Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Mikroskopování kvasinek
Odborný článek

Mikroskopování kvasinek

18. 6. 2020 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Benediktová
Spoluautoři
prof. RNDr. Michal Mergl, CSc.
Mgr. Petra Vágnerová
Mgr. Jiří Kout Ph.D.

Anotace

Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Kvasinky, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí návrh na dva experimenty s kvasinkami. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.

Tento článek přináší aktivity, které využívají jako modelový organismus kvasinky. Oba úkoly je vhodné spojit dohromady. 

Kvasinky pod mikroskopem

První úkol představuje kvasinky pod mikroskopem.

Pro pozorování budeme potřebovat podložní a krycí sklíčko na mikroskopování, vlažnou vodu, cukr a kvasinky v podobě droždí.

Nejprve necháme kvasinky (kousek droždí) ve vlažné vodě s cukrem volnému vývoji asi po dobu 15 min. Kousek droždí vložíme do vlažné vody, přidáme cukr a promícháme. Stačí připravit v jedné nádobě (malá kádinka) pro celou třídu. Pozor na případný únik materiálu při větším naplnění kádinky. Následně připravíme jednoduše mikroskopický preparát. Na podložní sklíčko odebereme malou část suspenze, případně naředíme vodou a přiklopíme krycím sklíčkem. Mikroskopický obraz je složen z jednotlivých kvasinkových buněk, v některých případech můžeme pozorovat i pučení (obr. 1).

Kvasinky v optickém mikroskopu.
1. Kvasinky v optickém mikroskopu

 Důkaz metabolismu kvasinek

Postupujeme obdobně jako v prvním úkolu, jen jako kultivační nádobu použijeme něco se zúženým hrdlem (menší plastovou láhev, zkumavku ve stojánku nebo laboratorní nádobí – např. Erlenmayerovu baňku). Po založení pokusu umístíme na vrchol zkumavky gumový nafukovací balónek. Naplněné nádoby kvasinkami je praktické umístit na nepropustnou podložku.

Kvasinky vylučují svým metabolismem odpadní plyn, který nafukuje balónek na horním konci zkumavky (obr. 2). Pokus může komplikovat typ balónku, ne všechny se snadno nafouknou.  

Zamyslete se (s pomocí učebnice), proč byl do nádoby přidán cukr? Jaký plyn nafukuje balónek?

Nafukování balónků kvasinkami, J. Peterson
2. Nafukování balónků kvasinkami, J. Peterson

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lenka Benediktová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů