Téma jsme využili pro společné setkání rodičů a dětí ve škole ve společné EKO dílně. Maminky s dětmi vyrobily v „rodinném týmu" čarodějnice. Na jejich výrobu byl použit odpadový a zbytkový materiál - PET láhve, plechovky, textil, zbytky kůže, provázky, letáky, krepový papír, větve, listí atd. Děti se seznamovaly s názvy použitých materiálů a s jejich likvidováním. Hotové výrobky byly vyvěšeny ve vestibulu školy - zájemci pomáhali porotě hlasovat na připravených lístcích, které čarodějnice, čaroděj nebo strašidlo jsou nejkrásnější. Vyvěsili jsme si loutkovou čarodějku ve třídě. Z látkových barevných kostek a Polikarpovy stavebnice děti společně postavily v prostoru třídy dům pro čarodějku Dorku.
Společnou činnost jsme začali četbou pohádky z knihy Čarodějka Dorka (Jennifer Jordan). Příběh byl přerušen v momentě, kdy čarodějka Dorka na střeše domu vidí lidi a zvířata, jak si navzájem slovně i fyzicky ubližují. Děti postupně říkaly, co se jim nelíbí, vzaly si připravený bílý papír (A4) a toto své „zlo" vypustily - pošeptaly (neslušná slova, různé formy ubližování, špatného chování - krádež, trucování) a zabalily do papíru, připevnily na větvičku, podvázaly pevně provázkem, aby zlo neuteklo. Větvičky s uvězněným zlem jsme umístili do květináče, abychom měli na paměti, jak se správně chovat. Povídali jsme si o tom, jak se k sobě chováme, jak lze vztah mezi přáteli upevnit. Poté jsme příběh dočetli do konce - čarodějka umí všelijaké čáry a kouzla, ale skoro vždycky je poplete. Je hodná, svými kouzly nikomu neubližuje.
SLUCHOVÁ: Připravili jsme si různé předměty a rytmické a melodické nástroje - papír, skleničku, hřebík a pokličky, triangl, klavír, flétnu, zvonkohru. Společně jsme vytvářeli zvuky a tóny, slovně vyjadřovali pocity ze slyšeného - který zvuk je nám příjemný a který naopak nepříjemný. Také jsme odhadovali, jak zvuk vzniká a co může znamenat (kopnutí, plesknutí).
PANTOMIMA: Jak bychom se měli a naopak neměli chovat (využití motivačního textu z knihy Jennifer Jordan Čarodějka Dorka.
ČICHOVÁ - VAŘÍME LEKTVAR: Některé čarodějnice uměly zahánět nemoci, vařily různé lektvary. Do misek jsme nasypali dětem známé druhy koření. Nejdříve jsme ho pojmenovali (děti rozlišovaly nejen podle vzhledu, ale také podle typické vůně) - pepř, skořice, sůl, kmín, hřebíček. Přikryli jsme oči a hádali podle vůně, jaké koření dává Dorka do lektvaru. Poté jsme vymýšleli kouzelné formule a proti jaké nemoci (zlu) lektvar uvaříme. Nakonec děti koření smíchaly do hrnce, zalily teplou vodou, promíchaly (voní - nevoní?).
PAVOUK ČARODĚJKY DORKY: Z Polikarpovy stavebnice jsme vytvořili rám, pomocí provázku natáhli osnovu a proplétáním stužky vytvořili pavučinu. Ze skořápky a drátků jsme sestavili pavouky, které jsme pověsili na pavučinu a vystavili ve vestibulu MŠ. Prohlíželi jsme encyklopedie a odborné knihy o hmyzu, o pavoucích a broucích, které jsme poznávali a pojmenovávali.
GRAFOMOTORICKÉ HRY:
Pavouk Pepík (N. Janotová)
„Pavouk Pepík spřádá nitky,
vedle krásné žluté kytky.
Plete, plete pavučinku
Pro pavoučka Karolínku."
GYMNASTIKA MLUVIDEL A DECHOVÁ CVIČENÍ:
ARTIKULAČNÍ CVIČENÍ: Procvičovali jsme „L" ve výslovnosti slov - letí, létá, léto, lup, lupe, lupa, louka, les, kolo, postel, pila, lýko, chvíle, mléko apod. s hlasovou modulací. Na jeden nádech - „ABRAKADABRAKA ELCEPELCE KOTRMELCE".
LEXIKON KOUZEL: Přeložili jsme papír formátu A3 - kreslili pastelkami:
HRY NA ZAHRADĚ:
Vyvrcholením čarodějnického reje bylo společné setkání při „pálení čarodějnic" na školní zahradě. Převlečení provozní zaměstnanci byli naší porotou. Vybrali nejkrásnější strašidla a čarodějnice, spočítali hlasy z krabiček ve vestibulu školy. Napsali diplomy, připravili ceny pro vítěze i pohoštění pro všechny.
Hlavní čarodějka (ředitelka školy) přivítala děti. Spálili jsme všechno zlo, které bylo zavázané v papírech. Všichni jsme si zazpívali písničku „O bábě". Hlavní čarodějka vyhlásila vítěze soutěží. Odměnu samozřejmě dostaly všechny děti. Na řadu přišlo opékání vuřtů a občerstvení. Na závěr nesměl chybět rej čarodějnic a strašidel.
Všechny hry a činnosti děti velmi emotivně prožívaly. Čarodějnický rej se stal pro naši MŠ tradicí, při které se scházíme s rodiči, dětmi a všemi pracovníky MŠ.
KAFOMET: Přichází jaro - Morena. TC-007,4
JORDAN, J.: Dobrodružství čarodějky Dorky. Bratislava: Junior 1993. ISBN 80-7146-054-0.
SVOJTKA&Co. Nakladatelství: Encyklopedie Hmyz. 2007. ISBN 80-7352-703-0.
Kolektiv autorů: Svět kolem nás. Státní nakladatelství dětské knihy. Praha, 1963.
DVPP:
Doc. PhDr. Eva Jeníčková - Relaxace a uvolňovací cvičení
MUDr. Eva Čadková - Dechová gymnastika
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: