V období okolo třetího až čtvrtého roku věku jsou u dětí poměrně časté fyziologické obtíže v řeči, které někdy mohou být mylně považovány za počátek koktavosti. Pravděpodobně se jedná o přirozenou nevědomou strategii dítěte při lingvisticky náročném projevu, kdy si opakováním, popř. zarážkami v řeči, pomáhá získat více času pro složitější vyjádření. Pouze malé procento fyziologických iterací (opakování slov) se v pozdějším věku rozvine ve skutečnou koktavost. Osoby pečující o dítě by měly k těmto obtížím přistupovat citlivě, především by neměly spěchat na řečový projev dítěte.
Jedná se o poruchu projevující se charakteristickým nedobrovolným přerušováním plynulosti procesu mluvení. Jedná se o generalizovanou poruchu koordinace činnosti svalových skupin, které se podílejí na motorické realizaci řeči. Porozumění řeči není narušeno.
Tato porucha má značně nepříznivé dopady na citové prožívání dítěte a jeho sociální zařazení. Mezi nejčastěji uváděné příčiny koktavosti patří dědičnost, negativní vlivy sociálního prostředí, psychická traumata, orgánové příčiny či poruchy metabolizmu. V řadě případů však nelze jednoznačně určit konkrétní příčinu. Podle převahy projevů je koktavost dělena na:
Častým příznakem je také nápadné chování doprovázející řečový projev (grimasy, mrkání, kývání tělem apod.) a vyhýbání se očnímu kontaktu.
Mezi typické příznaky této poruchy patří zrychlení řečového projevu, opakování a vynechávání slabik, narušená artikulace, narušené dýchání, hlasové poruchy a dysmúzie. Vzhledem k překotnému tempu řeči má dítě obtíže s realizací artikulačních pohybů, což vede i k nesprávné výslovnosti. Zrychlení je tím větší, čím více slabik je ve slově, resp. slov ve větě. Breptavost je nejnápadnější právě v dlouhých slovech a větách.
V předškolním věku se vyskytují různé formy narušené komunikační schopnosti. Pokud nejsou adekvátně odborně řešeny, můžou mít negativní vliv na vývoj osobnosti dítěte. Odborná intervence by proto měla být dětem zajištěna včas.
Velmi významnou úlohu má v tomto období prevence zacílená na rozvoj všech rovin jazykového projevu předškoláků. K podpoře dětí s narušenou komunikační schopností v mateřské škole lze doporučit:
Ukázka pochází z publikace Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání, výstupu projektu WELCOME. Kompletní metodika je volně dostupná ke stažení na webu Nakladatelství Raabe v sekci Projekty.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu WELCOME – Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání.
Ostatní články seriálu: