Vzdělávací cíle:
Předmatematické představy: Jablíčka
Činnosti:
1. Diskuse: Opakování ročních období, tvarů, barev a plodin
Začneme diskusí v ranním kruhu o ročních obdobích:
2. Říkanka: Cvičení a dodržování rytmu, rozvoj sluchového vnímání
V dalším úkolu se naučíme říkanku s rytmizací: Budeme tleskat do rytmu. Vystřídáme několik variant: Tleskneme při každé slabice, náročnější varianta je tlesknutí při každé první nebo při každé druhé slabice.
Můžete rytmizaci doplnit dřívky, chrastítky, nebo jinými Orffovými nástroji.
Jablíček je plný sad,
půjdeme je očesat.
Pojeď se mnou, milý ježku,
vezmeme si koloběžku.
Pojeď se mnou do sadu,
dám ti jablek hromadu.
Autor: Jiří Žáček
Zdroj: Domácí slabikář
3. Sbíráme jablíčka: Třídění a řazení dle pokynů
Pomůcky: Pro každé dítě čtyři papíry: červený, žlutý, zelený a obyčejný bílý
Nyní si zahrajeme na sklizeň jablíček.
Dejte dětem každému tři barevné papíry: červený, zelený a žlutý, aby si z nich namuchlaly koule jako jablíčka. Potom jim rozdejte bílé papíry, které již nemuchlají a položí si je jako podklad před sebe. Udělujte dětem následující instrukce (můžete variovat dle barev několikrát). Vždy zkontrolujte správnost plnění a počkejte, až budou mít hotovo všichni:
4. Sklízíme jablíčka do košů: hod spodním a horním obloukem, odhad vzdálenosti
Pomůcky: Velké nádoby jako cíl k házení „jablek“, papírové koule z předchozí činnosti
Musíme nasbíraná „jablíčka“ ještě uklidit do košů, abychom je potom odnesli a mohli z nich třeba upéct koláč nebo štrúdl. S opravdovými jablíčky musíme zacházet opatrně, aby se nepotloukla. S těmi papírovými ale můžeme klidně házet.
Udělejte dětem startovní pozici. Děti svá tři jablíčka budou do košů házet. Ať si zkusí hod horním i spodním obloukem, jakým způsobem se jim bude lépe mířit. Pokud se netrefí, mohou si pro svou kouli dojít a zkusit to znovu. Děti mohou házet po jednom, na družstva, nebo hromadně s větším počtem vyznačených pozic k hodu. Pozice mohou být rovněž v různé vzdálenosti a děti si zkusí, odkud se dovedou trefit.
5. Rozcvička s balóny: Skupinová kooperace, míření a spolupráce, vedení nohou, základy práce s míčem, prostorová orientace
Pomůcky: Měkké míče
Teď si můžeme s jablíčky trochu zacvičit a pohrát, abychom se protáhli a měli silné a zdravé tělíčko.
6. Pracovní list: Grafický záznam počtu slabik ve slově
Pomůcky: Papíry s předkresleným ovocem, nebo čisté papíry na slovní diktát, pastelky
Připravte dětem papír s obrázky ovoce. Následně společně vytleskávejte slabiky a zaznamenávejte pomocí puntíků počet slabik ve slově pod určené plody, na puntíky můžete dětem připravit políčko. Je dobré použít ovoce s rozlišnými počty slabik (jablko, hruška, švestka, ořechy, ostružina, rybíz, třešně, fík, mandarinka a podobně).
Obrázek je dostupný pod licencí Public domain na: https://pixabay.com/photos/apple-red-delicious-fruit-256261/ (cit. 28. 9. 2020). |
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.