Díky představeným aktivitám navazujícím na výchozí text se děti zdokonalí v paměťových, řečových i komunikačních dovednostech, které jim později pomohou při učení čtení a psaní. Rozvíjí tedy nejen prvky předčtenářské gramotnosti, ale šíře znalosti a zkušenosti, které pro ně mohou být zdrojem dalšího poznávání.
V krátkém článku Vám představuji ucelený blok aktivit založených na práci se základní pohádkou o Červené Karkulce, které jsou vhodné pro pedagogy mateřských škol nebo učitele 1. ročníku ZŠ. Na základě výchozího textu jsem vypracovala 6 aktivit pro děti předškolního věku v české škole v Melbourne a vyzkoušela je s nimi. Jde především o aktivity vedoucí děti k činnostem, které jsou jim blízké, přirozené a zároveň pomáhají rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost.
Mnohé z těchto aktivit jsou aplikovatelné na jakoukoliv jinou pohádku a nevyžadují příliš náročnou přípravu. Děti si mohou pohádku zažít všemi smysly a přitom být kreativní. Skrze svůj vlastní zážitek si tak příběh lépe zapamatují.
Aktivity jsou odlišné, tak aby se každé dítě mohlo zapojit podle svých možností a schopností. Jenom tak si bude budovat pozitivní vztah ke čtení a vzdělávání.
Čas pro jednotlivé aktivity (které jsem pro Vás detailně popsala) by neměl příliš překročit doporučenou dobu (která je uvedena u každé úlohy), aby děti udržely pozornost a byly stále motivované ke spolupráci. K aktivitám je možné se vracet, zejména pokud nemá pedagog dostatek času projít všechny najednou.
1. Brainstorming – 10 min
Děti sedí pohodlně na zemi v kroužku a s pedagogem si prohlížejí klíčová slova k pohádce (učitel si připraví obrázky hlavních pohádkových postav nebo použije obrázky z knížky). Učitel se též může dětí zeptat, jak si myslí, že příběh dopadne nebo jak se bude odehrávat.
2. Básnička – 15 min
Tato činnost nevyžaduje velkou přípravu. Jde především o rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností na úrovni receptivní (vnímání, naslouchání, porozumění), ale také produktivní (výslovnost, vyjadřování).
Naučíme se pohybovou básničku formou slovní hry na ozvěnu – děti zopakují nejprve slova, poté části veršů a přitom si společně ukazujeme jednotlivé části básničky (provádíme ve volném prostředí). Děti si na básničce procvičují výslovnost, jsou aktivní a zapojují vlastní myšlenky, aby je později mohly i sdělit.
Říkanka s vyzkoušenou dramatickou/pohybovou ilustrací ke hře na ozvěnu:
Červená čepička, – ukazujeme stříšku nad hlavou
čiperná holčička, – pobíháme v malém kroužku
přešla kus lesíčka. – jdeme tam a zpátky
Dobroty v košíčku, – olizujeme se jazykem kolem pusy
trhala kytičku – předstíráme, že trháme kytky ze země
pro svoji babičku. – namalujeme do vzduchu velké srdíčko
Tu však vlk sežral, – otvíráme ústa a přivíráme zuby
na stáří nedbal. – kroutíme společně hlavou
Myslivec přišel, – předstíráme, že si dáme pušku kolem ramene
chrápat ho slyšel – vydáváme chrápavý zvuk
Do břicha kámen, – chytneme se bolestivě za břicho
žízeň a amen. – předstíráme, že jsme umřeli a lehneme si na zem
Doplňující aktivita – 5 min
Vymýšlíme slova začínající hláskou Č a K a vymýšlíme další věci, které jsou červené (jablko, jahody, střecha….)
3. Poslech pohádky o Červené Karkulce – 10 min
Děti se pohodlně usadí na zem a poslouchají pohádku, kterou učitel čte nebo vypráví vlastními slovy. Děti si zažijí celý příběh.
4. Zpětná vazba – 10/15 min
Učitel pokládá otázky, a tím ověřuje porozumění textu u dětí. Opakuje fakta z textu a zapojuje u dětí vlastní kritické myšlení. Současně s dětmi opakuje dílčí znalosti, které si osvojily již dříve (roční období, počasí, jídlo, rostliny a zvířata v lese…)
1. Jaké bylo roční období, když šla Karkulka k babičce? – opakování roční období
2. Jaké bylo počasí, když šla Karkulka k babičce? – opakování počasí
3. Co by se stalo, kdyby Karkulka nešla lesem, ale šla po cestě, jak ji radila maminka? – rozvíjí představivost dětí
4. Co maminka dala Karkulce do košíku, aby přinesla babičce k narozeninám? Co by v košíku určitě nemělo být? – opakování jídla, vhodné/nevhodné věci, které můžeme darovat k narozeninám
5. Myslíš si, že byl vlk spravedlivě potrestán, nebo bys ho potrestal/a jinak? – rozvíjí dětskou představivost, smysl pro spravedlnost. Pokud mají děti různé návrhy, hodnotíme, zda se jedná o vhodný trest pro pohádkovou bytost
6. Co mohla Karkulka v lese kromě kytiček pro babičku natrhat? – opakování rostlin, které rostou v lese
7. Jaká zvířata mohla Karkulka v lese vidět? – opakování zvířat, která žijí v lese
8. Co se ti na pohádce nejvíc líbí? – vyjádření vlastního názoru, hodnocení vlastního prožitku
9. Jak jsi cítil/a při poslechu pohádky? – např: Bál/a jsi se? Měl/a jsi o Karkulku strach? Byl/a jsi naštvaná na vlka za to, co provedl?
5. Tvoření k pohádce – cca 30 min (záleží na náročnosti)
Na povídání navážeme výtvarnou činností. Tvoření v dětech vyvolává radost a nadšení. Stávají se kreativci ony samy a zapojují vlastní fantazii. Děti si vytvoří jednoduché loutky z tvrdého papíru, které nalepí na špejle. Mohou si vybrat, jakou postavu nebo kulisu budou vyrábět, k dispozici mají např. vodové barvy, voskové pastelky a drobný materiál, kterým mohou loutky dozdobit (např. pírko z ptáka myslivcovi za klobouk, vyvalené nalepovací oči pro vlka, červenou látku na Karkulčin čepec atd.)
6. Loutkové divadlo – 20 min
Na závěr si s dětmi zahrajeme krátké divadlo s vlastnoručně vyrobenými loutkami na špejli. Postavíme si chaloupku a u ní se loučí maminka s Karkulkou. Potom přijde na řadu les a v něm se objeví vlk. Do jiné chaloupky uložíme babičku. A nakonec důležitý myslivec a stará studna.
(Loutky: Karkulka, babička, maminka, vlk, myslivec, chaloupka Karkulky, les, chaloupka babičky, studna) – pokud by dětí ve třídě bylo víc, rozdělila bych je do více skupin a vytvořila všechny loutky v rámci jedné skupiny.
Loutkové divadlo nejdříve zahrajeme společně s pedagogem, který vypráví pohádku a děti se střídají s loutkami a kulisami. Poté děti tvoří scénář samy. Zvládnou se vyjádřit celými větami a mohou vymýšlet svoje vlastní nápady v konverzaci mezi postavami. Pokud se k pohádce budete vracet, příště se mohou role vyměnit.
7. Pohybová aktivita – 20 min
Nakonec si děti mohou zahrát ve třídě nebo venku pohybovou hru. Na jedné straně stojí „vlk“ a snaží se pochytat všechny „Karkulky“, které přebíhají na vlkovu stranu.
Přitom opakují:
Díky představeným aktivitám navazujícím na výchozí text se děti zdokonalí v paměťových, řečových i komunikačních dovednostech, které jim později pomohou při učení čtení a psaní. Rozvíjejí tedy nejen prvky předčtenářské gramotnosti, ale šíře znalosti a zkušenosti, které pro ně mohou být zdrojem dalšího poznávání.
Na konci celého bloku měly děti zažitý celý pohádkový příběh. Při loutkovém divadle se zvládly vyjadřovat celými větami a vymýšlely svoje vlastní nápady v konverzaci mezi postavami, které byly velmi nápadité a vtipné.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.