Odborný článek

Využití podobnosti

9. 5. 2005
Základní vzdělávání
Autor
Jana Jílková

Anotace

Výhodou při komunikaci v cizím jazyce je znalost jiného příbuzného jazyka. Svou roli hraje i znalost mezinárodně známých výrazů.
Využití podobnosti

Je obecně přijímáno, že znalost cizího jazyka zaujímá důležité místo v životě jednotlivců. Zejména po vstupu do EU se zvýraznila možnost získávání zkušeností i zaměstnání v zahraničí, která při neznalosti cílového nebo některého ze světových jazyků je z pochopitelných důvodů velmi limitována.

Jednotlivci, jejichž mateřským jazykem je čeština či jiný slovanský jazyk obvykle nemohou v případě, že komunikují v neslovanském jazyce, využít ani podobnosti písemné či zvukové podoby cizího jazyka s vlastním, ani podobnosti jazykových struktur apod. Při pohledu do dánsko-anglického slovníku bychom mohli při porovnání písemné formy jednotlivých slov v obou jazycích nabýt dojmu, že při znalosti angličtiny budeme schopni relativně snadno komunikovat i v dánštině. I když to není tak jednoznačné, je zřejmé, že příslušnost dvou a více jazyků do stejné jazykové skupiny je při komunikaci výhodou, zejména je-li jedním z nich jazyk mateřský. Podobný efekt se projeví také v případě, kdy do stejné jazykové skupiny patří dva či více cizích jazyků, které se jedinec učí či v nich komunikuje.

(Ne)slovanské jazyky

Zjevnou výhodou při komunikaci v cizím jazyce je znalost jiného příbuzného jazyka. Při cestě na Slovensko, do Polska nebo na Ukrajinu budeme proti jedincům, jejichž mateřským jazykem je některý tzv. západní jazyk a neznají žádný cizí jazyk ze skupiny jazyků slovanských, ve výhodě. Mnohé výrazy budeme schopni odhadnout. A opačně, budeme-li v uvedených zemích používat češtinu, je pravděpodobné, že nám bude s většími či menšími potížemi porozuměno. Uživatelé neslovanských jazyků budou v mnohem obtížnější pozici. Při absolutní absenci znalosti slovanského jazyka (vyjma využití mezinárodně známých výrazů jako je např. pizza a hotel) mohou být pochopeni na základě neverbální komunikace, případně mohou využít pomoci jiné osoby nebo technických prostředků (slovník, překladač).

Konkrétní příklad využití ve škole

Příkladem výrazů, se kterými lze v souvislosti s výše uvedeným pracovat, jsou: taxi, supermarket, káva, pizza, auto, autobus, manažer, drink (jdeme na drink), OK, vyslovená zkratka osobního počítače "pí sí" a mnoho výrazů počítačových her, kráva "Milka", hamburger, džínsy, Kaufland, Interspar, I love you, Santa Claus, vánoční "štola" atd. Upozornit je možné i na slovo českého původu - robot.

Uvedení dalších výrazů a hledání souvislostí může být motivačním činitelem jak pro žáky, tak pro učitele nejen v souvislosti s jazykovým vzděláváním. Inspiraci lze mimo jiné hledat na různých výrobcích (zejména potraviny, elektronika, drogistické zboží).

Aspekt podobnosti a odhadování může pozitivně ovlivňovat paměťové stopy a pohotovost při vybavování a používání jednotlivých slovíček a frází.

Věkový aspekt

Ačkoli způsob odhadování a jeho správnost, respektive účinnost závisí nejen na zkušenostech jednotlivce, ale také na věku, je obvykle snazší, je-li tato dovednost cíleně rozvíjena od co nejranějšího věku. Malé děti se od narození setkaly s mnoha situacemi a novotami, ve kterých přirozeně využily principu odhadování. S přibývajícím věkem a v souvislosti s vlastním vývojem i vývojem vztahů s okolím se obvykle dostanou do stadia, kdy se proti relativně bezproblémovému využívání strategie odhadování postaví strach z chyby.

Naopak u starších jedinců se zvýrazňuje podíl předchozích zkušeností, poznatků apod. Vhodným přístupem může vyučující žáky motivovat a rozvíjet tak, aby eliminoval jejich obavy z nesprávné odpovědi, a naopak příznivě působil na jejich dovednosti využívat podobnosti a odhadování tak, aby tyto kompetence mohli ve škole i v praxi efektivně využívat.

Závěr

Pomoc žákům v oblasti rozvíjení jejich dovedností při odhadování a využívání podobností v cizím jazyce jim poskytne oporu při zapamatování a vybavování a při získávání očekávaných kompetencí zejména:

  • dokáží postihnout hlavní smysl sdělení
  • orientují se v monologu či dialogu s malým počtem neznámých výrazů
  • v kontextu dovedou odhadnout význam neznámých slov a frází
  • odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu
  • domluví se v každodenních situacích jednoduchým způsobem, vyžádají si jednoduchou informaci

Žáci by měli být dále motivováni, aby tyto přístupy aplikovali i v jiných oblastech. Tyto přístupy jsou jedním z předpokladů, které usnadňují studium i účinnou komunikaci a jsou využitelné v mnoha životních situacích. Poskytují prostor k samostatné činnosti žáků, k dalšímu rozšíření tématiky pro zájemce, podporují kreativitu a umožňují individualizaci. Jejich zařazením do výuky se snáze naplní požadavky specifikované v rámcovém vzdělávacím programu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jana Jílková

Hodnocení uživatelů

Ahmed Malik
14. 9. 2022, 22:43
Komentář byl odstraněn, protože porušoval pravidla užívání Metodického portálu.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Cizí jazyk 2. stupeň