Žák provádí pozorování přírody, kterou zaznamená i s využitím digitálních technologií a zhodnotí výsledky pozorování – v tomto případě růsta a vývoj rajčete (měsíčku).
Žák si osvojí základní pracovní dovednosti a návyky z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě.
Průběh aktivity
Výuková aktivita začíná evokační badatelskou vycházkou do přilehlých zahrad. Úkolem žáků je sledovat a případně i zaznamenat (zapsat, vyfotografovat, natočit), které plody obyvatelé na zahradách pěstují.
Při hodnocení výsledků pozorování se s žáky zaměříme na výskyt jednotlivých druhů a jejich životní cyklus. Navrhneme žákům, že si můžeme vypěstovat rajče a jeho vývoj digitálně zaznamenat.
Fotografujeme jednotlivá vývojová stádia – poupě, květ, plod, zralý plod. Případně můžeme využít časosběr.
– příprava stanoviště
Podle podmínek školy můžeme rajče jedlé pěstovat ve třídě či na zahradě, důležitá je také péče o prázdninách. Výhodné je, pokud si žáci můžou vypěstovat rostlinky rajčat jedlých ze semínek a pozorují jejich vývoj až po získání dalších semen ze zralých plodů rajčat.
Rostliny si žáci můžou odnést domů a pravidelně zaznamenávat (zapsat, vyfotografovat, natočit) růst a vývoj.
TIP: výsev v únoru – místnost s pokojovou teplotou kolem 17–21 °C; nejranější sklizeň bývá u keříčkových typů, naopak nejpozdější u vysokých odrůd.
– výsadba
Do skleníku můžeme vysazovat od poloviny dubna, kdy nehrozí silné mrazíky. Rajčata nejsou na pěstování náročná, ale potřebují dostatečně zalévat, případně přivázat ke kolíku a vyštipovat boční výhony.
-sklizeň
Nejranější sklizeň bývá u keříčkových typů za 2 měsíce, naopak nejpozdější u vysokých odrůd za 3 měsíce.
Ve škole žáci porovnají digitální záznamy pozorování mezi sebou. Zaměří se také na časové údaje u jednotlivých fází. Žáci vyvodí vztahy mezi teplotou prostředí a délkou vývoje.
Autor díla: Andrea Tláskalová |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
TIP: jednoduché je také pěstování měsíčku lékařského, u kterého žáci můžou v červnu i v září pozorovat vývoj – od poupěte po dozrálá semena.
Autor díla: Andrea Tláskalová |
S pěstováním rajčat i měsíčku mám dlouholeté zkušenosti. Jedná se o nenáročnou aktivitu, která je u žáků oblíbená pro „hmatatelné“ výsledky jejich práce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.