti se naučily pojmenovávat proměnné počasí v jednotlivých dnech a popisovaly počasí ve všech čtyřech ročních obdobích. Při práci s nůžkami, lepidlem a grafickým materiálem byla upevněna technika stříhání i posílena jemná motorika. V průběhu celé aktivity byly posilovány vzájemné vztahy a spolupráce při plnění společného úkolu. Jelikož byla hotová práce součástí výzdoby třídy, podílely se děti na zpříjemnění tohoto prostředí.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc Marie Čermáková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
9. 8. 2021
Tento příspěvek, stejně jako celý soubor, je inspirující pro utváření společenství ve třídě, zapojování dětí do společných aktivit. Ve své pestrosti nabízí možnost pro aktivní zapojení každého dítěte. Společné činnosti tohoto nebo obdobného pojetí by měly být součástí práce v každé třídě, každé mateřské školy. Pro učitele, kteří nemají vlastní zkušenosti, se mohou popsané činnosti stát dobrým vodítkem k vlastním konceptům. Významnou a cennou součástí příspěvku je reflexe, která dokresluje učení dětí, sledování jejich pokroků v různých oblastech.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat