Odborné články Základní vzdělávání Reflexe k dílu Badatelský deník Chemie I., varianta Organic
Odborný článek

Reflexe k dílu Badatelský deník Chemie I., varianta Organic

26. 10. 2020
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Martina Černá

Anotace

Článek shrnuje postřehy a reflexe k dílu Badatelský deník Chemie I., varianta Organic, které je laboratorním deníkem určeným žákům osmého ročníku základní školy. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

Základní údaje o díle:

Název: Badatelský deník Chemie I., varianta Organic
Autor: Mgr. et Mgr. Václav Fiala
ISBN: 978-80-270-5778-8
Vydání vlastním nákladem

Recenze:

Badatelský deník je laboratorním deníkem určeným žákům osmého ročníku základní školy. Lze jej využít jako sešit na zaznamenání zápisů z výkladu učitele, pracovní sešit, zdroj inspirace a jako soubor návodů na zajímavé a přitom jednoduché pokusy. Publikace na 140 stranách prezentuje a velmi zdařile rozpracovává klíčové problémy z oblasti chemie. Přestože se v názvu vyskytuje „varianta Organic“, zahrnuje deník témata z obecné, anorganické i organické chemie na úrovni základní školy. 

Obsah Badatelského deníku koresponduje se strukturou učebnice Chemie 8 pro základní školy a víceletá gymnázia, vydané nakladatelstvím Fraus, ve které jsou zařazeny kapitoly zabývající se obecnou a anorganickou chemií, ale i netradičně organickou chemií. Publikace je v souladu se zásadami a požadavky formulovanými v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Text je pro žáka srozumitelný díky zvolené náročnosti terminologie a vhodným použitím výrazů, které jsou „náctiletým“ blízké (např. tweet). Forma sešitu je pro žáka motivující tím, že sám deník vytváří, podílí se na jeho obsahu svými zápisy, postřehy a náčrty. Ilustrace zdařile dokreslují aktuální téma a zvyšují zajímavost celého sešitu.

Struktura deníku je přehledná: text je členěn do 23 kapitol, přičemž součástí každé kapitoly je:

  • souhrn otázek, které postihují stěžejní učivo daného tématu,
  • prostor k zápisu výkladu učitele,
  • prostor k procvičování, náměty na zamyšlení, diskusi,
  • experimentální, badatelská část,
  • prostor pro zhodnocení vlastní práce, práce skupiny a zpětnou vazbu učitele.

Žák se bez problému orientuje ve struktuře deníku prostřednictvím piktogramů, které jsou v jeho úvodu vysvětleny (např. tužka, žárovka, ptáček, mozek, kniha, lupa a jiné). V závěrečném shrnutí autor žáka nabádá k zamyšlení se a vytvoření myšlenkové mapy, jejíž součástí by měly být zážitky, poznatky a zkušenosti, které si žák z výuky chemie odnáší. V deníku je rovněž prostor pro pololetní badatelské projekty, kde autor žákovi pokládá výzkumné otázky a úkolem žáka „badatele“ je stanovit hypotézu, postup ověření, zpracovat a vyhodnotit výsledky, se kterými seznámí ostatní spolužáky. V prvním pololetí autor navrhuje 7 výzkumných otázek, na konci druhého pololetí by žák již měl být schopen formulovat výzkumnou otázku samostatně. Součástí publikace jsou i nákresy základního laboratorního nádobí, prostor pro evidenci důležitých termínů a periodická tabulka prvků. 

Domnívám se, že Badatelský deník je neocenitelným pomocníkem moderního učitele chemie. Pomůže mu vniknout do tajů badatelsky orientované výuky, usnadní práci při jejím plánování a realizaci, poskytne cennou inspiraci. Pro žáky základní školy spočívá jeho velký přínos zejména v rozvoji jejich výzkumných dovedností, kritického myšlení, v podněcování chuti aktivně zkoumat věci a jevy ve svém okolí, objevovat souvislosti, pokládat si otázky a hledat na ně odpovědi. Žáci si tak odnesou do života mnohem víc než jen soubor učitelem předaných vědomostí.

Z pozice učitelky chemie vřele doporučuji Badatelský deník vyzkoušet nejen učitelům, kteří badatelsky orientovanou výuku realizují, ale všem, kteří jakýmkoliv způsobem usilují o aktivní zapojení žáků do výuky chemie. Pozitivně vnímám skloubení sešitu, pracovního listu a „receptáře“ s jednoduchými pokusy do jednoho výtisku. Velmi praktická je kroužková vazba, která umožňuje snadné listování publikací. Pro začátek si můžete pořídit jeden výtisk. Minimálně pro zpestření běžné výuky, jako alternativu k učebnici. A časem třeba bude mít každý žák svůj vlastní deník, který ho vtáhne do světa chemie.

Ukázky z Badatelského deníku:
(pro zvětšení obrázku klikněte na náhled)

 
 

 

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
PhDr. Martina Černá

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Chemie