Realizace průřezového tématu ve škole mívá mnoho vrstev. Jako koordinátor environmentální výchovy jsem se zabýval otázkou, jak vedle témat začleněných do vyučovacích předmětů a izolovaných akcí vybudovat kontinuální program environmentální výchovy, který by měl potenciál celý školní rok jemně, ale soustavně působit na žáky. Rozhodl jsem se pečlivě vybrat témata pro školní rok, která vycházejí z obsahu environmentální výchovy s tím, že po dobu určitého období se budeme zabývat vždy jedním tématem podrobněji.
Jelikož aktivity, které s touto koncepcí souvisejí, jdou mimo vyučovací předměty a mimo klasifikaci, bylo třeba vymyslet způsob motivace a dopředu se smířit s tím, že tahle aktivita nezasáhne stejnou silou všechny žáky školy. Jedna část motivace spočívá v soutěži, které se žáci dobrovolně zúčastňují (řeší a odevzdávají kvízy, jejichž obsahy vycházejí z daných environmentálních témat). Druhá část motivace spočívá v soustavném připomínání a propagování tématu a soutěže. Důležitá je spolupráce s kolegy, kteří vždy na začátku období, kdy se vyhlásí dané téma, obdrží e-mail, kde je navrženo, jaké činnosti by mohli s žáky podnikat. Kolegové nejsou do spolupráce nijak nuceni, ale někdy i z praktických důvodů ocení, že mají k dispozici program pro smysluplnou samostatnou práci například v situaci, kdy suplují předmět málo blízký své aprobaci.
Témata, která jsem pro tento rok zvolil (příští rok se objeví nová témata, popřípadě stará, ale vhodně modifikovaná), jsou následující:
Klíčovými didaktickými prostředky pro tuto aktivitu jsou nástěnky (respektive postery), kde jsou populární formou prezentovány informace k tématu pro dané období. Z posterů se dají vyčíst všechny podstatné informace pro vyřešení kvízu. Na nástěnce je také připevněná schránka s formuláři kvízů, takže aktivní (dobře motivovaný) žák má vše po ruce, aby se tématem zabýval a současně dal dohromady výstup v podobě vyřešeného kvízu.
Téma – Ovzduší
Tématu ovzduší se nyní budu věnovat podrobněji (aktuálně se jím zabývám ve škole). V době, kdy píšu tento článek, je zimní období a stav ovzduší je v řadě míst v ČR problematický. Domnívám se, že je vhodné zabývat se otázkou ovzduší právě v době, kdy média reflektují jeho stav ve zvýšené míře a kdy mohou žáci při pohybu na ulicích sami vnímat tento nepříznivý aspekt poškozeného životního prostředí. V následujících odstavcích uvádím text, který je umístěn na posterech nástěnky. Po pročtení tohoto textu je žák schopen vyluštit triviální křížovku, tedy první část kvízu (motivační), viz níže. Druhá část kvízu je náročnější. Vyžaduje osvojení základů práce s daty.
(volně podle Máchal 2007 s. 112–113)
Položky křížovky:
1. Jaké dopravní prostředky se významně podílejí na produkci smogu?
2. Jak se nazývá smog, který vzniká při reakci výfukového plynu oxidu dusičitého při reakci s intenzivním slunečním záření?
3. Jak se řekne anglicky kouř?
4. Jak se nazývá toxický plyn, který má molekulu O3?
5. Jak se odborně nazývají znečišťující látky unikající do ovzduší?
6. Jak se řekne anglicky mlha?
7. Jak se odborně nazývají znečišťující látky unikající do ovzduší, které jsou kvůli kontaktu s prostředím pozměněné fyzikálními a chemickými procesy?
8. Jaký přívlastek má smog, který tvoří především oxid siřičitý, oxid uhelnatý a popílek?
9. Jiný výraz pro letní smog (výraz odvozený od města, kde byl poprvé pozorován)?
Autor díla: Zdeněk Hromádka |
Práce s daty:
Žáci dostanou k dispozici část oficiálního dokumentu Zpráva o životním prostředí České republiky (nejaktuálnější v době, kdy píšu tento text, je Zpráva z roku 2018), který vydává Cenia, česká informační agentura životního prostředí, příspěvková organizace MŽP. Konkrétně mají k dispozici část Ovzduší (str. 37–58). Pokud chtějí obstát i v druhé, náročnější části kvízu a odpovědět správně na předložené otázky, je třeba pročíst a zorientovat se v tomto náročném dokumentu, a především dobře číst v uvedených grafech.
1. V roce 2018 došlo k poklesu nebo nárůstu celkových emisí v ČR? (str. 40 Emise základních znečišťujících látek, Klíčová sdělení)
3. V jakém roce byla nejnižší produkce oxidu siřičitého SO2 mezi léty 2005 až 2018? (str. 41; Graf 1 Vývoj celkových emisí vybraných znečišťujících látek v ČR a nepřekročitelných hodnot emisí od roku 2020; tisíce tun, 2005–2018)
3. Jaké byly v roce 2017 nejvýznamnější zdroje oxidu uhelnatého (CO)? (str. 42; Graf 2 Zdroje vybraných emisí znečišťujících látek k ČR; %; 2017)
4. U jakých látek nedošlo v roce 2018 k překročení imisních limitů? (str. 48; Kvalita ovzduší z hlediska lidského zdraví; Klíčová sdělení)
5. Kolik bylo v roce 2018 vyhlášeno dohromady smogových situací? (str. 48; Kvalita ovzduší z hlediska lidského zdraví; Klíčová sdělení)
6. Z uvedených měst vyber ta města, kde byl v roce 2018 překročen imisní limit pro ochranu lidského zdraví bez zahrnutí přízemního ozonu: Brno, České Budějovice, Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Praha (str. 49; Obr. 1 Oblasti ČR s překročenými imisními limity pro ochranu lidského zdraví bez zahrnutí přízemního ozonu, 2018)
7. Urči z grafu, jestli v zemích EEA33 (země EU společně s Islandem, Lichtenštejnskem, Norskem, Švýcarskem a Tureckem) mezi léty 1990 a 2016 množství emisí oxidu siřičitého SO2 rostlo nebo klesalo.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.