Odborný článek

Co je Edurama

18. 5. 2020
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. RNDr. Danuše Kvasničková Csc.

Anotace

Článek podává celkovou informaci o připravovaném portálu Edurama a interaktivních úkolech pro prvouku a přírodovědu využitelných v současné době.

EDURAMA je soubor úkolů, které postupně vedou k chápání pojmů v jejich souvislostech a v situacích, které jsou běžné a k nimž je třeba zaujímat i vlastní postoje...

Již připravené úkoly se vztahují ke klíčovým pojmům RVP vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět, a to od 2. ročníku až po 5. ročník 1. st. ZŠ.

Celý portál Edurama bude představovat knihovnu, rozčleněnou do jednotlivých knih, pro prvý a vyšší stupně vzdělávání. Zatím je možno celkově popsat 2 základní police knih této „knihovny“.

První police „knih“ pro 1. st. ZŠ s názvem vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět obsahuje „knihy“ s názvy:

  1. Věci kolem nás – interaktivní úkoly, ve kterých se žáci postupně aktivně seznamují s řadou klíčových, běžně používaných pojmů obecného charakteru a jejich dvojic (např. přírodnina – část přírody a lidský výtvor, surovina – výrobek, obal – odpad apod.).
  2. Voda – úkoly zaměřené na pozorování, využívání zkušeností, provádění jednoduchých pokusů, vyvozování závěrů a postupné zobecňování – se stále se zvyšující náročností – a obdobně je tomu i u následujících knih, jejichž témata jsou zřejmá z názvů:
  3. Vzduch, 4. Nerosty a horniny, 5. Půda, 6. Slunce, Země 7. Živočichové, 8. Rostliny, 9. Houby a bakterie, 10. Vztahy v přírodě, 11. Člověk a společnost.

Úkoly jsou v rámci jednotlivých knih ještě roztříděné do tří základních kapitol:

První kapitola je vždy věnována základnímu vyvození a pochopení pojmu, druhá kapitola se týká vztahu dané základní části, která je v názvu knihy (např. Voda), k člověku (lidem – o její potřebě, vlivech, způsobu využití pro náš život atd.) a třetí kapitola s úkoly, které se týkají nesprávného jednání či naopak možností a způsobů ochrany a správného využívání dané části přírody či lidských výtvorů…

V rámci jednotlivých „kapitol“ jsou navazující úkoly, jejichž vyřešení vede ke shrnutí, tj. ke stručnému informačnímu textu (např. obvyklému v učebnici).

Počet úkolů v jednotlivých kapitolách je různý a úkoly se liší podle zaměření: některé kladou jednoduché otázky na zkušenosti z běžného života, jiné představují návody k jednoduchým pokusům či k pozorování, ptají se na názor nebo odhad dítěte, vyžadují přiřazování a třídění obrázků, vyzývají k pozorování okolí, k doplňování textu, k vyvozování závěru nebo k řešení jednoduché tajenky, čímž se žák aktivně dostává k odbornému pojmu, který se ještě dále procvičuje v různých souvislostech a situacích apod. Pokud jde o jednoznačnou odpověď (při třídění věcí a jevů, správného či chybného označování, přiřazování atd.), dítě se vzápětí dozví, zda odpověď byla správná, prostřednictvím vyskakovacího obrázku klauna, kdežto odpovědi nejednoznačné (které lze vyjádřit různě) porovnává a hodnotí učitel. U každé odpovědi má učitel k dispozici vzorovou odpověď a obvykle i metodickou poznámku doporučující další aspekty, návaznosti, pozorování, příklady apod.

Na 1. st. ZŠ je každý úkol vždy na jedné stránce, aby žák měl celý úkol jasně před sebou – a nemusel „rolovat“. Celkový počet úkolů ve všech knihách a kapitolách v této části knihovny je značný – 837 úkolů.

Učitel má v metodické části k dispozici tabulky souvislostí mezi jednotlivými úkoly a klíčovými pojmy RVP a doporučené následné rozvržení úkolů do jednotlivých ročníků. To umožňuje respektovat individuálně a diferencovaně připravované školní vzdělávací programy.

Předpokládá se, že žák se v průběhu docházky do jednotlivých ročníků bude setkávat se stále náročnějšími úkoly z jednotlivých knih. Slovní označení nově uváděných pojmů se řeší formou tajenky, aby si žák nová takto aktivně vyvozená slova lépe zapamatoval.

Pro ověření získaných základních znalostí z jednotlivých knih portálu EDURAMA jsou určeny testové úkoly podle návrhů učitelů ze spolupracujících škol.

(Hlavní autorkou obsahu této části i celého portálu je RNDr. PhDr. Danuše Kvasničková, CSc., která využila svých mnohaletých zkušeností z autorství v řadě učebních textů a ze spolupráce s mnoha školami na všech stupních školské soustavy, úkoly recenzoval a na jejich úpravě spolupracoval RNDr. Václav Sedláček, býv. ředitel ZŠ v Březnici. Obrazový doprovod úkolů zajišťoval p. J. Hůla a celkovou kontrolu provedl Prof. Ing. Vlad. Kalina, CSc.)

Na první polici úkolů zaměřených k vyvozování a chápání nových pojmů, jejich nejrůznějších souvislostí apod. navazuje police „aplikačních“ knih označená „Další vzdělávací obory 1. st. ZŠ“, která obsahuje úkoly pro český jazyk, anglický jazyk, matematiku, informatiku, výtvarnou výchovu a pracovní výchovu v naprosté většině navržené učiteli z 1. st. ze spolupracujících základních škol.

A jak je možno tyto úkoly využívat?

Především přímo při vyučování – pro aktivní (či aktivizující) výklad, čili společnou aktivní práci učitele se žáky.

Lze je také využívat nejprve pro samostatné řešení úkolů žáky (nebo jejich skupinami) a následnou kontrolu, diskusi, opravy i s doplňujícím výkladem učitele ve škole.

Lze je také výběrově zadávat jako domácí úkol.

Podrobně jsou tyto návrhy rozvedeny v části EDURAMA „Příručka pro učitele“.

A co je KORONAEDURAMA?

V současné těžké době pandemie pro školy i učitele se výše uvedené možnosti využívání portálu EDURAMA ještě zkomplikovaly nepřítomností žáků ve školách a potřebou zajistit zpětné kontakty mezi učiteli a žáky, kteří musí být doma, což je ne právě výhodná situace zejména pro počátky využívání portálu EDURAMA.

K původním požadavkům zajištění kontaktů mezi učitelem a žáky přibyly ještě požadavky zpětné vazby mezi učitelem a žákem doma.

Je tedy třeba zajistit:

a)       Zadání úkolů učitelem pro žáka v domácím prostředí – tj. jeho poslání na adresy žáků. Za této situace nejde o předávání jednotlivých úkolů, ale vždy o soubory úkolů, jejichž vyřešení na sebe navazuje a nakonec vede k danému textu, což učiteli šetří čas…

b)      Vyřešení úkolů žákem v domácím prostředí a poslání zprávy o vyřešení úkolů zpět na adresu učitele.

c)       Kontrolu řešení úkolů učitelem a zpětnou (motivační) informaci o úspěšnosti řešení pro žáka spojenou se zasláním textu vyplývajícího z vyřešení úkolů (tj. části „učebničky“, kterou si takto žák postupně vytváří.

Vazby mezi ad b) a ad c) se mohou opakovat v případě nesprávného řešení úkolu žákem a opravami učitele.

Pro portál KORONAEDURAMA byly proto připraveny příklady souborů úkolů – tzv. výukové plány pro jednotlivé ročníky 1. st. ZŠ tak, aby pro práci žáků v domácím prostředí mohl učitel zaslat vždy najednou (např. na celý týden) jeden výukový plán (tedy nikoliv jen jednotlivé úkoly, což by učitele i žáky velmi zdržovalo).

Pro tuto situaci byly zpracovány nezbytné technické úpravy ze strany řešitelů využívání výpočetní techniky (Computer Systems Consulting s.r.o.) i ze strany autorů alespoň pro vzorové části využívání úkolů z náhradního portálu KORONAEDURAMA, který vám teď předkládáme k využívání na adrese: https://www.edurama.cz/.

Informaci o případné zkušenosti s využíváním portálu KORONAEDURAMA posílejte, prosím, na adresu: dotazy@edurama.cz.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. RNDr. Danuše Kvasničková Csc.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024