Žák řeší úkoly a situace i za použití digitálních technologií.
Žák ovládá a využívá určené výukové aplikace při svém učení.
Žák tvoří interaktivní herbář.
Žák poznává rostliny v okolí školní budovy a v doma.
Téma: Tvorba interaktivního herbáře
Ročník: 4.–5. ročník
Rozsah vyučovací hodiny: 2–3 vyučovací hodiny
Pomůcky: mobilní telefon, mobilní aplikace PlantNet, 10 usušených rostlin, papíry, psací potřeby
Rozvoj digitální gramotnosti v uzlových bodech vzdělávání:
Úvod a motivační část
Dílčí cíle:
Žák rozliší a pojmenuje alespoň 7 rostlin.
Žák alespoň dvěma větami definuje pojem živá příroda.
Žák dokáže vlastními slovy popsat pojem herbář.
Učitel žáky přivítá. Následně uvede do problematiky živé přírody a rostlin a společně se žáky vede diskuzi na toto téma. Žáci již toto téma mají probrané.
Přinese do třídy různé usušené rostlinky nalepené na papírku s číslicí (př. pampeliška, jetel, kopretina aj.). Nechává rostlinky s číslicemi kolovat, žáci mají za úkol na vlastní papír zapsat vždy číslici a tipnout si, o jakou rostlinku se jedná.
Následně probíhá kontrola a zpětná vazba žákům, diskuse na toto téma.
Učitel vysvětlí žákům, co je to herbář, jak se tvoří (usušení rostlinky, či fotografie = název rostlinky, lokalita nalezení aj.). Poté naváže na téma dnešní hodiny = tvorba interaktivního herbáře.
Hlavní část
Dílčí cíle:
Žáci dokáží vyhledat a zjistit informace 10 rostlin pomocí digitálních technologií.
Žáci samostatně pracují s mobilní aplikací.
Žák ústně předá informace i svým spolužákům a učiteli.
Žáci se společně s učitelem přesouvají do venkovních prostor školy. Po stažení aplikace (samostatně, či ve dvojicích) hledají rostliny. Rostliny vyfotí a aplikace jim nalezne název rostliny. Tyto rostlinky si ukládají do této aplikace. Mají za úkol najít 10 různých rostlin.
Žáci pomocí této aplikace získávají informace o daných rostlinách nacházejících se v okolí.
Poté si žáci vzájemně mohou ukázat své rostliny na telefonu, probíhá i kontrola učitele.
Závěrečná část
Dílčí cíle:
Žák reflektuje vlastní poznatky a postřehy z exkurze.
Žák zhodnotí vlastními slovy hodinu.
Následně proběhne shrnutí celé hodiny učitelem, zhodnocení, pochvala.
Taktéž žáci se zapojí do hodnocení a sebehodnocení (co se jim povedlo). Vyjádří se, co si z dnešní hodiny odnáší.
Domácí úkol
Moji žáci dostali za domácí úkol prostřednictvím aplikace zjistit i názvy rostlin v okolí jejich domova, popřípadě i přímo doma.
Žáci hodinu mimo školní třídu ocenili. Bavila je i práce s mobilním telefonem, protože ho v hodinách tak často nevyužíváme.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.