Odborné články Předškolní vzdělávání Nebojím se říct, co cítím
Odborný článek

Nebojím se říct, co cítím

21. 4. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Ing. Jitka Veselá

Anotace

Téma nabízí vhodné příležitosti k uvědomění si a pochopení svého vlastního já, své role v rodině a překonání strachu. Nebát se povídat si o tom, co cítím, jak se cítím, co je mi milé a naopak.

Příležitosti
  • Komunitní kruh - učitelka nastíní téma „Naše rodina" - vztahy v rodině, příhody z dětství
  • Rozhovor - Učitelka nejprve kutálí nerozmotané klubíčko směrem k dětem a pokládá otázky. „S čím se nám chceš svěřit?" Děti se mohou libovolně vyjadřovat. Většinou sdělují zážitky z víkendu. Po chvíli učitelka změní téma otázek: „Kde bydlíš a kolik je vás doma?"
  • Pavučina - Nit klubíčka se postupně odmotává. Dítě, ke kterému se klubíčko dokutálí, uchopí nit a klubíčko pošle dál. Postupným odmotáváním nitě vznikne pavučina. Děti se rozpočítají na 1. a 2. (neustále drží nit v dlani). Na předem domluvený pokyn „první" sedí na zemi a „druzí" si stoupnou, z plošné pavučiny tak vznikne prostorová.
  • Pohybová hra „Pavučina" - v prostoru jsou nataženy provázky, které děti zdolávají, překračují, prolézají. Motivace - překonání vlastního strachu.
  • Kolik je nás doma - každé dítě na lísteček nakreslí tolik koleček (nebo napíše číslici odpovídající počtu osob), které bydlí u nich doma. Tuto situaci lze následně využít k pohybu ve třídě. Děti budou v prostoru tvořit skupiny podle počtu koleček.
    Porovnávání (více, méně, hodně, málo), třídění, upevňování jednoduché číselné řady.
  • Prohlížení a popis fotografií
    • vyprávění učitelky s využitím vlastních fotografií: „Jak se seznámili moji rodiče."
    • výzva k dětem: „Vyprávějte si doma s rodiči jak se seznámili, požádejte je o fotografie z jejich svatby."
    • následující den: uspořádání výstavky fotografií, vyprávění, sdělování prožitků, členové rodiny
  • Námětové hry - na domácnost, na rodinu
  • Loutky v životní velikosti - kluk a holka (textilní figuríny se znaky pohlaví). Improvizace s oživlými figurínami: „Jak se chováš, když máš někoho rád a naopak?" (úsměv, dotyk, pohlazení, pomoc, atd.)
  • Rozhovor - jak se zachovám pokud se mi něco nelíbí nebo mi někdo ubližuje
    • na koho se obrátit, kde hledat pomoc
    • schránka na tajemství - vytvoříme spolu ve třídě schránku, kam mohou děti vkládat své obrázky, „dopisy", když budou chtít s něčím poradit nebo pomoci a nebudou nám to chtít říct přímo.
    • barevné lístečky ve tvaru kytičky s číslem linky Dítě v tísni

Další použitá literatura:
Klimeš P.a kol.: Cvičíme s dětmi a neb jógová cvičení a hry pro radost. Společnost Jóga v denním životě, 2002.

Literatura a použité zdroje

[1] – BLAHUTOVÁ, M.; KLENKOVÁ, J.; ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3627-3.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Jitka Veselá

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě