Tato vzdělávací oblast je koncipována pouze pro 1. stupeň. Sjednocuje společenskovědní a přírodovědné učivo, včetně výchovy ke zdraví. Jsou tu integrována témata, která se týkají člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví atd. Uplatňuje se zde pohled do historie i současnosti s cílem směřovat k vytvoření dovedností pro praktický život. Navazuje na poznatky, dovednosti a prvotní zkušenosti žáků získané ve výchově v rodině a v předškolním vzdělávání a dále je rozvíjí. Žáci se učí pozorovat věci a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti, učí se je pojmenovávat, vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat na názory a podněty jiných. Na základě poznání sebe a svých potřeb se učí vnímat základní vztahy mezi lidmi, učí se porozumět světu kolem sebe a vnímat přednosti i problémy současného způsobu života. Předpokladem správného naplnění obsahu této vzdělávací oblasti je propojení s reálným životem a s praktickou zkušeností žáků. Základem výuky by měl být osobní příklad učitelů a vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo modelových situací při osvojování potřebných dovedností, způsobů jednání a rozhodování.
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je členěna do pěti tematických okruhů:
Zájem dětí o poznávání okolního světa a hledání odpovědí na různé problémy a otázky, které přináší život, je významným momentem ovlivňujícím rozvoj jejich osobnosti. Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět nabízí učitelům bohatou škálu příležitostí a možností, jak tento zájem dětí podchytit a vést je nenásilně tak, aby byly dostatečně vnímavé a zároveň odolné vůči změnám v okolním světě, aby na ně dokázaly pružně reagovat a učily se být zodpovědné za svá rozhodnutí. Učivo by nemělo být žákům předáváno izolovaně, ale v hlubších souvislostech, předpokládá se propojení s řadou průřezových témat. Právě zde je největší prostor pro různé formy výuky: integrovanou výuku, projektové vyučování či výuku v blocích, vycházky, exkurze, besedy se zajímavými lidmi.
Na konci 5. ročníku by měli všichni žáci prokázat dovednosti, které jsou vyjádřené očekávanými výstupy pro 2. období u jednotlivých tematických okruhů.
Prostředkem ke splnění tohoto cíle je výběr vhodného učiva. Učivo uváděné v RVP ZV má charakter doporučeného rámce, ze kterého mohou učitelé čerpat a případně i některé náměty do svého školního vzdělávacího programu doplnit. Takto definované učivo je pak již v rámci školy závazné pro všechny vyučující. Metody a způsoby práce ve vyučování by měly být voleny tak, aby směřovaly k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí, a jak již bylo uvedeno, měly by mít převážně činnostní charakter, kdy se žáci k novým poznatkům, dovednostem a postojům dopracovávají svým vlastním úsilím - pozorováním, objevováním, vlastním prožitkem, osobní zkušeností aj.
Oblast Člověk a jeho svět přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :
Pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je v rámcovém učebním plánu, který je pro všechny školy závazný, vymezen minimální počet 12 hodin týdně pro všechny ročníky l. stupně. Počet hodin i rozdělení učiva do jednotlivých ročníků je v kompetenci školy. Při výběru učiva do ročníků je třeba vycházet z očekávaných výstupů pro jednotlivá období. (l. období : 1. - 3. ročník, 2. období: 4. - 5. ročník)
Minimální časovou dotaci je možné rozšířit o další hodiny z disponibilní časové dotace.
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět umožňuje vyučujícím v maximální míře uplatňovat své pedagogické tvůrčí schopnosti, používat moderní vyučovací metody a tím aktivovat žáky a vybavovat je všestrannými kompetencemi důležitými pro uplatnění v běžném životě. Žáci zde též získávají a upevňují své pracovní návyky a připravují se tak na specializovanější výuku ve vzdělávacích oblastech na 2. stupni - Člověk a společnost, Člověk a příroda a Výchova ke zdraví.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.