Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Sledování růstu a vývoje plodu rajčete, měsíčku
Odborný článek

Sledování růstu a vývoje plodu rajčete, měsíčku

Anotace

Výuková aktivita Sledování růstu a vývoje plodu rajčete, měsíčku je zaměřená na pozorování s využitím digitálního záznamu – fotografie, video, časosběr na 1. stupni základní školy. Výukovou aktivitu je vhodné realizovat jako dlouhodobý projekt ve škole, případně i v rodinách žáků. Žáci potom svoje pozorování zaznamenají na digitálním záznamu a porovnávají a hodnotí výsledky pozorování.

Průběh aktivity

Výuková aktivita začíná evokační badatelskou vycházkou do přilehlých zahrad. Úkolem žáků je sledovat a případně i zaznamenat (zapsat, vyfotografovat, natočit), které plody obyvatelé na zahradách pěstují.

Při hodnocení výsledků pozorování se s žáky zaměříme na výskyt jednotlivých druhů a jejich životní cyklus. Navrhneme žákům, že si můžeme vypěstovat rajče a jeho vývoj digitálně zaznamenat.

Fotografujeme jednotlivá vývojová stádia – poupě, květ, plod, zralý plod. Případně můžeme využít časosběr.

– příprava stanoviště

Podle podmínek školy můžeme rajče jedlé pěstovat ve třídě či na zahradě, důležitá je také péče o prázdninách. Výhodné je, pokud si žáci můžou vypěstovat rostlinky rajčat jedlých ze semínek a pozorují jejich vývoj až po získání dalších semen ze zralých plodů rajčat.

Rostliny si žáci můžou odnést domů a pravidelně zaznamenávat (zapsat, vyfotografovat, natočit) růst a vývoj.

TIP: výsev v únoru – místnost s pokojovou teplotou kolem 17–21 °C; nejranější sklizeň bývá u keříčkových typů, naopak nejpozdější u vysokých odrůd.

– výsadba

Do skleníku můžeme vysazovat od poloviny dubna, kdy nehrozí silné mrazíky. Rajčata nejsou na pěstování náročná, ale potřebují dostatečně zalévat, případně přivázat ke kolíku a vyštipovat boční výhony.

-sklizeň

Nejranější sklizeň bývá u keříčkových typů za 2 měsíce, naopak nejpozdější u vysokých odrůd za 3 měsíce.

Ve škole žáci porovnají digitální záznamy pozorování mezi sebou. Zaměří se také na časové údaje u jednotlivých fází. Žáci vyvodí vztahy mezi teplotou prostředí a délkou vývoje.

Autor díla: Andrea Tláskalová
Autor díla: Andrea Tláskalová
Autor díla: Andrea Tláskalová
Autor díla: Andrea Tláskalová
Autor díla: Andrea Tláskalová

TIP: jednoduché je také pěstování měsíčku lékařského, u kterého žáci můžou v červnu i v září pozorovat vývoj – od poupěte po dozrálá semena. 

Autor díla: Andrea Tláskalová
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
14.65 kB
Dokument
Záznamový arch

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Andrea Tláskalová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
2. 11. 2020
Námět je příkladem smysluplného využití digitálních technologií ve výuce na 1. stupni.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída

Nutné pomůcky:

rostliny, pomůcky pro pěstování, fotoaparát