Základní cíle projektu:
Očekávané výstupy dítěte (dítě se naučí):
1. VE ŠKOLCE
2. NEBEZPEČÍ OKOLO NÁS
3. NA ZAHRADĚ
4. NA VÝLETĚ
Jednotlivé bloky zařazujeme podle potřeby a situace. První blok je vhodné zařadit na začátku školního roku, ostatní bloky, popř. jednotlivé činnosti, mohou být dle potřeby zařazovány v průběhu celého školního roku, při vhodných příležitostech a situacích (např. při vycházkách po okolí či do přírody, před výlety).
V rámci projektu spolupracujeme s městskou polici, s hasiči a s pracovníky lékárny.
K jednotlivým pravidlům, s nimiž pracujeme, máme vyrobené „karty" (tabulky z kartonu; na jedné straně je text, na druhé straně obrázek situace, ke které se pravidlo váže.
Příklady nabízených her a dalších činností
JEDEME AUTOBUSEM
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: nebezpečné předměty a pomůcky, praporky, karty s pravidly a obrázky
Průběh činnosti
Paní učitelka řídí autobus - děti se za ni zařadí do dvojic - vyráží na projížďku po třídě. Zastávky autobusu jsou u nebezpečných „objektů" a jsou označeny praporkem, kartičkou s pravidlem. Na zastávce autobus zastaví, zatroubí a následuje seznámení s předmětem, jevem či situací. Děti s pomocí paní učitelky mají:
Zamáváme a přesuneme se na další zastávku. Zastavujeme postupně u okna, židle, stolu, poukážeme na louži na podlaze, ukážeme si elektrickou zásuvku, pomůcky a předměty denní potřeby (jídelní příbor, nůžky, tužky a štětce apod.)
JAK NA TO
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: různé předměty a pomůcky
Průběh činnosti
Učitelka dětem vysvětlí, že předměty kolem nás nám přinesou radost a zábavu, pokud s nimi budeme správně zacházet. Poté děti seznámí se způsoby, jak s nimi bezpečně zacházet:
HLEDÁME STOPY
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: nálepky umístěné na nebezpečných místech a předmětech
Průběh činnosti
Učitelka vysvětlí dětem, že se dozví něco nového o své třídě a o své školce, předem dětem vysvětlí postup hry. Hledáme nálepky, podobně jako indián hledá stopy. Děti postupně po jednom hledají v prostorách třídy, herny, umývárny i šatny ukryté nálepky. Po objevení nálepky dítě přivolá k sobě ostatní děti (smluveným znamením, např. indiánským pokřikem). Děti se soustředí do místa, kde je nálepka objevena.
KDE JE MOJE DOUPĚ?
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: žádné
Průběh činnosti
Vysvětlíme si, že každé zvířátko má někde své doupě, kde se cítí dobře a bezpečně; budeme si každý hledat svůj úkryt. Učitelka si zakryje oči a počítá pomalu do deseti. Každé dítě se schová na nějaké své oblíbené místo, do „doupěte". Děti postupně vysvětlují, kde mají „doupě" a proč si vybraly právě toto místo.
MRAVENEČCI
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: molitanové kostky
Průběh činnosti:
Překážková dráha: děti představují mravenečky, kteří nosí do mraveniště jehličí, klacíky apod. Děti absolvují chůzi s molitanovou kostkou v ruce. Vysvětlujeme si, že mraveneček má čtyři nohy a je v chůzi jistější (předměty drží v kusadlech) a že při chůzi po schodech je lepší a bezpečnější, když máme volné ruce a můžeme se držet zábradlí nebo když nám pomůže dospělá osoba nebo kamarád.
„HOŘÍ"
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: technika a vybavení hasičů
Průběh činnosti
Využili jsme možnosti spolupráce s hasiči, kteří navštívili naši školku i se svojí technikou. Uspořádali jsme ukázku požárního poplachu, před níž jsme si s dětmi zopakovali pravidla, jak se v podobné situaci chovat. Měřili jsme čas, za jak dlouho se nám podaří opustit školu (dětem i všem zaměstnancům).
Příklady nabízených her a činností
JEDEME AUTOBUSEM
Obdobná hra, jako je popsána v bloku č. 1 - Ve školce
PRACOVNÍ LISTY
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Průběh činnosti:
Děti obdrží pracovní listy, kde jsou vyobrazené nejrůznější hračka a předměty denní potřeby. Postupně vyškrtávají, co není a je určeno na hraní.
NAŠI POMOCNÍCI
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: obrázky elektrických přístrojů a domácích spotřebičů
Průběh činnosti
Vytvoříme komunikativní kruh a povídáme si: připomene si domácí spotřebiče, které doma máme a které nám pomáhají při práci; děti by je neměly samy zapínat a dotýkat se jich, mohly by se spálit nebo opařit. Už jsi se někdy o něco spálil? Co jsi cítil? Jak ti bylo? Co jsi měl udělat, aby se to nestalo?
Děti si vybírají jednotlivé obrázky a odpovídají na otázky - dokáží pojmenovat předmět na obrázku, k čemu slouží, kdo a jak s ním do a pracuje, dokázal by se zachovat správně, kdyby se něco stalo, dokázal by si zavolat pomoc, poskytnout první pomoc atd.?
NÁVŠTĚVA LÉKÁRNY
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Průběh činnosti:
Navštívíme lékárnu, hovoříme s lékárníkem o jeho práci, o lécích i možném nebezpečí při nerozumném užívání léků.
Příklady nabízených her a dalších činností
SKŘÍTEK STOPAŘ
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: stopy vyrobené z barevného papíru, praporky, dekorační materiál, obrázky pro děti, čtvrtky, lepidlo
Průběh činnosti
Na zahradě děti vidí, jak si skřítek „stopař" pěkně zařádil - své barevné stopy nechal po celé zahradě. Přemýšlíme, kam nás mají stopy dovést. Losujeme barvu stop, po kterých se vydáme. Pak jdeme po stopách, cesta končí u praporku, kde nám nechal skřítek zprávu: pravidlo. Postupně losujeme barvy a dostáváme se k průlezkám a ke stanovištím modelujícím reálnou situaci z přírody: vosí hnízdo, rostliny a houby, zvířata, hadi, části oblečení a obutí vhodné pro určité počasí či činnosti. Na každém stanovišti se děti seznamují s pravidlem a od skřítka obdrží obrázek, vztahující se k pravidlu (obrázky si později nalepí na čtvrtku, popř. odnesou domů.
OHEŇ, VODA, BLESK
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: zařízení školní zahrady
Průběh činnosti
Seznámení s pravidly hry:
Mezi jednotlivými povely se děti pohybují po zahradě dohodnutým způsobem - chůze, běh, lezení, skoky. Intervaly mezi jednotlivými povely nejsou stejně dlouhé - moment překvapení.
VÝLET DO LESA
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pravidla chování dětí vedoucí k jejich bezpečnosti
Nabízené činnosti
PROCHÁZKA PLNÁ PŘEKVAPENÍ
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: barevné papíry, fixy, nůžky
Průběh činnosti
SILNICE BÍLÁ PŘEDE MNOU
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Pomůcky: velký arch papíru, fix, nůžky, autíčka, časopis s obrázky aut
Průběh činnosti
Papírovou silnici položíme na koberec a spolu s jedním dítětem nakreslíme na jeden konec dům - bude představovat jeho domov. Dopravu používáme, když se potřebujeme dostat z jednoho místa na druhé - na opačném konci silnice si dítě nakreslí druhý dům. Dům není blízko našeho bydliště. Nemůžeme tam dojít pěšky. Kdo navštíví kamaráda? Každé dítě si pak ještě nakreslí další dům a popojíždí autíčkem od svého domu k domům kamarádů a pak se stejnou cestou vrací domů.
Při hře vysvětlíme pojmy - autodoprava, pravidla bezpečnosti. Děti si vystříhají z časopisu obrázky aut, dokreslí na arch mezi domy další silnice a vlepí vystříhaná auta. Hotovou práci vyvěsíme na nástěnku : „Autodoprava".
HRA AUTOBUS
Průběh činnosti
„Je-je-je-je, co se děje - autobus,
že to jede bez koleje - to je vůz!
A když leje, sám se meje - autobus,
zastaví se, kde si přeje - to je vůz!
Cíl (smysl činnosti pro dítě):
Průběh činnosti
Děti navštíví stanici městské policie a seznámí se s jejich prací a kamerovým systémem ve městě a jeho významem. Na kamerovém systému města poznávají známé budovy a ulice ve městě. Děti sledují dopravu a další chodce a hlásí porušování pravidel - zaměřit se na přechody, přecházení ulice apod. Projdeme se městem a vyhledáme kamery, které sledují pohyb ve městě.
1. foto |
2. foto |
3. foto |
4. foto |
Použitá literatura:
Juklíčková - Krestovská, Z.: Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha: SPN, 1989, ISBN 80-04-24497-1.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: