Odborný článek

Malá čarodějnice

14. 4. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Ing. Jitka Veselá

Anotace

Krátkodobý projekt inspirovaný lidovými tradicemi. V rámci integrovaného bloku je poskytován dostatečný prostor k rozvoji dětské fantazie a tvořivosti.

Prostřednictvím projektu rozvíjíme fantazii a tvořivost dětí, vytváříme prostor k získání manuálních dovedností, k rozvoji vztahu ke knize a vzbuzujeme zájem o literaturu formou praktických činností. Nabízené činnosti umožňují aktivní účast dětí.

Časové rozvržení činností

1. den: seznámení s knihou (Malá čarodějnice) a návaznost na roční období i lidovou tradici 30. dubna
2. den: seznámení s pohybovou hrou a zaklínadlem, kreslení a vystřihování
3. den: krátké čtení z knihy, omalovánka čarodějnice + výroba z přírodních materiálů
4. den: komunitní kruh - Co jsme si právě přečetli? + improvizace v tanci
5. den: komunitní kruh, zopakování a připomenutí si předchozího, návrat ke knize, malování dle vlastní představy (např. co se mi líbilo z knihy - jak letí čarodějnice na koštěti)

V průběhu celého týdne využíváme příležitosti k práci s knihou, časopisy, vyhledáváme shodné téma v ilustracích. Celý týden je zakončen velkým čarodějnických rejem na školní zahradě o tzv. filipojakubské noci, při kterém jsou děti převlečeni do čarodějnických kostýmů.

Téma projektu

Lidové zvyky a roční období inspirují k radovánkám. Děti rády nosí do mateřské školy své oblíbené knihy, tentokrát však knihu přinesla paní učitelka. Vypráví o tom, kdy ji jako malá dostala a že ji má doposud ráda. Děti osobní vyprávění obzvlášť zaujme. Učitelka vysvětlí, proč tuto knihu vybrala právě v období před „čarodějnicemi", tj. týden před 30. dubnem.
Program každého následujícího dne se bude odvíjet od některé kapitoly z knihy podle výběru učitelky, ale i po dohodě s dětmi. Tak může mít každý jedinec svůj podíl na událostech, které je daný den čekají, a to ve shodě s plánovanou řízenou skupinovou, kolektivní i individuální činností. Děti vedeme k dodržování předem domluvených pravidel.

Činnosti a příležitosti

Komunitní kruh
Povídání o knize a připomenutí si události, která se v kalendáři blíží.
Vyprávění o předchozích zážitcích. Otázky určuje učitelka a každý den položí pouze takovou, kterou lze využít k motivaci k další činnosti.

  • Viděl(a) jsi někdy nějakou čarodějnici - v televizní pohádce, v divadle, jako ilustraci v knížce?
  • Jak vypadala?
  • Co měla na sobě?
  • Líbila se ti?
  • Byla zlá, nebo hodná?
  • Co dělala?

Hra: „Čarodějnice se obléká"
Trhání látky na různě dlouhé a široké pruhy do rytmu hudby.

Hra: „Zaklínadla a kouzelné říkanky"
Vymýšlení rozličných kouzelných rýmovaček. Pomůžeme dětem příkladem z knihy nebo jiné zfilmované pohádky, kterou znají. Rytmizujeme a dotváříme pohybem + Orffovy nástroje.

Hra: „Vaříme kouzelné lektvary"
Pohybová improvizace za doprovodu zaklínadel.
Přísady, ze kterých se bude vařit:
a) děti přinesou podle vlastní fantazie to, co najdou ve třídě;
b) přísady určí učitelka (splnit svěřený úkol);
c) z fiktivních přísad zakódovaných v symbolech a kresbách, které děti vlastnoručně vytvoří.

Hra: „Slet čarodějnic"
Pohybová improvizace na hudbu.

Pohybová hra: „Let na koštěti"
Pohybová improvizace, na daný signál změna pohybu nebo pozice těla.

Zpěv písní s tématem čarodějnic a pohybová improvizace.

Výtvarná chvilka
Kreslení a vystřihování čarodějnic.
Výroba Malé čarodějnice z přírodních materiálů - brambor poslouží jako hlava, klacíky z břízy budou vhodným materiálem na výrobu košťátka, malý kousek pestré látky na šátek a větší pestrý kus látky na šaty.

Literatura a použité zdroje

[1] – PREUSSLER, O. Malá čarodějnice. Praha : Albatros , 1993. ISBN 80-00-00019-9.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Jitka Veselá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě