Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Nebojím se říct, co cítím
Odborný článek

Nebojím se říct, co cítím

21. 4. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Ing. Jitka Veselá

Anotace

Téma nabízí vhodné příležitosti k uvědomění si a pochopení svého vlastního já, své role v rodině a překonání strachu. Nebát se povídat si o tom, co cítím, jak se cítím, co je mi milé a naopak.

Příležitosti
  • Komunitní kruh - učitelka nastíní téma „Naše rodina" - vztahy v rodině, příhody z dětství
  • Rozhovor - Učitelka nejprve kutálí nerozmotané klubíčko směrem k dětem a pokládá otázky. „S čím se nám chceš svěřit?" Děti se mohou libovolně vyjadřovat. Většinou sdělují zážitky z víkendu. Po chvíli učitelka změní téma otázek: „Kde bydlíš a kolik je vás doma?"
  • Pavučina - Nit klubíčka se postupně odmotává. Dítě, ke kterému se klubíčko dokutálí, uchopí nit a klubíčko pošle dál. Postupným odmotáváním nitě vznikne pavučina. Děti se rozpočítají na 1. a 2. (neustále drží nit v dlani). Na předem domluvený pokyn „první" sedí na zemi a „druzí" si stoupnou, z plošné pavučiny tak vznikne prostorová.
  • Pohybová hra „Pavučina" - v prostoru jsou nataženy provázky, které děti zdolávají, překračují, prolézají. Motivace - překonání vlastního strachu.
  • Kolik je nás doma - každé dítě na lísteček nakreslí tolik koleček (nebo napíše číslici odpovídající počtu osob), které bydlí u nich doma. Tuto situaci lze následně využít k pohybu ve třídě. Děti budou v prostoru tvořit skupiny podle počtu koleček.
    Porovnávání (více, méně, hodně, málo), třídění, upevňování jednoduché číselné řady.
  • Prohlížení a popis fotografií
    • vyprávění učitelky s využitím vlastních fotografií: „Jak se seznámili moji rodiče."
    • výzva k dětem: „Vyprávějte si doma s rodiči jak se seznámili, požádejte je o fotografie z jejich svatby."
    • následující den: uspořádání výstavky fotografií, vyprávění, sdělování prožitků, členové rodiny
  • Námětové hry - na domácnost, na rodinu
  • Loutky v životní velikosti - kluk a holka (textilní figuríny se znaky pohlaví). Improvizace s oživlými figurínami: „Jak se chováš, když máš někoho rád a naopak?" (úsměv, dotyk, pohlazení, pomoc, atd.)
  • Rozhovor - jak se zachovám pokud se mi něco nelíbí nebo mi někdo ubližuje
    • na koho se obrátit, kde hledat pomoc
    • schránka na tajemství - vytvoříme spolu ve třídě schránku, kam mohou děti vkládat své obrázky, „dopisy", když budou chtít s něčím poradit nebo pomoci a nebudou nám to chtít říct přímo.
    • barevné lístečky ve tvaru kytičky s číslem linky Dítě v tísni

Další použitá literatura:
Klimeš P.a kol.: Cvičíme s dětmi a neb jógová cvičení a hry pro radost. Společnost Jóga v denním životě, 2002.

Literatura a použité zdroje

[1] – BLAHUTOVÁ, M.; KLENKOVÁ, J.; ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3627-3.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Jitka Veselá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě